(Molt bon article de la mestra d'educació infantil i membre de l'equip directiu de l'Associació Rosa Sensat, Rosa Ferrer. No tindrem un país just i equitatiu fins que no tinguem un sistema educatiu just i equitatiu.) 
Sovint, quan un debat no interessa, es té la tendència a negar-lo o 
bé a ridiculitzar-lo. Això, per exemple, és el que fan aquells que per 
estalviar-se entrar a debatre sobre alternatives polítiques argumenten 
que ja no hi ha diferències entre esquerres i dretes.
No he pogut deixar de tenir aquesta sensació en llegir l’article ‘Públicament desconcertat‘
 de Pere Vilaseca, responsable de l’Àrea de Projecte Educatiu de 
l’Escola Pia de Catalunya, i publicat en aquest mateix Diari de 
l’Educació el passat 17 d’octubre. Tot evitant entrar en la diferent 
realitat que en aquest moment representen a Catalunya l’escola pública i
 l’escola concertada, Pere Vila argumenta que “es perd” en la discussió 
entre aquests dos tipus d’escola. Des de la meva modèstia, intentaré 
aportar algunes pistes.
Si la prioritat absoluta no és assegurar els recursos necessaris a l’escola pública, és evident que les subvencions a les escoles concertades resten de la bossa comuna del pressupost d’educació
No entén el senyor Pere Vilaseca “que es relacioni l’existència de 
les escoles concertades amb les retallades a l’educació. Com si les 
retallades no afectessin unes escoles i altres”. Un dels elements més 
definitoris de qualsevol política és la prioritat de la despesa i el seu
 caràcter més o menys redistributiu, més encara en èpoques de crisi i de
 recursos limitats. En aquest context, si la prioritat absoluta no és 
assegurar els recursos necessaris a l’escola pública, és evident que les
 subvencions a les escoles concertades resten de la bossa comuna del 
pressupost d’educació. Fins i tot si s’apliquessin retallades similars a
 tots dos tipus d’escola, qui en patiria més seria aquell tipus d’escola
 amb menys fons propis i que acull alumnes amb més dificultats 
cognitives i/o socials.
Hi ha unes escoles finançades amb recursos de tothom (públics) que són de tothom (públiques) i unes altres finançades també amb recursos de tothom però que no són de tothom (privades)
No entén tampoc el senyor Pere Vilaseca “que es vulgui dividir les 
escoles del nostre país en dos blocs homogenis, monolítics”. No sé si es
 vol dividir o no i és clar que cada escola té les seves 
característiques (tants caps tants barrets), però si parlem de les 
escoles en termes del seu finançament públic és clar que la divisió 
existeix: hi ha unes escoles finançades amb recursos de tothom (públics)
 que són de tothom (públiques) i unes altres finançades també amb 
recursos de tothom però que no són de tothom (privades). La diversitat 
d’escoles no amaga aquesta diferència bàsica.
No entén, encara, el senyor Pere Vilaseca, “la passivitat de moltes 
escoles concertades a l’hora d’exigir el finançament necessari per 
aconseguir la gratuïtat real de totes les escoles que exerceixen el 
servei públic escolar”. Jo, per contra, no entenc la passivitat de molts
 defensors de l’escola pública a l’hora d’exigir que sota l’actual 
denominació de servei públic escolar no s’amagui la realitat d’una 
escola realment pública i d’una escola privada subvencionada.
Encara entén menys el senyor Pere Vilaseca “que s’identifiqui 
l’escola de titularitat pública com l’única que acull alumnes amb 
dificultats cognitives o desigualtat social, quan les estadístiques no 
ho diuen pas així”. Evidentment que l’escola de titularitat pública no 
és l’única, però n’hi ha prou de mirar la realitat i llegir les 
estadístiques que el senyor Pere Vilaseca menciona per constatar la 
diferent proporció amb què els dos tipus d’escola, pública o privada 
concertada, acull aquests alumnes.
També se li fa difícil d’entendre, al senyor Pere Vilaseca, “que 
l’administració pública segueixi concertant (o gestionant!) escoles que 
segreguen els alumnes, de manera directa o indirecta”. En aquest cas, em
 sap greu, no puc oferir cap pista per entendre-ho més enllà de pensar 
en un compromís no prou fort de l’administració catalana amb 
l’ensenyament públic. De totes maneres, vigilaria amb aquest argument 
per part dels defensors de l’escola privada concertada, no fos cas que 
segons què s’entengui per segregar alumnes no s’estiguin tirant pedres a
 la propia teulada.
El debat sobre el tipus d’escola i sobre el seu finançament va íntimament lligat amb el de la qualitat
A més, tampoc no entén el senyor Pere Vilaseca “que l’escola 
concertada se segueixi defensant amb l’únic argument de la llibertat 
d’elecció per part dels pares”. De nou, atenció amb els arguments, 
perquè precisament sobre aquest punt pivota tota la defensa de destinar 
fons públics a escoles privades.
En definitiva, no acaba d’entendre, el senyor Pere Vilaseca, “en un 
tema tan sensible i tan important, tant dogmatisme i tanta cacera de 
bruixes”. Segurament, de dogmatisme i de cacera de bruixes en pot 
aparèixer a qualsevol discussió i per tots costats, però ja ens avisa 
l’Evangeli del perill de veure la brossa a l’ull de l’altre i no veure la biga a l’ull d’un mateix. Més enllà d’aquests perills, el que hi ha aquí és un debat entre dues posicions.
No acaba d’entendre, el senyor Pere Vilaseca, “que en aquest batibull
 no hi hagi un espai en el debat per parlar de la qualitat de les 
escoles”. No sé exactament de quin batibull es tracta, però en tot cas, 
per mi, el debat sobre el tipus d’escola i sobre el seu finançament va 
íntimament lligat amb el de la qualitat, i precisament per això és 
important. Evidentment, no és l’únic aspecte del debat, perquè un 
determinat tipus de finançament de l’escola no és suficient per 
garantir-ne la qualitat, però sí que n’és una condició necessària.
Acaba el senyor Pere Vilaseca el seu article demanat de ser “clars i 
transparents. Si el que volem és la defensa d’una escola inclusiva i de 
qualitat per a tots els infants del nostre país, diguem-ho clarament, i 
anem a totes”. Aquest objectiu pot ser compartit, però així en abstracte
 no ens permet avançar gaire; del que es tracta és de debatre sobre 
quina és l’estratègia per aconseguir aquest objectiu. I demana el senyor
 Pere Vilaseca de no barrejar-hi “apriorismes infundats, eslògans buits i
 discursos estètics”. Amb el benentès que aquesta demanda es dirigeix no
 només als que defensen estratègies diferents de les seves, em sembla 
important no ridiculitzar un debat que, ens agradi o no, en el fons és 
polític. Perquè, si com deia el Rafel Campalans, política és pedagogia, 
afegia bé la Marta Mata que
 pedagogia és política. Cal fer aquest debat perquè l’educació dels 
nostres infants i joves s’ho mereix, perquè la nostra societat el 
necessita. Hi estem públicament concernits.

