|  | 
| Foto: Joan Sánchez, El País. | 
(Article sobre segregació escolar del professor de sociologia de l'UAB, Xavier Bonal, per a l'edició catalana de El País). 
Una de les conseqüències dels efectes de la crisi econòmica en 
l'educació és l'augment de demanda d'escola pública per part d'una 
classe mitjana que veu com minven les seves possibilitats econòmiques de
 recórrer a l'educació privada per escolaritzar els seus fills. No 
parlem, per descomptat, d'una classe per la qual l'educació pública no 
és ni tan sols una de les possibles opcions d'escolarització, sinó 
d'aquelles fraccions socials de demanda molt elàstica, que solen moure's
 entre el mercat i la provisió pública en funció de variables com la 
renda familiar disponible, la qualitat educativa o la percepció del risc
 entre les diferents opcions d'escolarització.
Són
 aquestes fraccions de classe les que són més actives en l'elecció 
escolar. Utilitzen estratègies molt calculades per maximitzar la 
inversió educativa, conscients que es juguen les possibilitats de 
reproducció de la posició social en aquesta inversió. Abans de prendre 
la decisió sobre on escolaritzaran els fills, visiten nombroses escoles,
 participen en reunions de portes obertes o s'entrevisten amb les 
direccions escolars. Comparteixen grups de WhatsApp amb altres famílies 
per intercanviar informació i, sobretot, per saber quines estratègies 
utilitzen altres famílies afins en estils de socialització. En el càlcul
 de l'elecció escolar hi intervenen moltes variables: el projecte 
educatiu del centre, les aportacions econòmiques, la quantitat i 
qualitat d'activitats complementàries i, sobretot, la composició social 
de l'escola.
És en aquest context en què ha crescut la demanda d'un tipus
 d'escola pública molt determinada, caracteritzada per una oferta 
escolar que es presenta com una educació diferent i pedagògicament 
alternativa. Són escoles d'aparença molt innovadora, en les quals el 
llenguatge s'adapta als reptes de l'educació del segle XXI: centrada en 
competències més que en coneixements, no memorística, alternativa en 
l'organització escolar o flexible en les estratègies d'avaluació. 
Aquesta oferta escolar reforça el seu missatge com més accedeix a una 
clientela d'un perfil social que, de manera explícita o implícita, li 
reclama anar de la mà en les estratègies de clausura social. D'aquesta 
manera, el projecte educatiu pot garantir la qualitat si, i només si, 
s'assegura que les famílies que accedeixen al centre escolar estan 
convençudes del mateix (s'ho creuen i ho defensen). L'escola obté a 
canvi una imatge de prestigi educatiu i social i ser un focus d'atracció
 per a famílies de classe mitjana, sempre més fàcils d'educar que les 
famílies pobres.
Els actuals processos de segregació social en els entorns urbans no 
fan més que incentivar aquestes estratègies de diferenciació i recerca 
d'exclusivitat en l'elecció. Alguns autors han anomenat aquest fenomen 
“colonització o gentrificació escolar”. L'arribada de sectors de classe 
mitjana a algunes escoles públiques “de barri” produeix un fenomen de 
desplaçament (voluntari o no) d'algunes famílies i sobretot genera 
mecanismes d'exclusivitat i exclusió que converteixen l'escola en 
especialment atractiva per als seus nous ocupants i sovint estranya per a
 part de la comunitat en la qual se situa. És comú que les famílies de 
classe mitjana “acaparin” l'associació de pares, col·laborin activament 
amb el professorat del centre o fixin noves quotes per cobrir activitats
 complementàries.
Sens dubte, la cobertura i la qualitat de l'Estat del benestar depèn 
del fet que les classes mitjanes creguin en els serveis públics com a 
alternativa al mercat i exigeixin una educació o sanitat públiques i de 
qualitat. No obstant això, si aquesta reivindicació suposa la recerca 
d'exclusivitat i clausura social, es corre el risc de construir serveis 
de diferent velocitat i qualitat. Si aprofundim en la jerarquització de 
l'escola pública, ens juguem una cosa tan important com són les seves 
virtuts com a institució igualadora d'oportunitats. Impedir-ho depèn de 
la política educativa.
