Després quan surten resultats de les proves PISA, o altres, dels alumnes catalans, molts s'escandalitzen i pontifiquen sobre què cal fer i què fem els mestres malament... Pocs es recorden de les ràtios d'alumnes per mestre, o ho minimitzen. Només cal fer una reflexió interna de com de difícil és educar a un-dos-tres-quatre fills, i en canvi, veiem la mar de normal que un mestre n'hagi d'atendre a 25 o més. Magnífica anàlisi del Carlos González, com sempre.
A internet es pot trobar un document de l’Institut d’Educació de la Universitat de Londres, 'Research on ratios, group size and staff qualifications and training in early years and childcare settings', que compara la situació del Regne Unit amb la d’altres països. És ja una mica antic, del 2002, així que la situació pot haver millorat. Crida l’atenció la ràtio, el nombre (màxim legal) de nens per cuidador a les escoles bressol o llars d’infants, per edats.
A internet es pot trobar un document de l’Institut d’Educació de la Universitat de Londres, 'Research on ratios, group size and staff qualifications and training in early years and childcare settings', que compara la situació del Regne Unit amb la d’altres països. És ja una mica antic, del 2002, així que la situació pot haver millorat. Crida l’atenció la ràtio, el nombre (màxim legal) de nens per cuidador a les escoles bressol o llars d’infants, per edats.
Menys d’un any: Dinamarca, 3 nens per 
cuidador; Suècia, de 3 a 5; Holanda, 4; el Japó, 3; el Regne Unit, 3; 
França, 5; Espanya, 8. “Sí, esclar -deu pensar algú-, són països rics, 
la nostra situació és diferent, no ens podem comparar...” Però la 
humiliació no s’ha acabat: Itàlia, 6; Portugal, 4; Grècia, 5. Les coses 
no milloren entre un i dos anys: Dinamarca, 3; Suècia, de 3 a 5; 
Holanda, 5; el Japó, 6; el Regne Unit, 4; França, 8; Itàlia, 6; 
Portugal, 5; Grècia, 5; Espanya, 13. Entre dos i tres anys la cosa ja fa
 plorar: Dinamarca, 3; Suècia, de 3 a 5; Holanda, 6; el Japó, 6; el 
Regne Unit, 4; França, 8; Itàlia, 6; Portugal, 15 nens per a dues 
cuidadores; Grècia, 5; Espanya, 20.
¿S’imagina tenir 
quadrigèmins? ¿S’imagina passar amb ells vuit hores seguides, sense ajut
 de ningú? ¿No hi haurien de col·laborar, a més del pare i la mare, els 
avis i els oncles? ¿No contractaria algú per ajudar-lo, si s’ho pogués 
permetre? Ara imagini’s que té octigèmins. ¿Creu que podria fer alguna 
cosa amb ells, a part de donar menjar i canviar bolquers?
Doncs es veu que les nostres mestres tenen superpoders. Amb
 nens de dos anys es necessiten tres mestres holandeses, quatre de 
gregues o set de daneses per fer la feina d’una mestra espanyola. I encara sobra temps per estimular, ensenyar a parlar i inculcar bons hàbits, que “a l’escola bressol s’espavilen molt”.
A
 totes les eleccions, els partits prometen desenes de milers de places 
d’escola bressol, però mai he sentit que prometin millorar la qualitat 
de les que ja existeixen, posar-les a nivell europeu rebaixant el nombre
 de nens i augmentant els sous dels cuidadors. Probablement no caldria 
fer gaires places noves: amb ajuts a la maternitat i paternitat com a 
Europa, la majoria dels infants petits es quedarien a casa i els que 
realment necessiten una llar d’infants estarien molt més ben atesos. 
Visiteu Mastiempoconloshijos.blogspot.com.es.

