M'imagino que costarà tirar endavant aquesta ILP, tenint en compte que la meitat de les famílies al nostre país porta els seus fills a l'escola concertada-privada, i no tenen cap especial interès en barrejar-se amb el lumpen de la pública. Tanmateix, que no sigui per no haver-ho intentat... 
(Notícia apareguda al Diari de l'Educació del dijous 26 de juny).
La Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per una nova llei d’educació 
catalana, impulsada per col·lectius de mestres i membres d’entitats 
socials, va fer ahir un nous pas en el seu camí cap al Parlament de 
Catalunya: la creació de la comissió promotora, unes 60 persones entre 
les quals s’hi compten docents, sindicalistes i destacats activistes 
socials, culturals i veïnals. Ahir es va presentar el grup promotor a 
l’auditori de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.
La proposta legislativa, que es presentarà en les properes setmanes 
al Parlament, considera que cal anar més enllà de la Llei d’Educació de 
Catalunya pel que fa a aspectes com la universalització de l’educació, 
la gratuïtat dels estudis, la gestió democràtica i l’autonomia dels 
centres.
“No entenem la doble xarxa, sinó que proposem una escola pública per a
 tothom, que garanteixi el dret a l’educació en igualtat de condicions, 
des de l’etapa 0-3 anys fins a l’educació superior”, exposava Maria 
Vinuesa, de Rosa Sensat. L’eliminació dels concerts és una de les bases 
de la ILP, que també aposta per avançar en la “plena autonomia 
pedagògica” de les escoles i instituts. “Que els equips i els 
currículums es puguin adaptar a les diferents realitats”, apuntava 
Vinuesa. Un altre dels punts de la proposició de llei és establir un 
finançament “d’acord amb la importància que té per a la vida de les 
persones i per a la societat, amb un percentatge d’inversió igual, com a
 mínim, a la mitjana europea”.
Amb tot, també hi ha punts que són ja presents a la LEC, com el que defineix el català com a llengua vehicular de l’ensenyament.
“Les propostes en positiu engresquen a la gent”
Ramon Font, del sindicat USTEC i un dels primers impulsors de la ILP,
 explicava en la trobada d’ahir que “fa temps que estem cansats d’anar 
contra la LOMCE i les retallades, i necessitàvem ultrapassar aquesta 
barrera”. “Vam començar a treballar en una proposta en positiu, que 
engresqués a la gent”, relata Font, “perquè quan parles de futur molta 
gent té clar que cal plantejar una alternativa”, exposava.
La idea va sorgir gairebé fa un any, però no es va presentar 
oficialment fins el mes d’abril, durant la celebració del Fòrum Social 
Català. En el calendari de la ILP, caldrà ara presentar la proposta en 
ferm al Parlament de Catalunya, que tindrà quinze dies per comprovar-ne 
la ideoneïtat i que compleixi amb els requisits tècnics i legals. Un cop
 validada, s’iniciarà el període de 120 dies de recollida de les 50.000 
signatures necessàries perquè la proposta es pugui tramitar al Parlament
 i, si els partits polítics hi accedeixen, es debatrà a la Cambra. 
Aquestes previsions fan que, segons les estimacions dels promotors, tota
 la recollida de signatures arranqui a partir del proper setembre.

