Com a mestre d'Educació Física corroboro les afirmacions del Carlos González. Tots els infants tenen ganes d'aprendre noves habilitats i de posar-se a prova. Val la pena deixar-los prendre la iniciativa, ja que l'autoaprenentatge crea en els infants un sentiment d'autosuperació i d'autoestima, així com la sensació que amb esforç i constància (gairebé) tot és possible. Tanmateix, deixar fer no vol dir deixar de ser-hi. El mestre sempre proper i amatent per a qualsevol demanda.
Hi ha moments a la vida dels 
nens en què toca fer una cosa nova, adquirir una nova habilitat. 
Girar-se, seure, menjar, gatejar, caminar, saltar, parlar, vestir-se... 
Quan el moment arriba, la criatura s’esforça, practica un cop i un altre
 la nova habilitat, de manera que sembla com si es posés deures de 
dificultat creixent. 
 Hi ha setmanes en què sembla 
que totes les hores del dia les dediqui a agafar-se dels mobles per 
posar-se dret. Ho intenta i ho torna a intentar, cau i no plora ni es 
desanima. Veiem la seva concentració quan puja, la seva expressió 
d’orgull quan finalment ho aconsegueix, i a vegades els moments de pànic
 quan descobreix que no sap com baixar i ha de cridar perquè el papa o 
la mama el baixin a terra. En pocs dies aprendrà a deixar-se caure fins a
 quedar assegut, al principi bruscament (sort del bolquer!), poc després
 suaument, lliscant per la pota de la taula. 
 
Desitgen fer coses noves i estan orgullosos del que han fet. I és per 
això que dues de les primeres frases que diuen tots els nens solen ser 
“Jo solet” o “Jo soleta”, o “Papa, mama, mira què faig!”. Aquests 
moments s’anomenen finestres d’oportunitat en el desenvolupament 
infantil. Com una finestra s’obren... i es tornen a tancar. Si no 
s’aprofita l’ocasió, després és molt més difícil. 
 A 
vegades la temptació de no deixar-los fer les coses és massa forta. Si 
deixes que agafi el menjar i se’l posi a la boca, menja poquet i 
s’embruta i en tira la meitat per terra. Si deixes que es banyi (sol no,
 esclar, seria molt perillós; però pot agafar ell l’esponja mentre 
vigiles), ho deixa tot escampat. Si deixes que es mogui i es posi dret i
 descobreixi el món, has d’estar vigilant tota l’estona. Si deixes que 
es vesteixi, triga molt i s’ho posa al revés. “Tot ho vol tocar, 
destorba amb la maneta”, diem. És molt més fàcil i ràpid despullar-lo, 
rentar-lo, vestir-lo, ficar-li la cullera a la boca, recollir amb la 
cullera el que surt per fora i tornar-l’hi a ficar, netejar-li la cara 
amb el tovalló... i en cinc minuts tens el nen net, menjat i embolicat 
per a regal. Després la finestra es tanca, i li passen les ganes de fer 
les coses tot sol, i ens queixem perquè amb dos anys només pren 
triturats i no mastega, o espera passivament que el vesteixin.
 Potser val la pena perdre el temps esperant que facin el que intenten fer, oi?

