Fa temps que està de moda 
parlar de “les conseqüències” com a mètode educatiu, suposadament 
diferent i molt millor (més modern) que els càstigs. En la majoria dels 
casos només hem canviat el nom: “Com que has suspès l’examen, castigat 
sense jugar a la consola” / “Has suspès l’examen; en conseqüència, no 
pots jugar a la consola”. És el mateix i tots els nens són prou llestos 
per adonar-se’n. Fins i tot els que han suspès un examen. 
Hi
 ha un tipus de conseqüències que no són, és cert, el mateix que els 
càstigs. Són les “conseqüències naturals”; és a dir, el que 
espontàniament pot passar si fas certes coses. Si no menges, després 
pots tenir gana; si no ets amable amb altres nens, potser no voldran 
jugar amb tu; si no reculls les joguines, es poden perdre. Però han de 
ser naturals de veritat: no val prendre-li les joguines i amagar-les 
perquè no les ha recollit; això seria un càstig. S’han de perdre soles. I
 la major part de les joguines que es queden per terra fan nosa, però no
 es perden. La major part de les coses que fem malament no tenen 
conseqüències, o no tenen conseqüències negatives, o són negatives només
 per als altres i no per a nosaltres, o no són immediates, o no són prou
 greus per fer que ens decidim a canviar de conducta. Si volem que els 
nostres fills no fumin, haurem de fer alguna cosa més que esperar 
quaranta anys perquè en vegin les conseqüències. 
 
Això ens porta a un altre problema: en molts casos, les possibles 
conseqüències són tan greus que no les podem utilitzar com a mètode 
educatiu; no podem permetre que un nen de dos anys jugui amb un ganivet 
perquè vegi que es talla un dit; o que pegui a un altre nen perquè vegi 
que l’altre nen s’enfada. No podem permetre que els nostres fills passin
 tot l’any sense estudiar ni fer els deures perquè vegin que han de 
repetir curs. La nostra obligació, com a pares, és prendre-li el ganivet
 abans que es talli, o esbrinar per què ha abaixat el rendiment escolar i
 intentar posar-hi remei abans que perdi un curs. La nostra obligació 
és, precisament, evitar que els nostres fills pateixin les conseqüències
 dels seus errors. 
 Així que les conseqüències, en 
definitiva, només es poden fer servir com a mètode educatiu quan són 
lleus i sense importància. Que faci el que vulgui, i que passi el que 
hagi de passar. És a dir, “deixeu el nen en pau”.
