"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

divendres, 18 de juliol del 2014

Gràcies Jordi Caus!!

Avui fa 10 anys! 5d8 a l'actuació del 25è aniversari de la colla (18-07-2004).
Avui fa 10 anys feia el meu primer, i únic, 5d8 al tronc, al pis de terços a la banda del dos a l'entrada, a l'actuació commemorativa del 25è aniversari de la colla a la Plaça Vella. Aquella jornada vam estar acompanyats per 4 colles: Els nostres padrins, Castellers de Barcelona i Bordegassos de Vilanova, i les dues colles deganes del món casteller, Vella i Joves dels Xiquets de Valls. Es pot dir, sense cap mena de dubte, que aquell va ser el meu sostre casteller com a troncaire. El meu agraïment etern al Jordi Caus, el cap de colla aquella temporada.

Recordo, a més, que la nit anterior havíem muntat una festassa al Parc de Vallaparadís, amb un festival musical que es va allargar fins passades les 5 de la matinada (i perquè el mànager del Tonino Carotone va pujar a l'escenari per emportar-se a l'artista...). També hi van actuar els mítics O'Jarganzo Negro, els primerencs Kayo Malayo, i l'artista terrassenc de hip hop El Payo Malo. Un acte únic i irrepetible. I jo, que formava part de l'organització, vaig anar a dormir, o més ben dit al llit, després de recollir-ho tot passades les 9 del matí. Val a dir que el Jordi Caus, tampoc devia dormir gaire aquella nit, ja que va estar ajudant a recollir-ho tot fins les tantes. Mai he conegut un cap de colla tan implicat, a tots els nivells, amb la colla, com el Jordi Caus.

Val a dir que aquell 2004, la colla solament va assolir aquesta única "catedral" en tota la temporada. Té collons, un castell on jo pujava... Tanmateix, aquell any la colla va coronar un 3d10fm per diada, un parell de 2d9fm (1c 1d), 12 3d9f (11d 1c), 6 4d9f, 7 4d8p (4d 3c), etc. I tot això en plena època de renovació de castellers del tronc, amb un bon grapat d'incorporacions/apostes per part del Jordi: Periquin, jo (que aquell any, a banda del 5d8 vaig estrenar-me al tronc del 4d8 i en vaig descarregar fins a 7), Àlex Dalmases, Francesc Serra, Marc Codera, Jaume Vila, Óscar, Zubi... i els que oblido... On són tots aquests ara? Doncs per a o per b (més aviat per "a" que vol dir "avorrits" d'esperar una oportunitat), molts han anat deixant la colla. Però el que el Jordi Caus va poder demostrar en els seus dos anys de mandat, va ser que el tronc dels castells no havia d'estar reservat eternament a una elit de supercastellers de pura raça com alguns tècnics savis creien. (De fet, l'actualitat ens referma en aquesta idea, quan per necessitat imperiosa s'estrena gent al tronc amb pitjor bagatge/formació amb alts nivells d'èxit).

Pel que a mi respecta, l'any següent, el cap de colla entrant, el Negre, em va tallar les ales totalment pel que fa a la meva projecció al tronc dels castells. Tants anys formant-me i aprenent per assolir un bon nivell per anar al tronc (des del 93), perquè arribi un nou cap de colla (i els que el segueixen) i es carregui tota aquesta feina. Ni un 4d8 vaig arribar a fer des d'aleshores. I pensar que avui en dia es pot fer un 4d9f o un 5d9f al tronc havent fet un sol 4d8 o un 5d8, o ni tan sols havent-los fet... Com ha canviat la història, sortosament! Crec que vaig arribar massa aviat a la colla... I els caps de colla que van seguir al Negre, doncs tampoc van veure'm amb possibilitats al tronc, o potser van aprofitar la decisió del Negre per així tenir un maldecap menys a l'hora de triar als que s'enfilaven (ja se sap, la competència al tronc, malauradament, porta molts maldecaps als caps de colla).

Bé, però sempre cal mirar endavant, i jo encara continuo a la colla, fent de contrafort a la pinya o al folre, al cordó, o d'au tothom. Evidentment, m'hagués agradat, recalco "m'hagués" (i crec que me n'hagués sortit), fer alguna cosa més al tronc dels castells, però com bé diuen, "no cal preocupar-se del que no depèn de tu", així que vaig aprendre a no preocupar-me i a gaudir dels castells des de la posició que em toqués ocupar (reconec que el procés no va ser fàcil). Només així es pot allargar la trajectòria castellera un bon grapat d'anys. Qui no es conforma, i té grans expectatives personals, té molts números de passar per la colla de forma efímera, que és el que ha passat, passa i passarà amb molts castellers que anteposen les pròpies aspiracions al bé comú. 

Pel que fa al 5d8 del 2004, és curiós com ha canviat el tronc en els darrers 10 anys. D'aquell 5d8 als darrers que hem assolit enguany, repeteixen ben pocs castellers. La majoria ja no hi són. Diria que solament continuen enfilant-se 6 o 7: el Rubèn, el Ramon, la Jordina, la Yesica, l'Olga, l'Ona i el Xavi Jurado!

Si no recordo malament, l'alineació (incompleta) d'aquell 5d8 del 2004 era la següent (si algú la recorda millor, agrairia que m'ho fes saber):

Segons: Frank Tena, Ferran Lis, Jaume Vila, Alex Dalmases, Francesc Serra.

Terços: Ramon Codinas, Pere Orobig, Jeroni Pujol, Ruben Barba, Risto.

Quarts: Jordina Masseguer, Amaia Comas, Olga Fabà, Mireia Lecina, Judit Casas.

Quints: Caterina Liebanas?, Yesica García, Laura Grau?, Mercè Serra, Sonia García.

Dosos: Xavi Jurado, Viky?, Nandi?, Roger Calbó?

Aixecadors: Marta Báez, ????

Enxaneta: Ona Jané. 

6 comentaris:

  1. Risto, aquest article que escrius és senzillament vomitiu! està escrit des de una perspectiva patètica i amb un objectiu fastigós. Crec que hauries de pensar que potser no puges al tronc per que no serveixes per fer grans castells, com ens passa a molts, gairebe tothom és capaç de fer un 4x8 al terç però en aquesta colla es busca alguna cosa més..
    A banda d'això, si volies elogiar al Caus, podries haver estat més elegant, segur que ell ho agrairia. I si el que volies era despotricar dels altres caps de colla com a mínim has de dir coses que siguin certes. mira, no em posaré ara a repassar tot el que has dit pq no em ve gens de gust, només et diré que la Judit Casas a l'any 2001 va fer tots els 4x9f i els 5x8 i 5x9f. Òstia! i La Mireia Lecina també feia el 4! i tants d'altres...que algun cap de colla que no eren del teu agrad va creure que podrien aspirar a més que al 4x8.
    L'únic que demostres amb aquest escrit és la teva fustració i el menystinent a altres posicions que no son de tronc. per cert, si vas estar 'tants anys forman-te per assolir un bon nivell al tronc des de 1993' com tu dius, qui hi havia de cap de colla? o entrenaves a casa?
    Mira, entenc que vulguis escriure, esta molt be, pero crec que intentes fer soroll per tenir mes protagonisme, i fas aquest soroll sense base i dient begenades de mal gust.
    aquesta es la meva opinió, ara si vols la borres

    Lluís Mayolas, ex cap de colla que s'ha preocupat molt per la colla (3 anys)

    ResponElimina
  2. Lluís, em sap greu si la lectura de l'escrit t'ha fet venir ganes de vomitar o similars. Et recomano que t'estalviïs aquest patiment d'una manera senzilla. No llegeixis el que no t'agradi llegir.

    Si fos cert que menystinc altres posicions que no són les del tronc, potser ja no hi seria a la colla. Quants castellers del tronc coneixes que continuïn fent pinya un cop han deixat de lluir/pujar? Jo sóc un d'aquests per si no te n'has adonat. Diguem quants més coneixes...

    Frustració? Naturalment. És molt frustrant saber que ho pots fer, però comprovar que deixen de comptar amb tu. No sé si tothom pot fer set 4d8 i un 5d8 al tronc. Conec un casteller que ha passat del 4d8 al 4d9f amb un sol 4d8. Es deu tractar del Michael Jordan dels castells... Creus que jo no l'hagués fet? Tampoc em vas donar gaires oportunitats per demostrar-ho... Potser si haguessin continuat comptant amb mi i amb molts altres, l'any passat a la diada en comptes de passar del 5d9f carregat al 4d8, podríem haver fet un digne 4d9f... Potser, eh? I potser hauríem fet el 9d8 fa deu anys... potser, eh?

    Està clar que al final els caps de colla trien i ho fan amb la seva "objectivitat". Tu pensa el que vulguis, però jo estic convençut que jo podria haver fet molt més però es va deixar de treballar amb mi. Ah! També em van deixar fer un pilar de 5 al terç (el Litus l'any 2000 o 2001), però suposo que això també ho pot fer tothom...

    I potser és cert que la Judit i la Mireia ja havien fet els seus "pinets" abans que arribés el Jordi Caus, però no em negaràs que aquest va ser una cap de colla valent a l'hora d'apostar per gent nova. Amb algun accident, com passa darrerament també per la necessitat imperiosa del canvi, però amb una aposta clara i decidida per la renovació.

    I quan parlo de formació des del 93, no ho agafis al peu de la lletra. Evidentment, vaig passar anys sense fer res al principi, fins que algun dia a algú se li va il·luminar la bombeta o en algun assaig d'aprenentatge... I fas els primers castells de 6, i els primers de 7, i algun pilar de 4, i vas a l'assaig de pilars, i n'acabes aprenent tu. I finalment et proven als castells de 7 nets i te n'adones que no és tan difícil, i que no tens res a envejar d'alguns dels que pugen habitualment (opinió molt personal)... El cert és que ara es pot passar de no haver fet mai castells a fer un gamma extra en mesos. Qüestió de necessitat... O d'un ull expert del cap de colla de torn.

    Crec que hi haurà més d'un i d'una que compartirà la meva opinió, encara que et sembli increïble.


    Risto

    ResponElimina
  3. Per cert, ja que com dius "tothom és capaç de fer un 4d8 al terç", a veure si m'ajudes a convèncer a l'actual cap de colla perquè li deixi fer enguany el 4d8 al meu germà Albert. Ell porta prop de 25 anys a la colla i estic convençut (com tu mateix reconeixes) que també ell podria fer-lo. D'aquesta manera es tancaria el cercle familiar casteller, ja que el meu germà gran va fer de terç al 4d8 l'any 1994, jo el 2004, i al 2014 li tocaria a l'Albert per tancar el cercle. Tres germans, tres terços del 4d8. Una nissaga castellera a l'alçada dels De Haro, dels Martín, o les Serra. Encara que sigui d'un grapadet de castells solament... ;-)

    ResponElimina
  4. Risto, si no llegeixo no puc saber si m'agradarà..

    que quants castellers de tronc conec que continuen venint? mira, jo mateix, l'Amaia, la Nuri Serra i la Mercè en el seu dia, la Mireia Comas, Roger, Cèlia, Ogro (ara reciclat), Artur, Lopera, Pep Bellès al seu dia, Marc Roure, Ton Grau al seu dia, i molts més!!
    No fem demagogía!!
    Si tens frustració doncs no diguis que ja ho vas superar, aquest mateix escrit que fas demostra que et fa molta ràbia. Com que un casteller faci el 4x9 amb un sol 4x8, potser si que és en Michael Jordan, i tu no, i s'ha d'acceptar, o et penses que tots som iguals? ten podria dir uns quants que de seguida han fet el que jo no he fet mai en 25 anys al tronc!!

    Si haguèssin cregut en tu podries haver arribat més lluny? i si el teu comportament hagués estat un altre...recordo que després de dos assaigs pujant, amic Risto, et van deixar a terra i vas estar unes quantes setmanes enfadat a casa!! aixi és com pretens ser un casteller de tronc??? ten podria dir molts que han estat xupant banquillo molts anys per acabar fent algun castell menor el dia que falta gent i ho han gaudit al màxim, és més, si ho han fet be, llavors han tingut la seva oportunitat! Per que ho entenguis Risto, això és el barça i aqui s'aspira a guanyar la xampions, tenim al messi al neimar i ara al caníbal, i hi ha molta gent que és el deulofeu, esperant pacientment la seva oportunitat, TU al segon entrenament ja et vas indignar i vas marxar! per cert, que et pensis que podries ser un messi no vol dir que siguis ni un deulofeu..

    Mira, no tens ni idea del que porta els maldecaps a un cap de colla, ni idea Risto. Com moltes altres coses que no tens ni idea i t'atreveixes a inventar-te. quins collons!!

    Està be que expresis la teva opinió però no falsegis la realitat:
    Judit Casas: 2001 va fer 2 5x9, i uns quants 4x9, clar el 2004 el Caus la introdueix?
    Mireia Lecina: 2001 feia el 4x9 al meu costat i després el 5.
    Alex, al 98 ja feia el 5x9 a segons, 2001 feia el 3x10, etc..
    Jaume Vila. 2001 feia el 3x10, uns pinitos oi Risto?
    Zubi: un noi que baixa de dalt i que ha fet el 4x8 a casi tots els pisos, quina gran aposta!
    Segur que el Caus va fer grans coses per la colla i que va apostar per la renovació, no pretenc treureli el mèrit només escric això per demostrar-te que ets un mentider i un demagog. així no s'escriuen articles d'opinió, s'escriuen articles de merda, de merda, amic Risto que estàs tirant a sobre de la teva colla i de la teva gent.

    Lluís Mayolas, ex cdc que va apostar per la renovació i va triar per qui apostava.

    ResponElimina
  5. Coi Lluís, m'acuses de demagogia i de mentir, però fas servir uns exemples de gent que ha passat pel tronc i que segons tu "continua" al peu del canó tot i no pujar, que fa riure, amb perdó.

    Quant temps ha estat sense venir la Mireia Comas? I per què ha tornat? I l'Amaia? Tres quarts del mateix. La Mercè? Quan fa que no ve??? La Núria ha tornat quan ha tingut als seus fills pujant... Roger? No et refereixes al de Gràcia, oi??? Lopera? 2 cops l'any? Pep Bellés? Si fa no fa com el Lopera?? Carai, amb gaire gent compromesa com aquests, no faríem ni castells de 7 cada cap de setmana. I no vull dir que no puguin fer el que els doni la gana, però crec que ara ets tu qui es passa de demagog.

    Al meu entendre els únics del tronc realment compromesos amb la colla tot i no continuar al tronc són l'Artur (a banda dels anys d'humiliant ostracisme) , l'Ogro, i la Celia, de moment... La resta han anat venint però amb un compromís mínim, o fins i tot han estat llargs periodes sense venir.

    Que jo no tingui les dades tan precises que tu tens o que altres et fan arribar, no vol dir que no sigui cert que el Caus va ser un dels caps de colla que més fermament van apostar per la renovació dels troncs i per donar oportunitats a gent que normalment no l'haguessin tingut. Vaja, com a mínim és la meva impressió, però certament, no tinc les dades exactes...

    Crec que a banda del Periquín, jo, l'Oscar, l'Àlex i el Jaume Vila (que no recordo haver-los vist gaire als troncs sense "tapar" abans del Caus), el Marc Codera, el Txals fins i tot, el Zubi (que venia de dalt però havia estat bastant marginat per la resta de caps de colla...). Vaja, que erem un bon grapat de "no titulars" que vam tenir alguna oportunitat... I els que segur que oblido i que no tinc apuntats com tu tens... a veure si me'ls recordes tu o algú.

    Si a tu, aquestes dades (encara que no fiables al 100%) et semblen "merda", doncs ho respecto, però no ho comparteixo. Per a mi és un reflex clar d'un cap de colla que va ser valent en el procés de renovació dels troncs, tot i que no el van ajudar gaire (opinió personal) perquè ho continués fent.

    ResponElimina
  6. Be Risto, et contesto per última vegada per que si no no acabem..
    Mira, sembla que no em vulguis entendre o que no llegeixis el que dic. En primer lloc, no he negat pas que el Caus hagi promocionat a gent, ni he qúestionat la seva valia com a cdc.
    En segon lloc, quan algú que porta molts anys a troncs es normal que deixi de tenir el compromís al 100% degut a que s'ha passat molts anys no fallant ni un putu dia, parlo de gent que continua venint tot i no estar al peu del canó, com tu dius. I ja de passada et diré que em sembla una falta de respecte comentar els perquè venen o deixen de venir o quants cops venen..en fi..
    Tot això, si recordes, venia a que no pots donar dades que no saps del cert. I si, a mi em comenten les coses que no se, saps per què? per què les pregunto, saps per què? per no faltar a la realitat dels fets ni faltar al respecte de la gent implicada de la qual ens prenem prouta llibertat de anomenar-los amb noms i cognoms...
    Bones vacances!

    lluis

    ResponElimina