"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

dimarts, 18 de març del 2025

Remuntada de campions.

 

Espectacular remuntada del Barça abans-d'ahir al Metropolitano de Madrid. Al minut 70 el Barça perdia 2-0 contra l'Atlético de Madrid, però després d'un magnífic control i rematada de Lewandowsky (2-1) els culers van encadenar fins a tres gols més (Ferran Torres, Lamine Yamal, i novament Ferran Torres) per acabar establint el 2-4 final davant les cares d'estupefacció dels jugadors i l'afició local.

Amb aquest resultat el Barça manté el liderat empatat a punts amb el R. Madrid i quatre respecte l'Atlético, i amb un partit menys (l'ajornat la setmana anterior contra l'Osasuna). El partit al Lluís Companys contra el R. Madrid pot acabar de decidir aquesta lliga a favor dels culers en cas de victòria. Serien (comptant també els tres punts del partit contra Osasuna) sis punts d'avantatge contra els blancs i set contra els matalassers, i el gol-average a favor. Un magnífic avantatge quan manquen 10 jornades.

dilluns, 17 de març del 2025

Sis Nacions: França trenca l'hegemonia irlandesa.

 

Aquest cap de setmana es va jugar la darrera i decisòria jornada del torneig de les 6 Nacions de rugbi, amb tres equips amb opcions d'endur-se el títol: França, Anglaterra i Irlanda. Totes tres van fer bons els pronòstics guanyant els respectius partits contra Escòcia, Gal·les i Itàlia, i d'aquesta manera la selecció francesa es va endur el gat a l'aigua, tot i que per un marge escàs d'un sol punt sobre el segon classificat, Anglaterra, i de tant sols dos punts amb el tercer, Irlanda.

Una llàstima l'ensopegada d'Irlanda en l'anterior jornada contra França jugant com a local. Un resultat inesperat i que va condemnar Irlanda a la tercera posició final i va impedir que fos la primera selecció en conquerir tres campionats de manera consecutiva. 

Enguany m'hauria agradat presenciar algun partit del 6 Nacions en viu i en directe, però no vaig poder aconseguir entrades per als partits que m'interessaven. Potser per a la propera edició, però sé que tornarà a ser igual de difícil. Però no llenço la tovallola.

diumenge, 16 de març del 2025

Disminueix la capacitat d'aprendre?


 

(Article de l'analista de dades Jose Geffael publicat al seu compte de Twitter, basat en dades del progrés i les hores dedicades a la lectura dels alumnes dels EEUU).

La capacidad media de las personas para aprender, procesar información, utilizar el razonamiento y resolver problemas ha ido disminuyendo desde aproximadamente 2012, de acuerdo con las principales pruebas internacionales. 

A no ser que haya algún medicamento o ingesta de sustancias químicas usadas en la agricultura que esté provocando esto, la capacidad intelectual “subyacente” de las personas no puede haber disminuido en tan poco tiempo. 

 La encuesta Monitoring The Future, que realiza un seguimiento desde hace años de este problema, constata un insidioso y continuo aumento del porcentaje de personas que tienen dificultades para concentrarse o aprender cosas nuevas. 

Una de las principales hipótesis es que esto se debe al declive de la lectura y la escritura. Leer enseña a escribir, y escribir enseña a pensar. Si alguien no puede expresar bien lo que piensa por escrito, tampoco podrá hacerlo de palabra. 

El declive de la capacidad lectora y escritora se percibe principalmente a partir del año 2012, cuando comienza (1) el uso generalizado de los smartphones y las redes sociales, (2) el fin la infancia de juegos, (3) la infancia basada en el teléfono, Instagram, pornografía, etc., y (4) la caída en picado de la salud mental de los adolescentes. (Cfr. "Jonathan Haidt: Smartphones vs. Smart Kids"). 

A medida que la dieta informativa de la gente pasa de textos más largos y complejos a fragmentos cortos, y del texto al vídeo, los niveles efectivos de alfabetización de la gente disminuyen. 

No sólo vemos descensos en la alfabetización, sino también en la aritmética y otras formas de resolución de problemas. Esto sugiere una erosión más amplia de la capacidad de concentración y aplicación mental de las personas. 

El porcentaje de adultos en países ricos que son incapaces de utilizar el razonamiento matemático para evaluar asuntos sencillos, o que tienen dificultades para integrar y extraer una conclusión de la información contenida en distintos párrafos de un texto, ha aumentado hasta el 25%. 

La mayoría de los debates concluyen que la causa son los teléfonos inteligentes y las redes sociales, pero probablemente esto es una explicación incompleta. 

Yo apuntaría a algo más fundamental: un cambio en la relación entre nuestros cerebros y la información. La forma en que utilizábamos los teléfonos inteligentes y las redes sociales a principios de la década de 2010 era diferente a la actual. El uso era en gran medida activo, autodirigido. Seguíamos utilizando el cerebro. 

 Pero desde entonces hemos tenido:

 - La transición del gráfico social (ver una selección de contenidos de personas que conoces y con las que participas activamente) a los algoritmos (un torrente infinito de los contenidos más atractivos del mundo, con mucha menos participación activa). 

 - El paso de los artículos largos, que requieren que el lector sintetice, haga inferencias y reflexione, a frases cortas y autocontenidas (todo empaquetado en unos pocos mensajes, para impedir el pensamiento crítico). 

 - Una explosión del volumen y la frecuencia de las notificaciones, cada una de las cuales corre el riesgo de apartarte de lo que estás haciendo (igual de ridículo que si nos pasáramos el día abriendo y leyendo los cientos de cartas que un cartero alocado e hiperactivo no dejara en el buzón cada pocos minutos). 

Los estudios demuestran que el uso activo e intencionado de las tecnologías digitales suele ser benigno o incluso beneficioso. Pero su uso pasivo y las continuas interrupciones de las notificaciones tienen efectos negativos en todo, desde nuestra capacidad para procesar información verbal hasta la memoria y el autocontrol. 

Esto estaría en consonancia con el hecho observado de que no sólo hay un declive de la alfabetización, sino también un deterioro en el dominio de toda la serie de conocimientos y en el funcionamiento cognitivo más amplio. 

Los descensos no son universales. Algunas personas lo están pasando realmente mal, mientras que otras parecen no estar afectadas. Y la capacidad cerebral humana subyacente sigue ahí. Hay pruebas fehacientes de que se puede recuperar, re-entrenar a la gente para que aplique su potencial con más eficacia. 

Pero la recuperación dependerá tanto de nuestro potencial como de nuestros hábitos. Y todo indica que, para muchos, los hábitos digitales están obstaculizando recuperar sus capacidades.

dissabte, 15 de març del 2025

El R. Madrid de robatori en robatori fins al títol final.

 

Aquesta setmana s'han jugat els partits de tornada dels vuitens de final de la Champions. Dimarts el Barça feia bons els pronòstics i eliminava el Benfica després de la victòria a l'estadi Lluís Companys (3-1) que deixava un global de 4-1 gràcies a la victòria a domicili a Lisboa la setmana passada (0-1).

Dimecres es jugava al Metropolitano de Madrid la tornada de l'eliminatòria entre l'Atlético de Madrid i el Real Madrid. A l'anada s'havien imposat els blancs per la mínima (2-1) i el partit es va posar de cara pels matalassers al cap de trenta segons de l'inici amb el gol de Gallagher, i el marcador no es va tornar a moure (1-0), havent de jugar-se l'eliminatòria als penals.

I aquí va arribar l'escàndol. Va començar xutant i transformant el R. Madrid a través d'Mbappé, i també el primer xutador de l'Atlético. La sorpresa arribaria amb el segon llançament dels locals, fet pel davanter argentí Julián Álzarez, que en el moment d'impactar la pilora va relliscar malgrat va transformar el penal. Però des del VAR van valorar que havia tocat la pilota amb el peu de suport, el que havia relliscat. just després de l'impacte. Una valoració que només van veure els àrbitres del VAR i que ningú que mirés el partit va arribar a comprendre.

Aquesta errada va condemnar l'Atlético que va acabar perdent la tanda de penals, el partit i l'eliminatòria. Una vegada més, el R. Madrid beneficiat pels àrbitres. No importa la competició. És el seu modus operandi. Guanyar partits i campionats fent trampes. El Real Trampes s'hauria d'anomenar. 

dimecres, 12 de març del 2025

El temassu del dimecres. Judge Dread - "Skinhead".

 

Fa 27 anys moria, dalt de l'escenari a Canterbury (Anglaterra),amb 52 anys, el cantant d'ska-reggae Alexander Minto Hughes "Judge Dread". Un dels cantants més censurats de la història de la música per les lletres de les seves cançons, amb forta carrega sexual (un catxondo vaja) i amb paraulotes diverses. Al llarg de la seva trajectòria musical va publicar més d'una dotzena d'àlbums, a banda d'EPs i singles.

dimarts, 11 de març del 2025

30 anys sense l'Eugenio.

 

Com passa el temps. Ja fa 30 anys que va morir l'Eugenio. Tanmateix, encara riem, i faig riure, amb els seus acudits.

dilluns, 10 de març del 2025

Ens visita una campiona: Berta Abellán.

 

Avui, amb motiu del dia de la dona treballadora, ens ha visitat una esportista d'elit terrassenca, la Berta Abellán, sots-campiona del món en sis ocasions, campiona d'Espanya en cinc, i una bellíssima persona, propera i simpàtica.

Els alumnes de primària, de primer a sisè, han pogut preguntar i escoltar les explicacions de la Berta, que ha acabat fent una petita exhibició al pati de l'escola, després d'uns minuts de tensió per uns petits problemes a l'hora d'arrencar la moto. Quan finalment ho ha aconseguit els alumnes que esperaven en candeletes, ho han celebrat amb aplaudiments i cridòria.

Com a part del xou de la Berta ha demanat un voluntari per estirar-se al terra i fer unes quantes virgueries passant per sobre. Saltant, aixecant la roda davantera o la del darrera... I per si us pregunteu qui ha estat el valent que ha sortit de voluntari, doncs ja us ho podeu imaginar... aquí el voluntari oficial!

En acabada l'exhibició ens hem fet una foto tots plegats amb la Berta i ha hagut de quedar-se uns minuts més pel pati signant autògrafs i fent-se fotos.