Les coses (educatives) clares i la xocolata espesa. Entrevista del diari El Punt-Avui al secretari general del sindicat majoritari de docents, l'Ustec, Ramon Font.
Font, professor de l’institut Bisbe Sivilla de Calella, és des del 
2015 el portaveu d’Ustec-Stes, el sindicat més representatiu del món de 
la docència.
Quins són els principals eixos de l’acció d’Ustec-Stes?
Intentem
 combatre els problemes més grans que té el sistema educatiu català: 
l’infrafinançament, la segregació escolar i la falta de democràcia als 
centres. Sobre l’infrafinançament, ara tenim una oportunitat d’or amb la
 discussió de pressupostos a l’Estat i a Catalunya.
De quant hauria de ser el pressupost d’educació?
El
 pressupost d’aquest any, prorrogat, és de 4.963 milions d’euros 
executats. Perquè el sistema quedi a la mateixa capacitat de servei que 
tenia el 2010, caldrien 7.200 docents: estaríem parlant de 96 milions 
d’euros més per al 2019. L’infrafinançament és un problema molt 
preocupant. El finançament del sistema educatiu està a un terç del que 
hauria d’estar segons la llei d’educació de Catalunya [la LEC]. Hauria 
de ser el 6% del PIB i estem en el 2%.
I pel que fa a la segregació?
És
 un problema que uns centres recullin alumnat molt per sobre del que és 
la realitat sociocultural del barri i d’altres, molt per sota. La 
diferència entre la concertada i la pública al mateix barri és de 
vegades molt evident. S’anteposa la llibertat de les famílies per 
escollir centre al dret que tenen els nens a tenir una bona educació.
Què s’ha de fer per revertir-la?
Una
 xarxa pública i única. Vam tirar endavant una ILP que va rebre una 
esmena a la totalitat de Junts pel Sí i el PP el 2016 que deia que 
volíem una xarxa única que en 10 anys suprimís l’escola concertada, en 
el sentit que si algú vol anar a la privada que la pagui. Les polítiques
 públiques han de buscar solucions col·lectives i separar l’interès 
individual del col·lectiu, que és que els nens tinguin una educació en 
un pla d’igualtat.
Per què diuen que hi ha falta de democràcia als centres?
Amb
 la transició a la democràcia, es va passar de seleccionar el 
professorat a dit a uns claustres assemblearis que triaven la direcció. 
Ara la direcció s’escull per concurs, i en la comissió de la selecció la
 majoria més un és l’administració; per tant, l’administració selecciona
 la direcció. El decret de plantilles que desenvolupa també la LEC dona 
la capacitat potencial de triar fins al 50% del professorat a dit. Hi 
pot haver un potencial discriminador i implicacions pedagògiques. Si els
 nens veuen que un centre és participatiu, entendran que la societat ha 
de ser participativa i crítica.
Heu pres posició en contra de la LEC. Per què?
La
 LEC és la mare dels ous. Facilita molt el que ens està passant. El 
decret d’autonomia dels centres, combinat amb la segregació escolar, és 
una barreja explosiva. El decret de direccions afavoreix una estructura 
piramidal amb una direcció escollida per l’administració. El decret de 
plantilles planteja el problema de la selecció del professorat a dit amb
 l’entrevista com a mètode de selecció, i no hi ha res més subjectiu que
 això. I el decret d’avaluacions no arriba, però n’anem veient mostres.
Quina esperança teniu en la nova llei que planteja el PSOE?
El
 que hem sentit d’entrada està sonant bé, és una millora clara. En les 
direccions sembla que va per una altra via; sembla també que vol treure 
la recentralització del currículum de la Lomqe, i sembla clar que el 
plurilingüisme és competència de les comunitats autònomes.
Ensenyament va presentar recentment el seu pla lingüístic.
L’arriba
 a presentar el PP en ple 155 i es munta un merder de ca l’ample. Sí que
 és veritat que vol naturalitzar coses que s’estan fent, però no veiem 
el model de fer classe en anglès a Catalunya. L’escola ha de ser en 
català perquè és una oportunitat d’igualtat real per als nens.

