(Article de Cecília Bayo per a la revista digital de cultura El Núvol)
Escola Nova 21 ha sabut materialitzar en un projecte concret allò que 
estava en el cap i en el cor de moltes persones. I ho ha sabut fer en el
 moment més idoni. Durant el curs 2010-2011 la inversió del Departament 
d’Ensenyament en formació permanent del professorat de la pública va ser
 de 8.189.460 euros. Quatre cursos més tard, el 2014-2015, ho va ser de 181.000
 (gairebé el mateix que la Diputació de Barcelona dedicarà al projecte 
Escola Nova 21). És a dir, en quatre anys, la inversió pública en el 
reciclatge del professorat d’infantil, primària i secundària de 
Catalunya ha descendit un 97,78%.
Ens trobem, doncs, amb un Departament d’Ensenyament que ha 
desinvertit dràsticament en el seu principal actiu —els docents— i que 
no ha traçat cap política estratègica de reciclatge. I, davant el 
deteriorament d’un servei públic essencial com ho és la formació del 
personal docent, qui no veuria en la privatització d’aquest servei una 
sortida natural?
I de sobte arriba Escola Nova 21 i té lloc una doble externalització:
 la de la formació permanent d’alguns docents i la de la política 
pública que la defineix, que es deixen en mans de La Caixa i la Fundació
 Jaume Bofill. A la privatització s’hi suma, a més, la generació d’un 
nou mercat, el de les escoles innovadores, que crea desigualtats en el 
si de la xarxa d’escoles públiques, on ja es distingeix entre escoles 
avançades a un extrem i escoles contenidor a l’altre.
Aquest procés de privatització i mercantilització no és nou, de fet s’inclou dins l’anomenada nova filantropia,
 una nova forma de caritat on empreses i entitats privades (com La Caixa
 amb EduCaixa, el Banco Santander amb el programa Empieza por Educar o 
la Fundació Telefónica amb Educared) s’aboquen a les problemàtiques 
socials, en aquest cas educatives, per aportar solucions no només 
dineràries (com feia la filantropia tradicional) sinó també amb la 
creació de polítiques, indicadors de qualitat, models organitzatius i 
una estreta participació del patrocinador, que actua com a assessor.
Són els bancs, les empreses i les entitats privades els artífexs que 
han de definir les línies polítiques i la gestió de l’educació pública? 
És l’educació de les persones una dimensió que cal sotmetre a les 
lògiques de mercat? És el futur del Departament d’Ensenyament el 
convertir-se en un actor residual que es limiti a tancar la porta a les 
iniciatives ciutadanes com la ILP Educació i a obrir-la a les 
iniciatives privades com les de La Caixa i la Fundació Jaume Bofill?

