(Interessant reportatge escrit aparegut al Criatures del diari Ara, sobre el món de la docència masculina en les primeres etapes educatives. Sovint els mestres homes hem de lluitar contra alguns prejudicis, i estigmes de la societat). 
Nacho Ledesma, que és mestre de primària a l’escola 
Roser Capdevila de Sant Joan Despí, només tenia companyes quan va 
estudiar per ser tècnic d’educació infantil. “Després, a magisteri, com 
que feia música d’especialitat, estava més equilibrat, però a la majoria
 d’especialitzacions sempre hi ha moltes més noies”. Ell ha decidit ser 
mestre per minimitzar els efectes que els seus mestres van tenir sobre 
ell. “Tenia un mal record de l’escola. Vaig estudiar a Madrid i els 
aires de renovació que hi havia als anys vuitanta a Catalunya allà no hi
 havien arribat i tot era més tradicional, amb professors grans amb tics
 franquistes. Sóc mestre per reacció, per demostrar que es pot educar de
 manera diferent, o si més no intentar-ho”. 
El 
Nacho considera que és una professió eminentment femenina perquè “es té 
una concepció molt paternal de l’educació infantil, és una qüestió 
antropològica que fa que hi hagi professions considerades d’homes i 
altres de dones, les fàcils les fan les dones, i les difícils, els 
homes. Hi ha qui diu que el més pròxim a ser mare és ser mestra i quan 
veus la realitat deu ser que hi ha alguna cosa certa en això”, 
reflexiona. El poc prestigi de la professió, a parer seu, tampoc hi 
ajuda: “Els estudis de magisteri no estan prou valorats, a les escoles 
bressol encara se les anomena  guarderies. Com més petit és el 
nen menys valor es dóna a l’educació, els pares només estan preocupats 
per la formació i la part educativa queda en un segon pla”. 
La feminització de l’educació a infantil i a primària costarà temps de
 canviar segons ell: “Som víctimes del franquisme i encara no han passat
 un o dos segles perquè això es modifiqui”. No creu que les dones optin 
per aquesta professió per compatibilitzar la vida familiar: “Dubto que 
siguin mestres per poder ser mares perquè per horaris tampoc pots 
recollir els nanos si no van a la mateixa escola que tu”. També discrepa
 que els homes estiguin més buscats per exercir de mestre al cicle 
inicial: “És més complicat perquè al principi els pares no confien en 
tu, sobretot a infantil. Algunes famílies m’han reconegut que pensaven 
que no ho faria bé i és dur que t’ho diguin perquè has de demostrar que 
n’ets capaç”. 
   Tombar prejudicis
Aquesta és una opinió que comparteix Jordi Balsach, mestre de l’Escola
 Jacint Verdaguer de Cornellà de Llobregat: “Les famílies tenen més 
reserves quan veuen que ets un home”. Ell va decidir ser mestre perquè 
li agradaven els nens i l’esport i la seva mare el va animar a fer 
magisteri d’educació física. A magisteri ell era un dels deu nois d’un 
total de seixanta alumnes que cursaven la carrera: “Després vaig fer la 
carrera d’educació física perquè només havia de fer un any més i allà sí
 que hi havia molts més nois”. Reconeix que el seu entorn no va 
comprendre la decisió que va adoptar: “Els meus amics es van sorprendre i
 van sortir tots els tòpics, que havia decidit fer magisteri per les 
vacances, per la vida que porten els mestres”. 
  Plantilles equilibrades
El Jordi, que és l’únic home del centre, rebat que sigui una professió
 femenina: “M’encanta la meva feina, veure com evolucionen els nens. Tot
 és qüestió de les ganes que hi posis. Els homes som minoria i potser 
per això estem ben tractats pels equips directius”. Apunta l’instint 
maternal com un dels possibles factors que empenyen les noies a estudiar
 aquesta carrera. Que els nois no hi mostrin interès obeeix, segons el 
seu punt de vista, al fet que “t’ha d’agradar passar-te tot el dia amb 
nens i molts no hi estan preparats perquè cal tenir paciència, tot i que
 les dones no en tenen més necessàriament, depèn del caràcter de 
cadascú”. 
El psicopedagog i mestre Daniel Gabarró 
aposta per equilibrar les plantilles amb més presència masculina a les 
escoles: “Els valors escolars són només femenins i, mentre no hi hagi 
equips equilibrats amb un nombre semblant d’homes i dones als claustres,
 el missatge que els nois reben és que el món acadèmic no és el seu i 
que si vols conquerir la teva autèntica masculinitat t’has de 
diferenciar d’aquest món femení”. 
Gabarró, autor del llibre  Fracàs escolar? La solució inesperada del gènere i la coeduació,
 remarca que la conseqüència d’aquesta realitat és que “des de fa anys, 
el volum d’adolescents nois que inicien la universitat no deixa de 
baixar perquè han entès que el món del coneixement no és el seu món i 
ens cal capgirar-ho”. En la seva defensa de la igualtat de gènere, 
Gabarró defensa que tant homes com dones entrin en aquells àmbits on 
estan menys representats. Que sigui una professió femenina respon, diu, 
al fet que “la dona ha sortit de casa, però segueix fent les tasques més
 vinculades a la cura de les persones”. 
  Una nova masculinitat
Els països del nord d’Europa, referents en l’àmbit educatiu, tenen 
molt present aquesta variable a l’hora de configurar les seves 
plantilles, però malgrat tot encara hi predominen les dones. Gabarró 
exposa que “Catalunya és un dels països més avançats en aquest tema, 
però encara queda molt camí per fer”. Només cal comprovar el nombre de 
nois matriculats en els graus d’educació infantil i  primària. 
Segons dades de la secretaria d’Universitats i Recerca del 2012-2013, 
els homes que van fer magisteri van ser 1.845 (un 15,37% del total). A 
la UAB la xifra encara és menor i aquest curs només un 2,6% de nois fan 
educació infantil (un 17,4% a primària). Aquesta mateixa universitat ha 
posat en marxa aquest any el graduat en educació infantil i primària, 
una carrera que combina les dues titulacions en cinc anys, amb només un 
5% de nois. 
Montserrat Rifà, que és professora en 
aquesta facultat, només té un noi a l’aula en una assignatura comuna que
 imparteix a infantil. “Com més baix és el grau menys nois hi ha”.  La 
també directora de l’Observatori per la Igualtat de la UAB considera que
 dos factors expliquen aquest fenomen: “La valoració social de la feina 
del mestre -associada al coneixement a les etapes educatives altes i a 
la cura a les primeres- i la precarització salarial, especialment a la 
bressol”. Comparteix amb Gabarró que seria bo gaudir de més homes a les 
plantilles de les escoles, però amb un diagnòstic menys taxatiu: 
“L’equilibri és necessari, però afirmar que els nens es desvinculen de 
l’educació perquè només tenen  professores ho trobo  pervers”. 
Rifà reconeix que “falten referents masculins a les aules, però una 
nova masculinitat que entengui que el desenvolupament de l’infant és el 
motor de l’educació, que s’ha de fomentar en el diàleg i no en 
l’autoritat”. Per la seva banda, la portaveu de l’USTEC Elvira Sánchez 
considera que “amb els anys pot canviar perquè els homes cada cop 
assumeixen més tasques a la llar”. Sánchez advoca per la coeducació: 
“Calen més homes en l’etapa del 0 a 6, si hi ha nens i nenes a les aules
 també hi ha d’haver homes i dones com a mestres si volem ser una 
societat igualitària”.

