(Interessantíssima entrevista de Lluís Amiguet a la Contra de La Vanguardia al mestre canadenc Gordon Porter. Interessants reflexions al voltant de la segregació escolar i de les conseqüències de la doble xarxa educativa pública-privada).
Anglès per a tothom. Que tots els nens 
aprenguessin a totes les escoles  un bon anglès, a més de bon català i 
castellà, seria la millor mesura  contra la desigualtat. Perquè, avui i 
aquí, els que poden paguen als  seus fills una escola en anglès. L’hi 
explico a Porter, pioner de  l’escola inclusiva que integra nens amb 
discapacitats -també  socioeconòmiques- i ell insisteix en el fracàs de 
l’educació elitista:  segrega ciutadans. Em recorda que el seu país, el 
Canadà, Finlàndia,  Singapur, Corea del Sud i altres països amb els 
millors resultats  educatius tenen una educació gratuïta de qualitat per
 a tothom. Saben  que aquesta és la millor garantia que continuaran sent
 països  cohesionats i pròspers.
Tinc 67 anys i en fa 40 que lluito 
contra la segregació escolar. Sóc de  New Brunswick (Canadà), país 
pioner a coeducar nens amb més i menys  problemes. L’educació inclusiva 
és més eficient i menys costosa.  Col·laboro amb la Fundació Aspasim en 
el seu 75è aniversari.
Sóc mestre i m’estimo la meva feina: m’emociona ajudar un nen amb problemes a superar-los.
És emocionant.
Per  això, després de la meva jornada laboral em vaig fer professor  
voluntari en una escola per a nens discapacitats, la Peter Pan.
Ben fet.
Llavors creia que era millor educar els discapacitats en centres segregats.
Aquí hi ha molts centres així.
Però  un dia li vaig demanar al meu fill de vuit anys que, quan anés 
cap a la  seva escola, s’aturés un moment a la Peter Pan, que li venia 
de  passada, i hi deixés uns papers…
…
…Però van  passar els dies i el nano no hi portava els papers. La 
meva dona em va  explicar que a la criatura li feia vergonya que els 
seus amiguets el  veiessin entrar al col·legi “dels subnormals”.
Els nens reflecteixen els valors adults.
Aquell  dia em vaig adonar que no només els nens Down, sords, cecs, 
coixos o  amb qualsevol altre problema… Tots els nens necessiten 
educar-se junts  per aprendre a apreciar la diversitat i a cooperar 
entre ells!
Per què?
Perquè  ningú no és perfecte. Si aprenen a tolerar, respectar i 
ajudar els  altres, també aprenen a superar els seus propis problemes. O
 és que hi  ha algun nen que no en tingui?
Tots en tenim i necessitem ajuda.
Doncs  jo he dedicat la meva vida a ajudar-los a ajudar-se. I 
continuo  convençut que és un error educar en escoles especials cecs, 
sords, Down,  autistes, o qualsevol altre discapacitat. Hem aconseguit 
que gairebé  tot el Canadà tingui escoles inclusives i les he defensat 
amb arguments a  40 països, com ara a Catalunya i Espanya.
També es discrimina per diners.
Un  altre error! Al Canadà tots els nens van a la mateixa escola 
-avui  també els discapacitats-, on s’eduquen rics i pobres, cristians i
 jueus i  musulmans; als molt intel·ligents per a l’escola i als que ho 
són per a  altres coses.
Aquí hi ha col·legis cars i d’altres de franc, entre els quals n’hi ha de bons i de no tan bons.
Doncs  això no és construir la convivència. A Llatinoamèrica he vist 
com la  prioritat dels professors de les escoles públiques és portar els
 seus  fills a una escola privada. Al Canadà, els polítics porten els 
seus  fills a la mateixa escola que els seus votants: quin incentiu 
tenen si  no per millorar l’escola de tots si ells porten els fills a 
una altra?
És una bona pregunta.
Ara  provem de barrejar a la mateixa escola nens de diferents entorns
  socioeconòmics, sempre que les distàncies no siguin insalvables, 
perquè  això els enriqueix a tots.
Sona molt bonic, però un nen sord o cec, no endarrereix la resta del grup?
Per això tenim bons equips de reforç pedagògic: terapeutes, psicòlegs, especialistes…
El Canadà s’ho pot permetre, però potser altres països no.
Sempre és menys costós finançar equips de reforç per a tothom que construir escoles especials per a cada discapacitat.
Per què?
Perquè  els països que segreguen els nens amb alguna discapacitat 
dispersen els  recursos; en canvi, als països amb educació inclusiva, 
els recursos es  concentren tots en el mateix sistema i tothom hi 
guanya.
Suposo que integrar nens amb greus deficiències a l’escola no és fàcil.
És  un camí difícil i no una solució màgica, però val la pena, perquè
 és  millor que la segregació des del primer dia. Me’n vaig adonar quan 
vaig  conèixer el David.
Expliqui’ns-ho.
Era un nen amb  síndrome de Down, però a més amb seriosos problemes 
per caminar i  expressar-se. Jo era responsable d’educació del districte
 pioner en  educació inclusiva, així que em vaig presentar per sorpresa a
 la seva  escola a veure com anava.
El David s’integrava?
Vaig  observar des d’un racó i, al principi, bé, però va arribar 
l’hora de  l’esbarjo i tots van sortir corrents i rient i el van deixar 
sol a  classe amb el terapeuta…
Potser vostè esperava massa.
…Em  vaig deprimir. Vaig pensar que potser els casos més greus sí que
  requerien un centre especial. Però els nens van tornar i el professor 
 tenia un pla magnífic: el David s’hi va integrar. Els nanos l’ajudaven 
 amb afecte. I vaig sortir somrient.
Me n’alegro.
Vaig  aprendre que no hi ha miracles: hi ha resultats, i només si la 
feina és  bona. Ho vaig comprovar amb una nena cega, la Tracy. La 
portaven a una  escola per a cecs, però lluny de casa seva i la seva 
mare ens va demanar  que l’acceptéssim a la del districte amb tots els 
altres nens.
Però, com podria seguir les classes?
Vam  comprar un ordinador amb Braille perquè el mestre corregís el 
que  escrivia. Però com que la Tracy només havia estat amb cecs, 
caminava  mirant a terra. Entre tots li van explicar que així cridava 
l’atenció i  va corregir la postura. Va ser una lliçó per a ella i per a
 tots els  nens, que es van sentir més bé en veure que la nova amigueta 
millorava.

