"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

dilluns, 13 de juliol del 2020

Els desequilibris del sistema educatiu.



































Aquest matí al Palau de la Generalitat, el Síndic de Greuges ha presentat la publicació de l'estudi sobre "L'estimació del cost de la plaça escolar a Catalunya", destacant amb les dades analitzades l'infrafinançament i els desequilibris del sistema educatiu. 

No m'han sorprès gens les conclusions de l'estudi, ja que ja fa uns anys que em moc per aquest món de l'educació i he pogut comprovar les diferents realitats escolars, i la manca de recursos endèmica del sector. De fet, ningú s'hauria d'estranyar per la realitat que dibuixa l'estudi tenint en compte que la inversió educativa catalana (no arriba al 3%) és de les més baixes d'Europa, i queda molt lluny del que la llei estableix (6%).

I per altra banda hi ha el tema de la triple xarxa educativa (pública-concertada-privada) que perpetua, i darrerament fins i tot agreuja, les desigualtats entre estudiants i, fet i fet, la societat de classes. Qui té calés tria escoles menys complexes, amb composició social de classes mitges-altes o altes, i qui no en té, o té els justos, no pot triar i acaba a les escoles d'alta complexitat, que en termes menys eufemístics vindria a significar escola "gueto" o "xunga".

Veurem si l'estudi aquest serveix per posar solucions a aquest sistema desigual i infrafinançat, o si com de costum, anirà a parar al calaix dels dirigents polítics i qui dia passa any empeny...