(Article de la Laura Pinyol per al Criatures de l'Ara on exposa els beneficis de l'activitat física per al desenvolupament integral dels infants, i la necessitat d'ampliar les hores d'Educació Física als centres). 
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que els
 infants i joves, sense distinció de gènere i entre els 5 i els 17 anys,
 facin 60 minuts d’activitat física moderada o vigorosa aeròbica 
(caminar, córrer, ballar, pedalar) si pot ser cada dia de la setmana. A 
banda, tres vegades per setmana caldria fer activitats vigoroses per 
enfortir músculs i ossos (grimpar, saltar a corda, utilitzar els 
equipaments dels parcs de joc).
Els avantatges per a la salut de la pràctica regular d’exercici físic estan més que contrastats:
 afavoreixen el desenvolupament, prevenen les malalties cardiovasculars,
 l’obesitat i el sobrepès -una de les amenaces més greus d’aquest segle 
segons l’OMS, ja que s’ha multiplicat per deu els últims 40 anys-. A 
Catalunya, el 31,8% de la població de 6 a 12 anys té excés de pes, més 
els nens (35,8%) que les nenes (27,5%); el 19,1% té sobrepès (el 20,4% 
dels nens i el 17,8% de les nenes), i el 12,6% té obesitat (també més 
els nens, amb un 15,5%, que les nenes, amb un 9,7%), segons dades de 
l’Enquesta de Salut de Catalunya (Esca, 2015).
Atenent-nos a l’Esca, s’observa que 4 de cada 10 infants d’entre 3 i 14 anys tenen un tipus d’oci sedentari,
 és a dir, de mitjana passen dues o més de dues hores mirant una 
pantalla. El 37,5% tenen un estil d’oci actiu (cada dia de la setmana, 
com a mínim, practiquen una activitat física extraescolar o juguen al 
parc). Però cal tenir en compte una altra consideració:
 tant l’obesitat com el sedentarisme afecten més els infants de classes 
socials més desafavorides i el percentatge de pràctica esportiva és 
superior en els nens. De fet, l’informe Faros (maig del 2018), 
fet entre l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona, en col·laboració amb el
 Consell Superior d’Esports, i el Boston Children’s Hospital, assenyala 
que, si bé la pràctica de l’exercici ha crescut les últimes dècades, 
encara hi ha moltes diferències entre nens i nenes: el 80% de les nenes 
no compleixen l’activitat física recomanada per l’OMS.
MÉS ACTIVITAT FÍSICA A L’ESCOLA
L’estudi Faros conclou que l’oferta
 de l’activitat esportiva per a la població infantil està condicionada 
per valors socioculturals i estereotips que influeixen en la tria de les
 nenes propicien l’abandonament precoç. Per això proposen 
transformar l’educació física a les escoles i coordinar tasques i 
activitats que es fan al pati i als espais d’esbarjo. Un altre element 
rellevant és que el pas entre l’escola primària i la secundària 
coincideix amb un abandonament generalitzat de la pràctica esportiva, 
però molt superior en el cas de les nenes (un 13%, per un 5,9% dels 
nens).
Una de les propostes que fa l’informe és que les escoles puguin coordinar les activitats que es fan a l’assignatura d’educació física amb les activitats del pati.
 Això implica desplaçar la presència preponderant que té el futbol en 
molts patis d’escola, i que majoritàriament practiquen els nens. 
Modificar el disseny dels patis escolars, obrir el gimnàs durant l’hora 
d’esbarjo i transformar l’assignatura d’educació física són altres 
possibilitats.
Però aquesta proposta ve de lluny. L’informe 'L’activitat física millora l’aprenentatge i el rendiment escolar', 
 publicat per L’Observatori Faros Sant Joan de Déu, coordinat per 
Franchek Drobnic, doctor en medicina, fisiòleg del FC Barcelona i cap 
del departament d’investigació de l’esport del Centre d’Alt Rendiment 
(CAR) de Sant Cugat, ja aconsellava millorar les instal·lacions esportives, estudiar la possibilitat d’oferir esports no competitius (com la dansa o les arts marcials), prohibir l’ús d’aparells electrònics durant l’hora del pati, establir que una persona fes de dinamitzador per proposar jocs físics, mantenir les instal·lacions obertes en acabar l’horari lectiu o els caps de setmana i vacances, fomentar més la diversió que la competició i millorar la intensitat i el nombre d’hores de l’assignatura d’educació física.
UNA EINA EDUCATIVA
Roger
 Pallarols és mestre d’educació primària a l’escola El Cim de Terrassa i
 és entrenador professional d’hoquei herba (ha entrenat els equips de 
divisió d’honor de l’Atlètic de Terrassa, el Júnior FC i properament 
entrenarà el Reial Club de Polo de Barcelona; ha estat segon entrenador 
de l’equip olímpic de Londres 12 i ha entrenat també en categories 
inferiors dels combinats estatals de la RFEH). Acaba de publicar el 
llibre 'Eduquem amb l’esport' (Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2018),
 on es val d’entrevistes a esportistes professionals, com la nedadora 
paralímpica Sarai Gascón o el futbolista Andrés Iniesta, i de reflexions
 o experiències per a totes les persones que foment part de l’entorn 
esportiu dels infants amb l’objectiu de ser una guia didàctica per transformar l’activitat física esportiva en activitat educativa.
“Un
 dia vaig anar a jugar al frontó tot sol com un mussol. Vaig tornar a 
casa convençut que en aquest esport hi tenia molta traça. Tot havia anat
 com jo volia i en la direcció que jo havia decidit. Uns dies després, 
entusiasmat pel descobriment esportiu, vaig repetir l’experiència, però 
aquest cop amb un rival. Aleshores, com us podeu imaginar, el retorn ja 
no va ser sempre el que jo esperava i la derrota va ser dura i 
contundent. El retorn del segon dia havia estat ben diferent del retorn 
del primer. I del retorn del segon dia és del que en vaig aprendre”.
Aquesta
 és una de les moltes reflexions que convida a llegir aquest llibre i 
que Pallarols aplica en la seva tasca diària de mestre d’educació 
física. “¿En què és més fàcil d’aprendre l’esforç, en un problema de 
matemàtiques o en una activitat de resistència física de tres minuts que
 el primer dia abandonaries als dos?”, es pregunta, i apunta una 
reflexió que cal aprofitar: “Les generacions d’infants han après a aprendre des del joc i la diversió”.
 A més a més, l’escola ha de saber treure profit del fet que “el 90% de 
la canalla gaudeixi de l’educació física i aprofitar-ho amb 
possibilitats infinites per aprendre i transmetre valors”.
L’ESPORT A L’ESCOLA COM A OPORTUNITAT PER A TOTHOM
Com
 recull l’Enquesta de Salut de Catalunya, fora de l’escola hi ha molts 
infants que no tenen la possibilitat de gaudir de pràctiques esportives,
 dada que corrobora Pallarols mateix. “Encara hi ha una part que es deu a
 la falta de recursos econòmics”, destaca, i afegeix que el fet que 
molts infants i adolescents “pleguin a les cinc de la tarda i marxin cap
 a casa fins l’endemà al matí” contribueix al risc del sedentarisme i 
les seves conseqüències. Precisament, en les xerrades de divulgació que 
fan, solen parlar de “la guerra freda que vivim amb 
les noves tecnologies, que contribueixen a formar persones passives, 
sedentàries, poc socials, egoistes, mandroses... i que ho volen tot immediatament i sense esforç”.
En contraposició, “la pràctica de l’esport -assegura
 Pallarols- ajuda el jovent a guanyar disciplina, a esforçar-se, a ser 
constant, a lluitar pel que es vol, a saber perdre, a saber guanyar, a 
tolerar l’error, a acceptar les pròpies limitacions, a 
respectar els altres. Valors essencials per a la vida!” Però, en aquest 
sentit, i valent-se de la trajectòria professional en l’àmbit de 
l’esport d’elit, és molt rellevant que Pallerols insisteixi que l’esport
 “ha de servir per construir millors persones. Aquests aprenentatges 
duraran per tota la vida”.

