Avui, jornada de vigília de la gran manifestació que ha de tenir lloc demà a les 17 h. al carrer Marina de Barcelona per l'alliberament dels presos polítics catalans, m'ha vingut de gust recordar aquest petit "monòleg" improvisat que va fer l'humorista galego-català Pepe Rubianes al programa de l'Albert Om a TV3 l'any 2006, que li va comportar una querella i judici per ultratge a Espanya. Gran Pepe!
"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)
divendres, 10 de novembre del 2017
Recordant al gran Pepe Rubianes.
dijous, 9 de novembre del 2017
Rosa Cañadell: "Quin adoctrinament?"
Interessant escrit de l'exportaveu de l'USTEC, professora i psicòloga, Rosa Caadell per al Diari de l'Educació, al voltant del tema de moda dels darrers dies en el camp educatiu: l'adoctrinament.
L’escola catalana adoctrina, diuen. I jo penso… Doncs sí, l’escola
catalana, igual que la de la resta de l’Estat i fins i tot d’Europa i
potser de tot el món… adoctrina. Però no són les mestres, els professors
i professores que adoctrinen, sinó que és tot el sistema educatiu: els
currículums, les lleis, els decrets, els pressupostos, i tantes altres
qüestions.
Però l’adoctrinament més gran i més clar no és pas el nacionalista, sinó el neoliberal.
¿O no és adoctrinar posar Amancio Ortega com a personatge a imitar en
els llibres de text d’economia? ¿No és això ensenyar que l’important és
fer diners encara que sigui explotant dones i criatures?
¿O no és adoctrinar, enviar empleats de la banca a fer classe d’Economia Financera explicant la necessitat
de fer-se un pla privat de pensions o una assegurança de vida? ¿No és
això ensenyar que qui no tingui diners no tindrà una jubilació perquè
l’estat no li garantirà els seus drets?
¿O no és adoctrinar ensenyar Emprenedoria, que no és més que preparar els joves per un futur laboral en el que s’hauran de fer autònoms,
o sigui, treballadors precaris, sense drets laborals, que les empreses
contractaran quan els necessitin i els deixaran sense feina quan els hi
convingui? Sense atur, ni seguretat social, ni pensió, ni res.
¿No és adoctrinar que en els nostres llibres de text no hi figurin
mai totes les aportacions fetes per cultures que no són la occidental?
¿No és això ensenyar a ser supremacista envers totes les altres
cultures que, segons diuen els llibres de text, no han aportat ben res a
la humanitat? La ciència, les matemàtiques, la filosofia, la medicina,
la democràcia, els drets humans… ¿Tot és obra i gràcia solament de la
nostra cultura occidental?
¿No és adoctrinar, que les dones brillin per la seva absència en
l’art, la ciència, la literatura, la història, els premis Nobel, i un
llarg etcètera? ¿No és això un adoctrinament masclista?
¿No és adoctrinar explicar, com fan alguns centres religiosos, pagats
amb els diners de tots i totes, que l’avortament és gairebé un
assassinat, o que els homosexuals es poden curar?
¿No és adoctrinar en el més pur classisme que hi hagi centres
educatius amb piscina i instal·lacions fabuloses on es concentra un
tipus d’alumnat, mentre uns altres estan en barracots i amb una gran
manca de recursos? ¿No és això preparar per acceptar, des de molts
petits, que uns tenen més drets i més privilegis que els altres?
¿No és adoctrinar muntar un sistema on els centres, el professorat i
les famílies han de competir entre sí? Fomentar l’individualisme i la
competitivitat és un adoctrinament totalment funcional al sistema
neoliberal.
¿No és adoctrinar elaborar, i pretendre que l’apliquin totes les
escoles, un protocol per detectar possibles radicalitzacions islàmiques
de l’alumnat susceptible de ser musulmà? No hi ha cap correlació entre
les actituds que contempla aquest protocol (anomenat PRODERAI) i
possibles atemptats terroristes. ¿No és assenyalar a tot l’alumnat
provinent de països musulmans com a possible terrorista? ¿No és això un
adoctrinament xenòfob i racista?
¿En quin programa oficial es parla dels desnonats, de les causes de
la crisi, dels diners que s’han regalat als bancs, de les lleis laborals
que fan que tants treballadors i treballadores continuïn siguent
pobres? ¿On s’expliquen els negocis de les nostres empreses en els
països anomenats pobres, que fan que aquests siguin cada cop més pobres?
On s’expliquen les causes de la pobresa dels països i de les persones?
¿On s’explica per què els immigrants són il·legals perquè algú
els negat uns papers? ¿On s’expliquen les causes de les guerres a
l’Iraq, l’Afganistan, Síria… que fa que tantes persones es juguin la
vida per entrar als nostre país fugint de la guerra i de la fam?
¿On s’explica que amb la crisi, els rics són cada vegada més rics,
mentre els pobres són cada vegada més pobres? ¿On s’explica que els
mateixos de parlen de pau estan venent armes als països perquè facin
guerres? ¿On s’explica el perquè del canvi climàtic i la destrucció de
la natura per poder fer més i millors negocis?
No senyors, el problema de l’educació no és el nacionalisme, el
problema de l’educació és el neoliberalisme, la manca de pressupost
públic i la segregació escolar.
I si, malgrat tot aquest adoctrinament, molts i moltes joves surten
del sistema educatiu amb una certa consciencia social és, justament,
gràcies a que són molts els docents que, malgrat tots els entrebancs,
continuen pensant que la seva tasca és ajudar que l’alumnat tingui eines
per entendre el món en què viu i pugui pensar en millorar-lo.
Fa ja massa temps que estem descuidant la funció ideològica de
l’escola. Com si cada cop tot plegat fos més neutre. Però no hi ha
neutralitat en un món tan desigual i tant cruel com el que estem vivint.
I l’educació no pot estar fora del món real. L’educació no és solament
donar eines instrumentals (competències, en diuen ara) perquè els joves
s’adaptin al futur que els espera. No es tracta de preparar l’alumnat
perquè s’adaptin a les necessitats de la societat del segle 21 (com
diuen alguns plans d’innovació), sinó preparar-los per defensar-se i
poder lluitar contra aquesta societat que es preveu cada cop més
desigual, més individualista, més racista i més competitiva.
No oblidem que el capital, les empreses i els bancs, no tenen
fronteres, tal i com estem veient aquests dies. I són aquests poders
econòmics els que estan introduint a marxes forçades aquest
adoctrinament. Volen l’escola al seu servei i volen que es transmetin
els seus valors. Necessiten l’escola per adoctrinar els joves de demà.
Més enllà de la guerra de banderes i de la greu situació política del
país, l’alumnat de Catalunya, exactament igual que l’alumnat de la
resta de l’Estat, està patint un adoctrinament encobert que va més enllà
dels nacionalismes i que afecta el seu futur i el futur de la societat.
Car ser-ne conscients, cal denunciar-ho i cal posar-hi remei.
dimecres, 8 de novembre del 2017
El "temazo" del dimecres. Pirat's Sound Sistem - "La lluita".
La lluita ens dóna el que el poder ens pren.
Digues a la gent que ens veiem pel carrer.
Digues a la gent que ens veiem pel carrer.
dimarts, 7 de novembre del 2017
100 anys de la Revolució Russa, la revolució proletària.
Avui es compleixen 100 anys de l'esclat de la Revolució Russa.
Que el seu far ens guiï en la nostra revolució!
‘Homes i dones, els treballadors, sortien a milers, els ravals
brunzidors vomitaven hordes grises i miserables. El Petrograd roig
corria perill! Cosacs! Pel sud i pel sud-oest tots anaven rajant a
través de carrers sòrdids cap a la porta de Moscou: homes, dones,
infants, amb fusells, pics, pales, rotlles de filferro, cartutxeres
sobre la roba de treball… Mai no s’havia vist una efusió d’una ciutat
com aquella, tan immensa, tan espontània! Avançava igual que un torrent,
companyies de soldats nascudes amb ells, fusells, camions, camionetes…
el proletariat revolucionari defensant amb el pit la capital de la
República de Treballadors i Camperols!’
(fragment de les cròniques del periodista nord-americà John Reed a "Deu dies que trasbalsaren el món", escrites al lloc dels fets).
dilluns, 6 de novembre del 2017
He mort el llop!!
![]() |
| Lluís Homar, en una imatge promocional de l'obra teatral. |
Ahir vaig anar a veure la versió del Pau Miró del clàssic d'Àngel Guimerà, Terra Baixa, on en Lluís Homar interpreta tots els papers de la història. Una hora i quart arrapat a la butaca davant l'exhibició interpretativa del Lluís, el magnetisme brutal del text, i les belles cançons amb la hipnòtica veu de la Sílvia Pérez Cruz (gravades). Un conjunt genial per a la revisió d'aquest clàssic de la literatura catalana.
Sortint del teatre, no vaig poder evitar un pensament del possible paral·lelisme entre la peça i la situació política de Catalunya. Tinc molt clar qui representaria el Manelic, i qui el Sebastià.
MANELIC: (emportant-se-la a
braços): Lluny de la terra baixa! (Perquè li obrin pas) Fora tothom!
Aparteu’s-e! He mort el llop! He mort el llop! He mort el
llop!
(Ho va repetint cridant mentre s’allunya.)
Àngel Guimerà. Terra baixa.
dissabte, 4 de novembre del 2017
"La llibertat guiant el poble".
![]() |
| "La llibertat guiant el poble" (Eugène Delacroix, 1830). |
- Escolta Llibertat, vols dir que anem bé per aquest camí?
- Tingueu fe en mi. He acompanyat a milions de persones com vosaltres al seu destí.
- No, si no diem el contrari, però portem seguin-te ja fa temps i sembla que no arribem mai...
- Ja us vaig dir que el camí seria llarg i ple d'entrebancs.
- Dona, però ens podries dir més o menys quant ens resta?
- Ja gairebé hi som. Tingueu paciència.
- És que això ja ens ho has dit unes quantes vegades.
- No arribarem a Ítaca si abandonem. Ni un pas enrere.
- Mira, ara no comencis amb les dites històriques...
- Va, que ho tenim a tocar!!
- Doncs, som-hi. Res ens aturarà!!
Aquesta és la meva humil participació als relats conjunts del mes d'octubre.
-
divendres, 3 de novembre del 2017
Santi Vila, el Conseller traïdor i mentider.
Us deixo aquest tall d'una intervenció del Santi Vila en un acte polític del PdCat, per si mai se li acudís tornar a presentar-se com a candidat per a qualsevol càrrec de les institucions catalanes. Al nivell de l'Ada Colau quan defensava amb discursos abraonats el referèndum i va acabar girant l'esquena i deixant que fos el govern de la Generalitat l'únic responsable de l'organització.
Mai més en nom de nosaltres.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)



