|  | 
| Arno Stern (Foto: Inma Sainz de Baranda / La Vanguardia). | 
(Interessantíssima entrevista de l'Ima Sanchís per a la Contraportada de La Vanguardia al fundador de l'Institut per a l'Investigació de la Semiologia de l'Expressió, Arno Stern. Paraules sàvies i plenes d'humanitat i sentit comú). Gràcies Albert per fer-me'n coneixedor i per l'interès. 
Tinc 92 anys. Vaig néixer a Kassel (  No vaig poder anar a la 
universitat. La nostra societat basada en el consum s’ha acabat. Els 
polítics busquen solucions pedagògiques, sociològiques, però no en 
troben perquè no n’hi ha, a l’interior del sistema. Sóc jueu però no sóc religiós.
El joc de pintar
    A la paupèrrima  França de postguerra, un 
jove  Arno Stern, a qui l’ascendència jueva li va costar la persecució, 
va començar a treballar amb nens en un orfenat: la seva missió era 
entretenir-los, i va utilitzar el paper i pintura. Amb els anys va crear
 el seu famós  Closlieu, un espai on pintar és una altra cosa i que el 
va portar a dur a terme múltiples investigacions que l’han convertit en 
una de les grans figures de la investigació pedagògica de l’expressió  
graficoplàstica, demostrant que el traç és universal: tots, amb 
independència del entorn cultural,  representem les mateixes figures 
primàries. El 1986 va crear l’ Institut per a  Investigació de la  
Semiologia de l’ Expressió. Ha ofert
una conferència a CaixaForum.
Té cap idea per a una societat millor?
Fa més 
de trenta anys que vaig crear i  treballo en un espai, el  Closlieu, un 
lloc perquè les persones, i en especial els nens, experimentin el joc de
 pintar.
I què ha observat?
El que passa quan no hi ha 
competència, ni  judici, ni objectius, quan es desenvolupa una actitud 
creadora en cadascú, sense jerarquies per edat ni classes socials, sense
  mestre.
Aleshores, quin és el seu paper?
Soc un 
servidor, els faig la vida agradable, i aquesta funció transforma les 
actituds. És  el contrari d’una societat competitiva, en la qual 
s’estableixen objectius i es prepara els nens per a un futur que va en 
detriment del seu present.
És un equilibri difícil.
Sempre
 els estem empenyent cap endavant. Els  allunyem cada vegada més de ser i
 els imposem l’esdevenir. La vida al  Closlieu transcorre en el moment 
present, no es pinta per després mostrar-ho als altres, no hi ha un 
després.
Fer pel plaer de fer.
Sí, i aquesta és una 
actitud creadora, una experiència extremadament important per als nens, 
que es realitzen plenament i viuen la relació amb els altres. Es crea un
 equilibri i no una contradicció, i això repercuteix enormement en la 
seva vida quotidiana.
Què va viure vostè en la infantesa?
Fins
 als nou anys vaig viure a  Alemanya, i, quan Hitler va pujar al poder, 
 vam fugir. El meu pare va ser molt visionari i no es va esperar. Ho  
vam abandonar tot i ens en vam anar a  França.
Es van convertir en jueus apàtrides.
Sí,
 persones tolerades amb drets que eren molt limitats. Quan els alemanys 
van envair  França, van tornar a  fugir durant setmanes fins que es va 
declarar una zona lliure a la vall del  Roine i ens  hi vam instal·lar.
Fins que van canviar les lleis.
Sí,
 i van començar a arrestar els estrangers. Ens vam amagar a les 
muntanyes i un miracle va fer que poguéssim entrar a  Suïssa, on vaig 
viure tota la meva adolescència en un camp de treball.
Què va entendre en aquell periple?
Va
 ser molt interessant, érem sobrevivents, constantment amenaçats. Mentre
 vivíem a  França, ens podien arrestar i afusellar en qualsevol moment. 
Aquesta amenaça era permanent, i, malgrat tot, jugava.
Vivia amb por?
T’habitues
 a la por, és la pulsió vital. El meu pare era un home extraordinari, 
era molt creient i se sentia protegit i conduït pel seu àngel de la 
guarda. No analitzava les situacions,  actuava. Jo no tinc aquella fe, 
però crec que, efectivament, a ell el portava el seu àngel, perquè ens 
va salvar de la mort moltes vegades.
Vostè va acabar encarregant-se d’un grup de nens orfes de guerra a  França.
Se’m
 va demanar que els ocupés, era just després de la guerra, a  França no 
hi havia res. Vaig trobar llapis i uns papers reciclats, els vaig fer 
dibuixar i vaig veure que sentien un gran plaer, de manera que vaig 
buscar pintura, i això va ser el deliri! Quan l’orfenat es va tancar, 
vaig muntar el meu propi taller.
Va recórrer mig món a la recerca de tribus desconnectades de la civilització.
Sí,
 perquè vaig observar que tots els nens occidentals dibuixaven les 
mateixes coses i em vaig preguntar si era una qüestió cultural. Vaig 
constatar que aquells nens, preservats de l’escolarització i la 
civilització, fan les mateixes figures que els nens a la nostra 
societat, i que aquesta manifestació, aquell traç, és universal.
Quin és llavors l’origen?
No
 és el que suposàvem: que els nens miren,  enregistren i reprodueixen. 
Es tracta de la memòria orgànica, on s’emmagatzemen tots els fets de la 
nostra vida prenatal, el naixement i els primers anys de la vida. Es 
tracta del programa genètic que  compartim i que avui les neurociències
 anomenen memòria cel·lular.
I la fa aflorar a través del joc de pintar?
En
 dic formulació, un codi universal d’expressió. Considero que no només 
hi ha una memòria genètica, sinó un  mitjà d’expressió d’aquesta 
memòria. Així vaig crear la  semiologia de l’expressió, un nou camp 
científic. En el traç lliure hi  trobem el nostre començament, és una 
manera de completar la persona.
A través del traç inconscient?
Es
 tracta de deixar-se anar, de deixar aflorar i entendre que no hi ha un 
després, però a la nostra societat fa falta un entrenament per a això, 
perquè hem estat educats per ser raonables.
Em sembla una  qualitat.
Sí,
 però sobrevalorada en detriment d’altres capacitats com 
l’espontaneïtat, una cosa que es produeix més enllà de la intenció i del
  judici dels altres. La formulació expressa una necessitat interior 
ignorada. Tenim una cosa dins nostre, un anhel, i està a una profunditat
 que se’ns escapa.
Fa més de setanta anys que treballa amb nens. Què n’ha après, d’ells?
Jo
 vaig arribar a aquell orfenat sense prejudicis, encara no havia llegit 
res sobre el tema, no sabia res, era verge d’idees, i per això vaig 
trobar la veritat sobre els traços dels nens.
Abomina l’educació artística.
És
 paralitzant. Els  omplim d’idees teòriques que no els permeten ser 
espontanis. Els joves que han estat arrossegats de petits pels museus no
 en volen saber res, de museus. Mentre que els nens que han viscut el 
joc de pintar tenen ments creatives i obertes.
