|  | 
| Alumnes d'una escola del Perú cantant l'himne nacional a l'entrada al centre. | 
(Sóc dels mestres que considera que malgrat tots els inconvenients que pugui tenir la pèrdua de control/disciplina amb els alumnes, mai serà justificable el què molts docents feien en el passat a moltes escoles, i el què molts mestres continuen fent arreu del món encara ara, on les tècniques de control/disciplina són encara inhumanes i van contra la dignitat dels menors.)
Article del professor de secundària Xavier Gual per al Criatures del diari Ara.
Treballar a l’aula d’acollida
 em permet conèixer moltes cultures i altres maneres de fer i 
d’analitzar la realitat. L’altre dia va sortir un tema que em va semblar
 molt interessant. Feia referència a la disciplina dels alumnes. En 
general els sorprenia la poca exigència que els aplicàvem els professors
 d’aquí. D’alguna manera venien a dir que als seus països se seguien 
unes normes de comportament escrupoloses i exemplars. 
 Tant la noia de Colòmbia com la de l’Índia, o el noi marroquí, em van 
explicar que a primària anaven tots amb uniforme, un uniforme que no es 
podia embrutar el més mínim si no volies ser castigat. Els alumnes 
esperaven l’entrada del mestre tots drets, en silenci, i li desitjaven 
bon dia a l’uníson. Només després podien asseure’s a les cadires 
aixecant-les una mica per no fer soroll. El noi del Marroc fins i tot va
 confessar que un dia van estar a punt de castigar-lo a uns assots 
perquè el professor va considerar que no cantava amb prou entusiasme 
l’himne nacional i que això podia ser una ofensa per al rei, la cara del
 qual duien cosida a la jaqueta de l’uniforme. 
 Era 
tanta la meva perplexitat sentint-los com la seva amb el caos de les 
nostres aules i passadissos, on tothom corre i crida com si el món 
s’acabés. Jo els vaig dir que durant molts anys les escoles, al nostre 
país, també uniformitzaven els alumnes i hi imperava la dictadura de la 
por als docents, que moltes vegades eren monges i capellans. Però que 
ara, sortosament, tot allò havia passat a la història, almenys als 
centres públics. Curiosament, els meus alumnes em defensaven l’ús dels 
uniformes, perquè deien que al seu país qualsevol diferència, sobretot 
en la manera de vestir, era utilitzada per classificar i criticar 
l’estatus social de l’alumne. 
 Quan en el nostre 
entorn veus que alguns companys s’agafen la baixa perquè no poden 
suportar la tensió que suposa la feina, i tots estem cansats de la 
nul·la educació que tenen els adolescents, penses que potser caldria 
recuperar en part una mica d’aquella disciplina fèrria. Però després 
t’adones que falla alguna cosa més profunda. La paradoxa és que, per més
 repressió i control que hi hagi a les aules, els països que l’apliquen 
no funcionen pas millor en termes generals que el nostre, ni tampoc el 
nostre quan tot era més fosc.
