|  | 
| Foto: Francesc Melcion. | 
(Article de Núria Martínez publicat al diari Ara el dimarts 4 d'aquest mes).
Innovació?? I la inversió??
Innovació?? I la inversió??
"Estem a nivells del  Perú, Laos o Guatemala". Aquest és el diagnòstic de la inversió educativa a Catalunya que recull la  Fundació Bofill en el seu informe 'Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2015' fet amb dades del 2013. La  inversió pública catalana en aquest camp és, de fet,  la més baixa de tot Europa i representava només el  2,8% del PIB
 català d’aquell any, mentre que l’estudi mostra que el Perú inverteix 
l’equivalent al 2,76% del seu PIB i Laos i Guatemala, una dècima més.
 Amb aquestes ràtios, Catalunya es troba encara a la meitat de la 
inversió que la llei d’educació de Catalunya (LEC) ambicionava per al 
2017, i que passava  per arribar al 6% del PIB.
 "El sistema educatiu està infradotat i no s’ha enfonsat en els 
resultats acadèmics per l’entrega dels docents", va concloure ahir 
l’autor de l’estudi i professor de sociologia de l’educació de la 
Universitat de Barcelona (UB),  Xavier Martínez-Celorrio.
 Les males notícies de l’informe de la Fundació Bofill, dirigit pel 
secretari executiu de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques 
(Acup), J osep Maria Vilalta, no acaben aquí. En l’àmbit europeu, Catalunya és el  sisè país que més ha retallat
 en educació, juntament amb Romania, Letònia, Lituània, Bulgària i 
Portugal. La retallada educativa a Europa fins al 2012 va ser de 3,4%, 
mentre que Espanya va retallar fins un 14,6% entre 2009-2013. Això vol 
dir que Espanya ha retallat en educació quatre vegades més que el 
conjunt de la UE. Catalunya,  fins a cinc cops més.
 Amb xifres concretes, l’informe assegura que l’austeritat de la despesa
 educativa pública a Catalunya entre 2009-2013 ha significat  una retallada de 1.157 milions, que representa un 16,7%. La tisorada ha tingut una relació inversa amb la demografia escolar: hi ha hagut un  increment de 98.000 alumnes
 en les etapes no universitàries i de 2.700 a les universitats en 
aquests anys. Perquè Catalunya s’equipari a la mitjana europea, la 
Fundació Bofill reclama invertir 5.026 milions d’euros addicionals, fins
 a tenir un pressupost total de 10.800 milions.
 Sous dels docents a la baixa
 Si s’analitza el volum absolut de les retallades, s’observa que  el 58% ha recaigut en els salaris
 dels docents i el 21% a les partides i programes per a la inclusió i la
 igualtat d’oportunitat. La inversió, segons Vilalta, s’ha de fer de 
manera "selectiva" i potenciar l’equitat i la innovació a les aules. En 
un moment que tot el sector reclama innovació a les escoles, l’informe 
reconeix l’onada de centres que estan canviant per respondre a les 
necessitats d’aprenentatge del segle XXI, però denuncia que el panorama 
de la recerca i la innovació "es caracteritza per la  falta de lideratge de l’administració pública".
 El text reivindica intervenir d’urgència en tres àmbits: en els 
recursos que dedica l’Administració, en l’autonomia dels centres i en la
 formació del professorat. Com a horitzó, la professora del departament 
de pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili (URV)  Mar Camacho reclama un pla públic de promoció de la innovació que "detecti i inverteixi en models innovadors".
 Camacho considera que cal enfortir el centre educatiu com a motor i dotar-lo d’autonomia. Igualment assenyala la  preparació dels docents com un repte
 clau. Segons l’anuari, un dels reptes és "fomentar polítiques de 
formació orientades a la innovació". Aquest és un dels dotze reptes que 
posa sobre la taula l’anuari. Entre d’altres, també reclama el 
plurilingüisme, millores en l’escola inclusiva o la reducció de 
l’abandonament escolar prematur. Ara només queda posar-se a treballar 
per aconseguir-ho.
