|  | 
| El professor Ignacio Calderón. | 
Entrevista del Diari de l'Educació al professor de Teoria i Història de l'Educació de la Universitat de Màlaga, Ignacio Calderón. Molt crític amb el sistema i amb la fal·làcia que implica, avui dia, parlar d'escola inclusiva. 
Ignacio Calderón Almendros, professor titular de la Universitat de 
Màlaga al departament de Teoria i Història de l’Educació, creu que a 
Espanya es practica la inclusió només de paraula. Ho diu la llei, es diu
 que s’exerceix, però no es fa. “Em dedico a investigar l’experiència 
escolar i educativa i m’interessen sobretot els processos d’inclusió”, 
respon quan se li pregunta qui és. Fa uns mesos va publicar Reconocer la diversidad. Textos breves e imágenes para transformar miradas
 (Editorial Octaedro), l’últim d’una sèrie de llibres sobre inclusió i 
escola que recull ja des del títol una expressió que utilitzarà sovint 
durant l’entrevista: “Canviar la mirada”; un exercici imprescindible, en
 la seva opinió, per canviar la manera com concebem l’escola i pensar 
els canvis que necessita per aconseguir la inclusió total.
Per fixar el marc: es practica l’educació inclusiva a Espanya?
Es practica de la mateixa manera que també està molt estès que la 
institució escolar és molt excloent. Es practica en determinats casos i 
no es practica en bona part de les institucions escolars. 
Estructuralment, l’escola espanyola no és inclusiva malgrat que ens 
omplim la boca de dir-ho.
I que hauria de ser-ho per llei.
Hauria de ser-ho per llei, però per llei també s’impedeix que ho 
sigui. La mateixa organització de l’escola impedeix que sigui inclusiva 
malgrat que per llei es digui que ha de ser-ho.
Pot elaborar això?
Em refereixo a moltes coses. Que l’escola sigui inclusiva està renyit
 amb el fet que existeixin modalitats d’escolarització excloents. 
¿L’escola ha de ser inclusiva? ¿L’Estat espanyol ha signat la Convenció 
de l’ONU sobre els Drets de Persones amb Discapacitat? Sí, però 
existeixen modalitats d’escolarització excloents que ni tan sols es 
trien. L’escola inclusiva és una escola en la qual totes les persones 
estan juntes i s’eduquen juntes. En el moment que es fan 
escolaritzacions on això no passa, l’escola deixa de ser inclusiva. I 
això no és anecdòtic, forma part de l’ADN del nostre sistema escolar.
L’orientació escolar està organitzada entorn d’això, les avaluacions 
psicopedagògiques estan orientades entorn d’això, no d’una altra cosa. 
¿L’escola és un espai en el qual construir justícia social? Tothom diria
 que sí, però alhora no. Una cosa és el que diem que és l’escola i una 
altra el que de fet és. I això té a veure amb com està constituïda i 
construïda l’escola. ¿Com pot ser l’escola un lloc on es construeix 
democràcia i alhora es classifica la infància? Això és parlar del 
sistema escolar en si. Cada vegada que qualifiquem, classifiquem la 
infància. Són funcions que se li estan encomanant a l’escola i que els 
professionals estem assumint quan formem part d’aquesta escola, encara 
que no totes les escoles ni professionals ho aborden igual. Jo li puc 
preguntar als meus alumnes per què serveix l’escola i un em dirà que per
 formar ciutadans, un altre que per formar treballadors, un altre que 
per classificar la infància. I totes les coses són reals i estan a 
l’escola, encara que no d’igual manera en totes.
Mala solució té això, si l’enemic és el mateix sistema.
El gran enemic realment és una forma d’organització, és una idea. 
Quin projecte estem fent? En part, l’escola és una gran classificadora 
social, però també podríem pensar per què l’escola ha d’assumir aquest 
rol. Quan poso un excel·lent estic dient que aquest nen o nena sobresurt
 de la resta. L’excel·lent només té sentit quan té algú sota. Hem 
assumit que l’escola és així, però, ha de ser així sempre? No 
necessàriament. Aquestes reflexions cal fer-les si creiem que l’escola 
ha de ser inclusiva.
I vostè és partidari que sigui 100% inclusiva?
Sí, per molts motius. Perquè és de justícia, però també perquè hi ha 
evidència que una escola inclusiva és molt més valuosa que una 
homogènia.
Més valuosa en quins termes?
Educatius, d’aprenentatge. Està contrastat que aprenem de la 
diferència. Només aprenem de la diferència. Pensar que l’escola és 
homogènia, que és el que ens ha organitzat el pensament quan pensem en 
l’escola, des del punt de vista educatiu no té tanta lògica com creiem. 
Una altra cosa és la complexitat que tingui pensar en com han de ser les
 escoles d’una altra manera. Però aquesta lògica de l’homogeneïtat és 
contrària al procés d’aprendre. S’aprèn del diferent.
En les últimes dècades, el canvi social s’ha accelerat molt. El canvi
 social afecta les escoles. Hem dit fa molt poc (en termes històrics) 
que l’escola és un espai per tot l’alumnat. Amb la llei general de 1970 
comença a pensar-se que l’escola ha de ser per tota la ciutadania. I hi 
hem ficat tot l’alumnat. Però, què ha canviat dins de l’estructura de 
l’escola? Un professor del meu departament ja mort, José Manuel Esteve, 
explicava que al professor li han canviat l’escenari a la meitat de la 
funció. Això ha passat. Ara cal pensar què fem dins de les escoles. Si 
ha canviat l’alumnat, això obliga al fet que canviem el que fem dins. La
 meva mare i el meu pare no van poder estar a les escoles. Aquesta 
població de la qual formaven part estava fora de les escoles. Quan hi 
entren, hi ha alguna cosa a canviar? No hi tenia lloc el pobre, 
l’immigrant, la dona. Quan diem que han d’estar, perquè és el seu dret, 
què canviem dins perquè s’exerceixi aquest dret? Perquè una cosa és 
estar, que és important, però ara la gent deu poder participar, 
progressar. Aquí està el debat: com fem perquè aquest alumnat estigui, 
que no tot està, i que també pugui aprendre i progressar dins de les 
escoles. Caldrà preguntar-se, per exemple, ¿si una persona va en cadira 
de rodes i ara té dret a estar a l’escola, està condemnada a suspendre 
Educació Física perquè no pot córrer? Caldrà repensar-ho. ¿I si aquest 
mateix exemple ara el portem a l’aprenentatge de matemàtiques o al 
llenguatge? Per fer efectiu aquest dret que té tota persona necessitem 
que alguna cosa o bona part del que passa dins es transformi perquè 
aquesta persona pugui veure el seu dret a estar, però també a aprendre, 
participar i progressar allà, i que es reconegui tot això.
No és que siguin molt habituals, però s’han donat casos de 
famílies que han rebutjat que els seus fills comparteixin classe amb 
nens amb autisme o similars. Creu que la societat està preparada per la 
inclusió total?
Com es prepara això? Com es prepara un per a la interculturalitat si 
no és a través de la interculturalitat? Com es pot respectar a una 
persona si no crec que és una persona (i això passa)? Això només es pot 
transformar a través del coneixement. Jo crec que no és una persona a 
través d’un prejudici. I el prejudici sol es combat amb coneixement. És a
 través de la formació que podem aprendre a veure les persones (i a 
nosaltres mateixos). Em parla de casos en els quals malgrat que es 
produeix la trobada, no està havent-hi realment contacte amb l’altra 
persona. La tasca dels educadors aquí ha de ser afavorir aquesta 
trobada. Però continuem donant més valor a altres coses i les posem per 
davant d’aquestes. Per exemple, el bilingüisme és un projecte que s’està
 impulsant amb molta força i que s’està posant per sobre d’un dret humà 
fonamental, que és el dret a l’educació. Em refereixo al projecte 
bilingüe com s’està entenent ara, que no necessàriament hauria de ser 
així. A què estem donant prioritats a l’escola? Quin ha de ser el 
projecte? En els casos esmentats tenim un projecte genuïnament educatiu,
 que és contribuir al fet que això transcendeixi. Però si com a 
professionals nosaltres ens veiem obligats a bolcar els nostres esforços
 en altres qüestions, probablement els projectes genuïnament educatius 
no es poden dur a terme.
La inclusió s’arregla només amb recursos?
No tot són recursos, però es necessiten recursos. Vinc d’una reunió 
en la qual hem analitzat discursos pro inclusió. I vénen a dir que es 
tracta, sobretot, d’un canvi de voluntat. I aquest té a veure amb un 
canvi conceptual, un canvi de mirada. I aquest canvi de mirada no és 
qüestió de recursos. Ara bé, els recursos poden afavorir que es 
produeixin canvis de mirades. Per exemple, fer formació i acompanyament 
del professorat.
Vostè és professor a la universitat. Els futurs mestres reben
 la suficient formació sobre inclusió com per practicar-la adequadament?
Millor que fa uns anys, però insuficient. Des de fa un parell d’anys 
estic fent classe en el màster de Secundària. Jo percebo cada dia un 
gran avenç a Màlaga, i el professorat el fa veure. Però mai és 
suficient. En els plans d’estudi de la formació de mestres existeixen 
grans problemes. El primer és que els mateixos professors universitaris 
hem construït els nostres discursos segons el model mèdic de la 
discapacitat. A Màlaga la inclusiva és una menció, no és per tot 
l’alumnat. Si estem pensant que l’escola ha de ser inclusiva, 
necessàriament tot l’alumnat ha de ser format des d’aquesta perspectiva 
inclusiva. Hem d’arribar a pensar cada matèria des del punt de vista de 
l’educació inclusiva. Ara són diverses assignatures que es poden triar. 
No vol dir que no hi hagi formació per a tots, però la mateixa idea de 
pensar en una menció en educació inclusiva és problemàtica. Es tracta de
 formar tot el professorat perquè cap professor pugui pensar: “Aquest 
alumnat no és el meu alumnat”. Això ara passa. Passa en el professorat 
en formació inicial, però també a les escoles quan es deriven altres 
modalitats d’escolarització. I això no hauria de passar. És com fer-se 
bomber, però només d’incendis petits. O ets metge de dolors lleus. No es
 tria. Com a professor no tries quin alumnat vols.
Hi ha famílies que trien la no inclusió per als seus fills, 
que prefereixen un centre especialitzat. Com s’aborda això? Han de ser 
obligades contra la seva voluntat a escolaritzar al seu fill en un 
centre ordinari?
Aquestes famílies fan això després d’una experiència. I aquesta 
experiència és d’exclusió perquè han viscut que els seus fills no són 
suficientment o mínimament atesos en els centres ordinaris. És un 
problema innegable i, si això passa, com no han de pensar així. El 
problema és que cal fer l’escola ordinària per tot l’alumnat. Ara mateix
 l’escola ordinària no és inclusiva, i pensar que la mera presència de 
tot l’alumnat converteix l’escola en inclusiva és una fal·làcia. 
L’escola ha de ser un lloc en el qual la gent pugui aprendre, progressar
 i participar. Si no, no és inclusiva, encara que hi estigui tot 
l’alumnat. Per exemple, les xifres de fracàs de l’alumnat gitano. 
L’alumnat hi és, però l’escola no està sent inclusiva, és racista. I 
direm que és culpa del nen o de la nena, que no atén. Això és la punta 
de l’iceberg. Què passa perquè s’acumuli el fracàs escolar en una 
determinada població? Alguna cosa està passant. No és responsabilitat 
única de l’escola, esclar, però en el fracàs escolar alguna cosa tindrà a
 veure l’escola.
Suposo, a més, que això crearà una experiència que es va 
traslladant de pares a fills. “Si l’escola maltracta al meu fill, no el 
porto”. I així successivament.
Si tens l’experiència que el teu fill ho ha passat fatal a l’escola 
ordinària perquè ha estat desatès, com has de voler que hi vagi? Quan 
parlem d’escola ordinària parlem d’això, d’una transformació profunda de
 l’escola.
Està en contra de les adaptacions curriculars. Pot explicar per què?
D’alguna manera no deixen de ser un legitimador que tot continuï 
igual. El que fan és que no canviï el currículum, l’organització, les 
metodologies. Només canvia el que se li ofereix a aquest nen concret. 
Quan parlem d’escola inclusiva parlem de la transformació d’aquestes 
formes d’organització, d’aquestes metodologies, del que és comuna. 
Convertir-ho en una cosa individual, que és com s’entenen 
majoritàriament les adaptacions, d’alguna manera retorna el problema al 
terreny personal: el problema és del nen. Però aquí parlem d’un procés 
social, de democratitzar l’escola, que fins fa res era d’uns pocs. Tenim
 l’obligació legal, però també moral, de transformar el que és comú, que
 és el que queda ignorat quan fem les adaptacions, perquè queda de nou 
aquest currículum homogeni d’això que hem dit “normalitat” i queda com 
no normal o incorrecte això d’altres nois que històricament no han estat
 a les escoles.
Per on començaria aquesta transformació de l’escola de la 
qual parla? Sembla difícil quan, segons alguns estudis, un percentatge 
important dels professors considera que l’escola no ha de ser inclusiva i
 que certs nens estan millor a centres especialitzats. Cal canviar 
aquesta mentalitat en primer lloc?
Respecte al canvi de mentalitat: vam fer no fa gaire una recerca amb 
un grup de cent persones per pensar en l’escola inclusiva. Hi havia 
molts familiars de persones amb discapacitat. Una de les coses més 
impressionants és que per entendre’s entre elles no van haver de parlar 
de les discapacitats dels seus fills. A les escoles fem justament el 
contrari. Quina diferència hi ha? Aquests familiars han assumit quelcom 
que és molt necessari i valuós: no qüestionar el dret de la persona a 
estar a l’escola. Si això es fa, caldrà repensar la resta de coses.
Pel que fa a transformar l’escola, és sistèmic. És igual per on 
comencis. Pot ser el projecte educatiu del centre, de l’orientació, la 
metodologia, les activitats, els materials. Qualsevol de les potes val 
per tornar a pensar el sistema. No es pot pensar en una única cosa que 
calgui canviar. Fa falta sobretot canviar els processos, no tant de 
formació vertical del professorat, sinó més aviat parlar de temps perquè
 el professorat pugui tornar a mirar el seu centre, a pensar-lo i veure 
com fer-ho més participatiu i democràtic. Al final, el projecte de fer 
escoles inclusives és fer de l’escola una eina de participació 
democràtica. Els professionals necessiten espais en els quals puguin 
aprendre de les famílies, que uns aprenguem d’uns altres i que entre 
tots puguem portar a bon port aquests processos ambiciosos. Això no 
passa perquè ho mouen les famílies o els professionals d’un centre. Es 
fa perquè entre tots comencem a construir una cosa nova, a escoltar-nos i
 a escoltar a l’alumnat. A l’alumnat, a les famílies, sobretot a 
aquestes que diem que estan totalment desorientades. Aquestes famílies 
tenen coses a dir-nos sobre l’escola que desitgem i necessitem també.
Escoltem massa la gent a la qual li ha anat tot molt bé i per
 tant potser no té una opinió tan informada respecte a què falla a 
l’escola?
Jo vaig aprendre un munt quan vaig veure que el mateix professorat 
que havia estat fenomenal per mi no ho va ser per al meu germà.
