|  | 
| Foto: Pere Virfili (Diari Ara). | 
Oi tant que és possible transformar l'educació. Tot depèn de les autoritats polítiques de torn. Si hi ha països on s'han fet canvis, per què no aquí? Em temo però que als nostres dirigents polítics ja els està bé que tot continuï igual, educativament i social. I qui dia passa any empeny...
Article d'Ainhoa Boix aparegut al diari Ara d'avui dissabte 24 de febrer. 
Si teniu fills, us en deveu haver adonat: l’educació ha 
canviat molt poc d’ençà que nosaltres estudiàvem. La majoria dels 
professors continuen presentant-se com a transmissors d’informació i la 
majoria d’alumnes continuen absorbint els conceptes que els docents 
llancen, i plasmant-los en forma d’examen. Una realitat que contrasta -i
 molt- amb una societat que canvia a passos de gegant i que, més que 
persones que engoleixen contingut sense saber gaire per què, requereix 
individus que sàpiguen buscar, estructurar, criticar, compartir i 
construir coneixement. Ho explica Xavier Aragay, consultor en 
transformació a les institucions i lideratge per al canvi, impulsor de 
projectes pioners en matèria d’educació com la Universitat Oberta de 
Catalunya o Horitzó 2020 i autor de  'Reimaginando 
la educación' (Ed. Paidós), una guia que pretén acompanyar aquells 
centres, professors i famílies que volen transformar l’educació i procedir, segons explica, de manera disruptiva.
Ho fa a través de 21 conceptes, 21 capítols en què relata quins aspectes cal tenir en compte a l’hora de transformar l’ensenyament i, molt important, amb qui. I
 és que, per a aquest expert, no n’hi ha prou a fer que uns pocs 
participin en el canvi o que aquest canvi es doni en una àrea concreta. 
És necessari que tots -equip directiu, docents, famílies, alumnes i 
entorn- s’impliquin en la transformació de l’escola i que s’estengui a 
tot el centre educatiu, no a una aula en concret. Per aconseguir-ho, a 
més de col·laboració i altes dosis de planificació, entusiasme i passió,
 és necessari partir de zero: avaluar la 
situació del centre, establir un diagnòstic conjunt i, a partir d’aquí, 
elaborar una proposta que inclogui un canvi en la manera d’ensenyar i 
d’aprendre, que converteixi els professors en acompanyants de 
l’aprenentatge i als estudiants en elements actius del procés. També que
 no perdi de vista el veritable motor de canvi: els alumnes.
I és que, en la recerca de noves alternatives, ens oblidem que són ells els protagonistes de l’educació
 i que, per tant, han de ser l’objectiu final de qualsevol 
transformació. “¿Com volem que siguin els nostres alumnes? ¿Volem que 
siguin creatius? ¿Que tinguin iniciativa? ¿Que treballin en equip? ¿Que 
tinguin la mentalitat oberta? ¿Que estimin l’entorn i el respectin? Són 
les preguntes que ens hem de fer. De què ens serveix que un nen sàpiga 
matemàtiques, si no sap què vol fer a la vida?”, es pregunta Aragay, que
 creu que un dels grans reptes de l’educació és que l’estudiant acabi la
 formació sabent quin és el seu projecte vital.
A FAVOR DEL CANVI
D’exemples
 de centres educatius que han fet el salt al canvi i l’han fet amb èxit,
 diu, no en falten. Des del Col·legi Montserrat i l’Escola dels Encants 
de Barcelona fins als que formen part de projectes com Horitzó 2020 de 
Fundació Jesuïtes Educació, Summem d’Escola Pia de Catalunya o Escola 
Nova 21. Parlem amb el director d’aquest últim, Eduard Vallory. 
Descobrim que la iniciativa neix de la voluntat de transformar un 
sistema educatiu que ha quedat obsolet i que no té en compte la formació
 integral dels alumnes. També que, en la consecució d’aquest objectiu, 
no estan sols. Institucions, administració pública i, esclar, docents 
col·laboren en la construcció d’un sistema que 
respongui a les necessitats individuals i col·lectives de les persones, 
en què els estudiants aprenguin a ser, a fer, a conèixer, a viure i a 
conviure.
Ho fan amb la certesa que un canvi 
és possible, però també amb el coneixement que atorguen els últims 
estudis en matèria d’aprenentatge. “La manera com aprenem els humans 
respon a l’aprenentatge personalitzat, a la implicació de les emocions i
 la motivació, a l’aprenentatge cooperatiu... Tot això es confronta amb 
les pràctiques que des de fa 150 anys s’estan aplicant a l’educació”, 
comenta el director d’Escola Nova 21, que recorda que, de la mateixa 
manera que s’ha de transformar el rol de l’alumne, el del docent també ha de canviar: més que un transmissor de conceptes ha de ser un activador de l’aprenentatge.
