"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

dimecres, 28 de setembre del 2011

El "temazo" del dimecres. Pantera - "Cowboys from hell"


Una miqueta de Rock dur de tant en tant no va malament, i encara menys en aquests temps difícils que venen ganes de sortir al carrer a fotre crits i a cagar-se en Déu i sa mare. Un "temazo" dels Pantera, una banda nord-americana que va deixar un parell o tres de discos molt bons, i uns quants temazos. Llàstima que el lider estava una mica pirat i que un boig es va carregar a un membre del grup d'un tret en un concert. Tot i així, crec que els Pantera van estar a l'alçada dels mateixos Metallica tot i no arribar als nivells de popularitat d'aquests.

dimarts, 27 de setembre del 2011

Cara de tonto.

Aquesta cara se'm va quedar aquest diumenge al migdia després de l'actuació dels Minyons a les festes de La Mercè de Barcelona. I és que carregar un 2d9fm després d'haver descarregat els dos anteriors de la temporada és, com a mínim, decepcionant. I haver de baixar les pretensions inicials de fer tres castells de nou, per una sola persona... frustrant, per no dir una altra cosa.

Hi ha uns quants indicadors d'alerta encesos, i convé solucionar (buscar solucions) alguns problemes d'aquí a final de temporada si no volem acabar pitjor del que vam començar. Sembla que el dos cada dia va a pitjor, i la trajectòria dels darrers anys amb aquesta estructura indica que els problemes no se solucionen. Al cinc no li agafem la mida per molt que l'assagem. Tres quarts del mateix passa amb el quatre. Els castells amb pilar s'han convertit en una autèntica loteria que mai saps si tocarà cara o creu (o canviem les manilles o canviem el quart, però no pot ser que no es pugui parar quiet allà dalt). Els castells nets estan ben lluny de ser una possibilitat real (per ser-ho, s'han de començar a treballar al mes de febrer, i a poder ser amb un assaig específic dels troncaires). I els "papinos" no els podem assajar amb garanties tant com convindria per manca de personal a assaig...

Potser el meu problema es que em fixo massa en la colla "supercampiona" i això no em permet tocar de peus a terra. Però la seva exhibició al nostre costat a la plaça Sant Jaume, em va provocar una enveja terrible, i molts interrogants. Tampoc aspiro a que la nostra colla es converteixi en una mena d'equip professional com el de Vilafranca per guanyar a cada plaça, però crec que els Minyons hauríem de poder aspirar a plantejar-nos una gamma àmplia de castells al llarg d'una temporada, i no limitar-nos a fer algun 2d9fm, algun pd8fm, i a buscar el 3d10fm salvador de cada temporada. Quant fa que no assolim castells com el 5d9f, el 4d9fa, el 3d9fa, el 4d9... I quan ens podrem plantejar nous reptes com el 2d8, el 9d8, el 3d9, el 3d8ps?

El problema de l'envelliment d'alguns castellers de tronc claus és evident. I el més probable és que fins que no els substituïm la cosa no millorarà. I que els substituts els haurem de buscar/formar a la casa, ja que no som colla amb el potencial, ni el morro, per fer fitxatges d'altres colles. Doncs potser que ens hi possem i comencem a treballar amb noves cares de seguida. Potser que accelerem l'aprenentatge dels nous amb més assaig, i assaigs específics si convé. Potser que ens fixem en el que ens arriba al pati d'assaig i mirem d'aprofitar-ho al màxim. Segur que hi tenim gent molt apta que mai tenen l'oportunitat de demostrar-ho.

Tot i la foscor que contemplo en aquests moments, estic segur que d'aquí a final de temporada ens queden unes quantes alegries pel davant. Tenim l'objectiu clar de descarregar el 3d10fm que va quedar en carregat l'any passat, i tornar amb el pd8fm (potser a Girona que és on sempre es descarrega), i qui sap si d'aquí a la diada haurem trobat la formula per encaixar el pilar en un 3 o un 4 amb folre... Va, segur que sí!

dissabte, 24 de setembre del 2011

La Colla Jove dels Xiquets de Tarragona entra al club dels "Gammes Extres".


S'ha fet justícia. Per fi els companys de la colla Jove han pogut carregar l'enorme 5d9f, després de molts anys d'anar-li al darrera i després d'uns anys de travessia pel desert, sense ni tan sols poder-se plantejar castells de nou pisos. Ja feia un grapat d'anys que la colla Jove estava fent les coses molt ben fetes. Amb una massa social ben consolidada i molt bones estructures als seus castells. Així doncs, la recompensa ha arribat en forma de 5d9f carregat a la jornada de Santa Tecla. 

Una jornada que ha estat apoteòsica en altres direccions, ja que s'ha vist la primera "tripleta màgica" de la història dels Xiquets de Tarragona, i també un 2d7 descarregat per la colla de Sant Pere i Sant Pau, que té un mèrit extraordinari, tenint en compte que són una colla a l'ombra de les dues grans colles tarragonines i amb grans dificultats per arrossegar gent als assaigs i a les actuacions.

Me n'alegro especialment pels amics de la colla Jove, perquè en conec a un bon grapat d'ells (de fet, vaig estar per allà fa un parell de divendres celebrant l'inici de les festes de Santa Tecla) i sé que viuen els castells intensament. Un bon grapat d'ells ja van viure les decepcions de mitjans dels noranta amb els intents infructuosos del 5d9f. I han continuat al peu del canó en els difícils anys de transició, fins al moment actual de joia i creixement. Fins a on? Crec que no s'acabaran aquí les alegries per la Jove, i que descarregar aquest cinc, ho veurem més aviat que tard.

La meva enhorabona i endavant Jove!!!

dijous, 22 de setembre del 2011

L'Squash: un esport minoritari molt divertit.

Ahir vaig tornar a jugar la partideta setmanal d'squash amb l'amic Rafa Sallès, i avui tinc les caderes més adolorides que l'esquena d'un baix després de Sant Fèlix. Tot i el dolor post-partida que em suposa, cada setmana espero amb candeletes que arribi el dia de jugar a aquest intensíssim, emocionant, i trepidant esport inventat pels anglesos fa ja un parell de segles (vaja, es podria dir que em van les activitats amb més de dos segles de vida, com els castells, l'squash, el futbol...).

Ja no recordo exactament quan vaig començar a practicar aquest esport, tot i que sí que recordo que va ser al gimnàs Olympo del carrer Col·legi (ja desaparegut) amb algun dels meus germans. Després vaig passar una bona temporada jugant amb el Llordella a l'Squash 4 del carrer de la Rasa, i ara ja deu fer més de cinc o sis anys que juguem la partideta setmanal amb el Rafa. Fins i tot tenim, des de fa tres o quatre anys, un full estadístic amb totes les partides jugades, resultats, percentatges... Haig de dir que el balanç global és força positiu per mi pel que fa al nombre de victòries, tot i que darrerament sembla que el Rafa s'està posant les piles i cada dia m'ho posa més difícil. Els que no em coneixen a fons es sorprendrien de com puc arribar a cridar i dir paraules mal sonants quan no em surten les coses i perdo. En tot cas, crec que és una bona forma de desfogar-me i alliberar tensions (vaja, tampoc gaires tensions).

Us recomano que practiqueu aquest esport. Podeu trobar material ben baratet a molts llocs, i mitja horeta de lloguer de la pista us pot costar entre 3 i 5 euros. Jo amb mitja hora ben intensa ja en tinc prou, i em sembla que el Rafa també, perquè sortim de la pista ben suats i amb el cor a tota castanya. Potser convindria prendre's algun descans més llarg entre partida i partida, però nosaltres som així de bèsties i anem a sac. També és important escalfar una mica abans de començar a jugar, ja que els moviments durant el joc són força agressius i constants.

La veritat és que aquest esport no és gaire recomanat a partir de certa edat. Suposo que per la duresa dels moviments i per la intensitat del joc (les pulsacions pugen molt en alguns moments). En tot cas, ja s'han inventat un nou joc molt similar a l'squash que s'anomena "racketball", que vindria a ser l'squash per veterans, amb pilotes més grans i ràpides que fan que no calgui córrer tant.

dimecres, 21 de setembre del 2011

El "temazo" del dimecres. Dr Calypso - "Se'ns pixen"


Un clàssic dels Dr Calypso per encarar la recta final de la setmana laboral amb un somriure, i per descarregar una mica de la mala llet acumulada, sobretot amb la colla de polítics corruptes que ens han dut a la crisi i que continuen governant com si res... Té collons la cosa: se'ns pixen a sobre i diuen que plou, però sembla que a la gent no acabi de molestar-li, i continua votant als mateixos inútils cada quatre anys, o quant toca.

dimarts, 20 de setembre del 2011

Personatges il·lustres que decepcionen (al poble català).


Ahir vaig poder escoltar per la televisio les declaracions del nou tècnic de la Roma de futbol, Luis Enrique, que en poc més de tres mesos ha estat capaç de fer raonaments i explicacions a la premsa en l'idioma del país que l'acull i li dóna feina, Italia. Quina llàtima que el bo de Luis Enrique no tingués la mateixa sensibilitat envers la llengua pròpia dels catalans tot el temps que va se aquí, com a jugador i com a entrenador. Potser no va veure la necessitat d'aprendre la nostra llengua pel fet de que tots entenem el castellà, però fa bastanta ràbia comprovar la facilitat amb la que ha après a comunicar-se en italia i el passotisme envers la nostra llengua. I després encara hi haurà qui dirà que el Luis Enrique estava molt integrat a Catalunya i que es sentia un català més. Juas juas.

Pel mateix camí d'integració i respecte van altres idols de masses com l'Iniesta, el Messi, els germans Muñoz (Estopa), l'Antonio Orozco, l'atleta Natàlia Rodriguez (aquesta no tan popular, però potser més fatxilla), etc. Porten mitja vida o més a Catalunya, o fins i tot hi han nascut, però encara no són capaços d'expressar-se correctament en la llengua catalana. Potser que s'ho facin mirar... I encara es preocupen per les espanyes per la discriminació del castellà a l'escola!!!

dilluns, 19 de setembre del 2011

La dificultat dels castells.

Aquest cap de setmana s'ha celebrat la jornada castellera de la festa major de Santa Tecla a Tarragona, amb la participació de les principals colles locals (Jove i Xiquets), i les colles convidades dels Castellers de Vilafranca i Vella de Valls. L'exhibició no va decebre les expectatives del públic assistent i es van poder veure un bon reguitzell de castells de la gamma alta (carregats, descarregats i intents). Entre aquests, van sobresortir el 2d8 dels verds, el 9d8 carregat dels rosats, i l'intent desmuntat de 5d9f dels liles.

Hi ha un debat obert al món casteller al voltant de la dificultat i la valoració que se'n fa (punts, rànquings, concurs) d'una sèrie de castells que fins ara no havien sovintejat gaire i que darrerament s'estan fent amb major assiduïtat (2d8, 9d8, 7d8, 2d7ps, 3d9fp, 4d7ps...). Es pot equiparar el 9d8 als castells de la "gamma extra"? Està el 2d8 al mateix nivell de dificultat del 3d10fm? Què és més difícil, el 4d9fp o el 3d9fp? És més difícil el 5d9f o el 4d9fp? Està clar que cada colla sap el que li costa arribar a aconseguir un castell i les hores d'assaig que hi aboquen. Hi ha una sèrie d'indicadors però, al meu entendre, que ens poden portar a entendre perquè un castell es pot considerar més fàcil o més difícil d'aconseguir:

- Podem plantejar-nos el castell gaire sovint? A quantes places podem intentar el castell "x"?

- El podem assajar amb assiduïtat? Necessitem mogudes especials per plantejar-nos-el?

- Quants cops s'ha intentat el castell a plaça? Quin percentatge d'èxit han tingut les colles quan l'han intentat?

- Quantes colles són capaces de plantejar-se aquest castell per portar-lo a plaça?

- Es tracta d'un castell d'uns pocs cracs (pd6, 2d8, pd7) o bé d'un castell que requereix de molts castellers ben coordinats i amb certa capacitat (3d10fm, 5d9f, pd8fm, 4d9)

Tenint present que la dificultat dels castells està en funció de cada colla (del personal del que disposa, de la quantitat i la qualitat de la canalla, de la quantitat i qualitat dels assaigs, de si disposa de xarxa, de l'experiència acumulada pels seus castellers, la psicologia i el tarannà de la colla, etc.), m'atreviria a fer una classificació dels castells de més a menys difícil (a dia d'avui!), segons la meva opinió:


3d9 - pd9fmk
3d10fm - 4d9 - 2d9f
2d8 - 5d9f - 4d9fp - 3d9fp
1d8fm - 2d9fm
3d9f - 4d9f - 9d8 (tres anxenetes)
4d8p - 5d8
7d8 (una anxeneta) - 2d8f - pd7f