|  | 
| Foto: Diari Ara. | 
Entrevista del Carles Capdevila al director de la plataforma Escola Nova 21 (promoguda entre altres per La Caixa...), que es defineix com una "aliança per un sistema educatiu avançat". Entre els que hi donen suport a la Plataforma hi ha la Generalitat i la Fundació d'Empresaris de Catalunya (?). Em pregunto si no podria ser directament la Generalitat qui liderés la "revolució pedagògica" que fa anys que els experts reclamen i que per interessos obscurs mai no s'ha dut a terme.
Bàsicament estic molt d'acord amb la majoria de coses que diu l'entrevistat. De fet, no diu res que no haguessin dit altres pedagogs fa molts anys. El que m'intriga és saber per què a la Generalitat li interessa que Escola Nova 21 liderí i guiï el canvi de paradigma que necessita el sistema educatiu... 
Eduard Vallory dirigeix Escola Nova 21, un programa 
impulsat pel Centre Unesco de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill, la 
UOC i eduCaixa, que aplega 26 centres i vol catalitzar el desig 
d’innovació del sistema educatiu.
  ¿Sou una plataforma per canviar l’escola o per recollir i agrupar i compartir els canvis que ja s’hi fan? 
 Intentem generar un canvi de paradigma. Passar de l’escola centrada a 
transmetre coneixements prèviament establerts, els que tenim al llibre 
de text i al cap del mestre, a una escola centrada en un aprenentatge 
que sigui útil per al dia a dia dels infants i futurs adults. I 
requereix canviar molt. L’estructura de l’escola, la formació dels 
mestres, els indicadors. Procurem visualitzar que com a país podem 
aspirar a aconseguir que totes les escoles tinguin un estàndard bàsic, 
que en diem escola avançada.
  I això no ho hauria de fer la conselleria? 
 Potser sí, però hi ha molts països on els canvis no vénen només de dalt
 a baix. El que estem plantejant ja hi ha molts documents de la 
conselleria que ho diuen. Ho diu la llei d’educació, els decrets de 
currículum, però hi ha una mena de forces que impedeixen que els canvis 
passin.
  ¿Del que tens al cap sobre com hauria de ser una escola ja en tenim alguna a Catalunya? 
 Sí, n’hi ha. I n’hi ha en molts llocs del món. Els elements clau són 
que tingui com a propòsit el desenvolupament de competències o 
capacitats per poder-te desenvolupar amb naturalitat a la vida. I que 
tingui unes pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement 
existent de com les persones aprenem. Estem en un període de transició. 
Del model d’escola que pensava que hi havia uns continguts fixos que 
s’havien de transmetre al model competencial pensat per desenvolupar 
capacitats.
  Per què és tan urgent canviar ara? Per la tecnologia? 
 Si mires institucions com l’Escola del Mar, l’Escola del Bosc o 
l’Institut Escola dels anys 20 i 30, ja tenien aquest enfocament. La 
diferència que hi ha és doble. U: avui tenim un coneixement científic 
que demostra que el que plantejaven estava ben fonamentat. I dos: tenim 
una situació social que fa impossible que amb els elements que donava 
l’escola antiga puguis ser una persona autònoma i tenir una vida plena. 
El desenvolupament tecnològic és exponencial. En un entorn d’incertesa i
 complexitat necessites persones capaces de donar-hi resposta.
  O sigui que als anys 20 es plantejava com a escola ideal, i ara creus que és imprescindible fer-ho. 
 Exacte. Diguem-ho així. Als anys 20 l’Escola del Mar era magnífica. 
Però tu anaves a una fàbrica, una oficina, uns despatxos, i tot era el 
mateix. Una gent que entrava a les 8 del matí, sonava una campana, s’hi 
estaven tot el dia, tornava a sonar la campana i se n’anaven. Ara hem 
d’estar preparats per donar respostes al que encara no sabem.
  L’escola d’aquí 10 anys no tindrà assignatures? 
 Les assignatures van ser un instrument per transmetre un tipus de 
coneixement. Si l’objecte d’estudi ha de ser la realitat, perquè el que 
vols és desenvolupar capacitats i competències per donar-hi resposta, el
 que abans era un instrument que et permetia accedir a aquest 
coneixement ha acabat sent la finalitat. Estudies l’assignatura, no 
estudies l’objecte d’estudi. Passa el mateix amb els exàmens, que acaben
 sent una finalitat i no un mitjà. I has transformat l’escola en una 
gimcana en què la funció és anar passant proves, i qualsevol estratègia 
que facis per passar proves és òptima, perquè el resultat final que et 
valoraran és haver-les passat. No l’aprenentatge.
  No caldrà que hi hagi exàmens? 
 Si els exàmens són una manera de demostrar que has recordat una informació que pots trobar en un altre lloc no tenen sentit.
  Però algun tipus d’avaluació hi ha d’haver. 
 Relacionada amb l’objectiu. Com avalues que algú sap comunicar? No ho 
pots avaluar amb un examen. Com avalues que algú sap ballar? No 
descrivint-te el tango. Com avalues que algú tingui empatia? O 
sensibilitat mediambiental? ¿O que algú no desenvolupi actituds 
xenòfobes? Com avalues que algú tingui capacitat de solucionar 
problemes? ¿O de pensar críticament?
  ¿El que necessitem a les aules tampoc serien grups de 25 alumnes? 
 És possible que depengui de les metodologies i les edats. Com més gran 
siguin els nois i noies, si es treballa de manera cooperativa és més 
fàcil que treballin sense tenir supervisió. Si tens una única peça que 
emet informació i uns altres que la reben, les ràtios són rellevants. És
 possible que les ràtios siguin més importants a infantil i primària i 
menys a secundària.
 No estarien de cara a una pissarra?
 La pregunta és d’on surt l’aprenentatge. Si surt sempre de la boca del 
mestre, o del llibre, o de la pissarra, en realitat l’estudiant és un 
receptor passiu d’informació. I, per tant, el silenci és el valor més 
important. Si l’aprenentatge surt de l’experiència, la participació i la
 interacció, la pissarra, la veu del mestre i el llibre tenen un valor 
més relatiu. El poden tenir com a referència, però no és la font 
principal d’informació.
 I la memòria? 
 Sí. Quants telèfons recordes, tu? La memòria és per al que és 
important. L’has d’exercitar per a les coses que et siguin útils, que et
 permetin desenvolupar-te vitalment. I segon, la memòria és important 
sempre que el procés d’aprenentatge o d’exercitació d’aquesta memòria 
tingui a veure amb el procés general d’aprenentatge. No té sentit la 
memorització de la taula periòdica dels elements perquè algú un bon dia 
ho va posar a la llista dels elements que algú ha de memoritzar.
  Quantes escoles adherides a Escola Nova 21 hi ha ara mateix?
 Hem començat acompanyats de 26 escoles que ja estan enfocades a aquest 
canvi de paradigma. Sabem que n’hi ha més, però no hem fet una pentinada
 del país. El que volíem era mostrar cap on estàvem anant. El que estem 
fent són una sèrie de presentacions públiques en format de tallers pels 
quals han passat més d’un miler de directius.
  ¿L’escola que s’hi vulgui apuntar ha de passar un càsting? 
 Això no ho visualitzem com un càsting. Volem ser l’avantsala del que 
hauria de passar en el conjunt del sistema. I volem demostrar que això 
és possible per a qualsevol escola en qualsevol perfil. I desenvolupar 
una metodologia que ho faci possible.
  Sabeu on aneu, o només com hi aneu? 
 Quan posem l’èmfasi en el canvi de paradigma d’una escola centrada en 
l’ensenyament a una escola centrada en l’aprenentatge, hi ha modalitats i
 projectes diferents. Hi ha escoles que donen molt més pes al vessant 
socioemocional. N’hi ha que en donen molt més al tecnològic. D’altres a 
l’artístic. Hi ha escoles que a infantil i primària treballen per 
projectes i n’hi ha que fan servir espais i racons. El que és important 
és que entenguis que el centre de la teva acció és que es produeixi 
l’aprenentatge i el desenvolupament de competències. Per tant, no tenim 
un model.
 Creieu en més autonomia per als centres.
 Però l’autonomia de veritat ha d’estar lligada a un bon fonament 
formatiu i a uns bons referents. Imagina’t un paral·lel amb el sistema 
hospitalari. Vols un sistema hospitalari on entris on entris, sigui de 
la titularitat que sigui, sàpiguen què passa amb l’apendicitis. Però el 
coneixement varia amb el temps, i el que vols és que qualsevol hospital 
estigui actualitzat. La idea que el coneixement creix i t’has 
d’actualitzar també hi ha de ser en l’educació. Per tant, hem d’acabar 
amb la idea d’una escola com un projecte finit. L’escola ha de ser un 
projecte en permanent reconstrucció.
 ¿No et preocupa, i ara faré d’advocat del diable, que es creï la idea i
 la moda que ara tenim unes escoles guais? Els moderns, els que 
innoven... 
 Les innovacions ja estaven 
passant. Nosaltres hem catalitzat una realitat que ja existia. 
Precisament el que vol el programa és demostrar que qualsevol escola pot
 fer el canvi. I, per tant, que ja és només la voluntat de l’escola, la 
predisposició i la feina que comporta el canvi. De formar-se, de 
replantejar-se, sortir de la zona de confort. I el que nosaltres volem 
és que a 5, 10, 15 anys vista, qualsevol infant de qualsevol perfil, a 
qualsevol lloc del país, vagi a l’escola i tingui una experiència 
d’aprenentatge gratificant i empoderadora.
  És conservadora, l’escola? 
 Els mestres són un col·lectiu divers. I aquesta diversitat, en part, és
 culpa de la societat mateixa. Hem heretat una estructura d’escola 
pública que és antitètica a la que tenia l’Escola del Mar, la del Bosc, o
 l’Institut Escola. Hem heretat l’estructura de l’escola pública del 
franquisme, la   escuela nacional del segle XIX, i 
per entrar-hi has de fer unes oposicions, per tant, una estructura 
memorística. Tens gent que, de manera totalment legítima, hi ha entrat 
perquè li han dit que si memoritza entra i pot transmetre el que ja ha 
sabut, i ja està. Però hi ha una pila enorme de mestres de tot tipus que
 estan transformant la realitat amb el que tenen. Amb el coneixement de 
l’escola del costat. Amb un viatge que van fer agafant vols   low cost
 per anar a Finlàndia o Reggio de l’Emília. O amb els seminaris que 
organitzen la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, Rosa 
Sensat, o un col·lectiu d’escoles. Hi ha una quantitat gegant de gent 
amb ganes d’actualitzar el sistema i que treballa per fer-ho possible.
  Noteu resistència? 
 Sí, però no crec que sigui representatiu del sistema. I aquesta 
evidència que es nota en moltes escoles -on hi ha mestres que volen fer 
canvis i mestres que diuen que no es canviï tant- s’ha de fer sortir a 
la llum. No pot ser que un infant, depenent del mestre que tingui, 
tingui una experiència d’aprenentatge radicalment diferent. L’escola no 
pot ser una loteria.
  Però, 
¿entens les precaucions per no posar l’escola al servei de l’empresa o 
només de coneixements pràctics? És a dir, ¿no creus que ha de mantenir 
cert aïllament del món real, també? 
 
L’escola no ha de ser un instrument que s’adapti al mercat, però ha 
d’empoderar les persones perquè siguin autònomes i tinguin una vida 
plena. I per dotar-les d’això no pot estar d’esquena a la realitat. Ha 
de trobar un equilibri. I l’argument mai pot ser “Sempre ho hem fet 
així”. Perquè la realitat canvia.
  ¿No tens por de convertir-te en un guru del futur de l’educació venut com una moda? 
 El programa Escola Nova és de tres anys. Volem que sigui instrumental, i
 que desaparegui. L’objectiu és contribuir a generar l’onada de canvi. 
Ja sabem que la gimcana d’anar passant proves ens autoenganya. I ara 
volem empoderar escoles i mestres perquè prenguin decisions i no siguin 
víctimes dels gurus o de les modes. L’autonomia de veritat no és la que 
deixa una persona o una institució sola i li diu que s’espavili. És la 
que li dóna les eines.
  Els 
mestres actuals, que estan formats i entrenats d’una manera, ¿poden 
posar-se demà a ensenyar per projectes, treballant en grups de manera 
cooperativa? 
 Demà no. Ho hem de planificar a
 10 o 12 anys vista. I generar un procés. Analitzem quins instruments 
necessitem. Canviar la formació, donar més instruments. Modificar els 
instruments d’avaluació existents. Transformar el tipus de material. 
Transformar elements de l’estructura de l’escola mateixa que permetin 
superar la separació en departaments. A cap professional que estigui 
compromès amb la idea que a la seva escola hi hagi un aprenentatge 
significatiu li ha de fer por el procés de canvi. El gran problema que 
tenim és que fa 25 anys, quan es va fer la Logse i es va dir “Hem de 
deixar de tenir una escola transmissora, fem una escola que desenvolupi 
competències per a la vida”, no es va canviar la formació, ni 
l’estructura ni els indicadors.
  I tampoc ha canviat encara la manera de formar els mestres. 
 Jo crec que no. Quines són les competències que necessites si has de 
ser mestre? Són, per exemple, tenir el convenciment que qualsevol infant
 pot aprendre. Saber que quan no es produeix aprenentatge pot ser perquè
 hi hagi una estratègia d’aprenentatge complexa. Que les persones que 
aprenen són diferents, tenen ritmes diferents i interessos diferents. 
Aquests elements algú els ha de poder avaluar. I no els avalues 
teòricament. Has de saber que qualsevol persona que surti per ser mestre
 ha de tenir un interès pels infants. I els instruments d’avaluació de 
l’escola i de la universitat són antics.
  Caldria fer públics els resultats de les escoles? 
 Sóc molt prudent amb això. Tu no pots demanar que reti comptes algú que
 no és autònom, si una escola no té autonomia real per desenvolupar el 
seu projecte educatiu ni seleccionar el seu professorat per desenvolupar
 les seves accions de formació. A la pràctica, el que busques és un boc 
expiatori. En realitat, el nostre sistema educatiu, el que hem heretat 
del segle XIX, busca bocs expiatoris. Amb aquest estudiant, què passa? 
És un gamberro? És un gandul? O és que no dóna per més?
  Busquem culpables?
 Sí, i el problema és el que hem de fer perquè l’aprenentatge que es 
produeixi sigui bo. I quins canvis hem de dur a terme. Perquè si no cada
 cop que posem el focus en un potencial culpable, aquest assenyalarà el 
del costat. I portem així 40 anys. Des de la restauració de la 
democràcia que anem assenyalant d’un cantó a l’altre.
  Això és el que vas fer en aquesta cita del teu discurs: "Si ensenyem els infants com els ensenyàvem ahir, els robem el demà". 
 Exacte. Això és de John Dewey, dels anys 20.
  N’heu parlat amb els sindicats? 
 No, no n’hem parlat. Crec que una funció fonamental dels sindicats és 
garantir que els treballadors de l’entorn educatiu tinguin unes 
condicions de treball dignes. I garantir que aquest procés 
d’actualització del sistema educatiu no es faci en detriment de la 
qualitat de les condicions professionals.
  Alguns experts m’han dit que s’innova més en les escoles d’entorns complicats, on és imprescindible fer-ho. 
 Quan tens un entorn desafavorit, sigui socioeconòmic o de ritmes 
d’aprenentatge, aleshores constates que les persones són diferents. I 
tens la necessitat de personalitzar l’aprenentatge. Ja no ho pots fer de
 manera industrial. I, de fet, Montessori comença precisament a 
desenvolupar una metodologia per a nanos que tenen problemes 
d’aprenentatge. L’Escola del Mar i l’Escola del Bosc comencen amb nanos 
que tenen problemes de salut. Ara bé, les escoles que tenen estructures o
 metodologies d’aprenentatge més avançat no són només d’aquest perfil. 
Si te’n vas a São Paulo, a Lumiar, és una escola superreferent i és de 
classe alta. Pregunta quin és el perfil de la Montessori a Girona i 
veuràs que no és la gent dels entorns més desafavorits.
  I ha de servir per a tots els entorns.
 La manera com aprenem els humans és la mateixa. No hi ha cap infant que
 no es faci mil preguntes, que no salti deu vegades un bassal per 
intentar veure què passa amb aquella cosa que brilla i es mou quan hi és
 a sobre. Que es faci preguntes quan es mouen els núvols. Que posi el 
dit als capgrossos... Aquesta voluntat de saber hi és en tots els éssers
 humans. La gran pregunta és com l’escola ho pot utilitzar per articular
 el coneixement en comptes d’anul·lar-ho per crear un procés 
d’aprenentatge passiu.
  ¿Penses que l’escola mata la creativitat, l’interès i la curiositat? Que domestica i disciplina? 
 L’escola del segle XIX, la que hem heretat, està pensada per generar 
una producció industrial, parteix de la base i l’error que la manera que
 tenim de catalogar els coneixements és la mateixa que tenim per 
aprendre’ls. Però quan penses com aprèn un nen petit a parlar, ¿com 
n’aprèn? I si ho compares amb la manera com nosaltres hem après 
anglès... A un nen petit no li fas fer una llista de vocabulari. No li 
fas memoritzar el   present perfect i el  present continuous.
 I en canvi els aprèn. I tens nens i nenes que han anat amb els seus 
pares a viure a un altre país, el nen té tres anys i aprèn alemany de 
cop i volta. L’escola ha d’aprofitar l’envestida que ja porten els 
infants, amb la seva voluntat d’aprendre i el desig de créixer.
 Les activitats extraescolars també marquen diferències. 
 Cal superar la idea de l’escola com un espai aïllat. Del mestre com un 
professional aïllat. I els infants com uns aprenents aïllats. Les 
escoles han de treballar vinculades amb el seu entorn. I l’entorn són 
els pares, les associacions, les entitats del barri i la botiga de 
queviures. El model aïllat és el que justifica que tinguis deures fins a
 les vuit del vespre. Estens l’escola a través dels deures, i necessites
 algú que supervisi. Però el mateix pot passar amb activitats 
extraescolars. A la pràctica mai podràs crear un sistema homogeni. El 
barri, el municipi, la col·lectivitat... ¿què pot fer per dotar aquests 
infants d’unes capacitats que els facin uns millors ciutadans, millors 
persones, millors habitants de l’entorn on convivim? Hem de crear un 
entorn en què la voluntat d’aprenentatge sigui col·lectiva. La societat 
ha deixat molt de banda l’escola i l’educació. I com més reduïm l’escola
 al lloc on reprodueixes el que hi ha als llibres més la menystens. I 
com més veus l’escola com un entorn on empoderes les noves generacions, 
més importància té, i més interacció tens amb pares, barri, entorn, 
associacions, entitats.
 Hi ha pressa per fer els canvis.
 Hem d’equilibrar la urgència per fer el canvi i la no precipitació. Un 
mestre no passa de la nit al dia a fer un canvi radical de les 
estratègies d’aprenentatge. El que és urgent és que ens mentalitzem que 
aquest canvi s’ha de fer. I aleshores les institucions públiques, les 
facultats, els col·lectius de mestres han de poder fer una bona 
planificació, amb els sindicats també, de com fer que el conjunt del 
sistema avanci. El que no podem fer és estar 20 anys més dient que tot 
és relatiu, que hi ha moltes modes, que no sabem ben bé què passa. 
Perquè sí que sabem cap on es va. Tenim riuades de documents que ens 
estan dient que s’ha de fer el canvi.
  D’aquí 10 anys no reconeixerem l’escola? 
 El nostre objectiu és que d’aquí 15 anys l’escola s’assembli tant a la 
dels anys 80 com un quiròfan del 1980 i un quiròfan del 2030.
  Això passarà? 
 Sí. Tenim grans avantatges. La població escolar de Catalunya és 
relativament acotada. No gaire diferent de la que té Finlàndia. Per 
tant, és un entorn prou gran però prou petit per poder fer una acció de 
canvi amb un efecte contagi. Tenim una tradició que ja ve d’aquí. Tot el
 moviment d’escola nova dels anys 20 i 30. Les primeres Montessori que 
es fan aquí. L’Institut Escola. Rosa Sensat i Pere Vergés. Tenim la gent
 que funda Rosa Sensat als anys 60. Les escoles d’estiu. Els moviments 
de renovació pedagògica. Per alguna raó hem tingut un forat negre que 
s’ho ha emportat tot cap enrere. Les raons són diverses. Les Montessori 
les tanca Primo de Rivera perquè hi ha una dictadura. L’Escola del Mar 
la bombardegen a la Guerra Civil. El franquisme tanca les escoles 
impulsades per la Generalitat i torna a impulsar una escola on hi ha 
ferits de guerra als quals els donen una plaça per ensenyar.
  ¿Però haurem de fer una cosa semblant al que va passar al 76, amb Rosa
 Sensat fa 40 anys, amb les escoles del CPEC? ¿Estem en una transició 
d’aquest tipus? 
 Hem d’aprendre del que va 
passar amb les escoles del CPEC. El que teníem eren escoles autònomes 
amb projecte educatiu propi. Un professorat vinculat al projecte. I les 
vam transformar en les escoles de la matriu heretada del franquisme, 
sense personalitat pròpia. I per això entraves a través d’oposició i et 
movies a través de trasllat. Hem d’acceptar aquest fet. Fa 40 anys que 
intentem posar pegats en una estructura que ens és aliena com a 
societat. Hem de fer el que va fer Finlàndia en el moment que va dir que
 volia anar cap a un sistema educatiu diferent: mirem què hem de fer en 
els pròxims 15 anys i comencem a prendre decisions. Però prenem-nos-les 
seriosament. Que no sigui només un marc legal. Que sigui acompanyar la 
universitat al canvi. Acompanyar l’escola al canvi. Acompanyar els 
professors al canvi. Actualitzar els indicadors. Transformar la visió de
 la persona que aprèn.
