"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

dimarts, 7 de maig del 2013

Comencen les proves de competències bàsiques de sisè de primària.


Aquest matí, tots els centres educatius catalans han començat a passar les proves de competències bàsiques als alumnes de sisè (bé, no tots, ja que hi ha alguns centres on els pares han decidit no portar als seus fills a escola a fer les proves, per protestar contra les retallades en educació, i contra aquest sistema d'avaluació). Entre avui i demà, els alumnes s'examinaran de les matèries de català, matemàtiques, anglès i castellà.

Em pregunto per què, si als currículums oficials, quan es parla de competències bàsiques, es mencionen competències com la d'aprendre a aprendre, la comunicativa, la d'autonomia i iniciativa personal, l'artística i cultural, la social i ciutadana, etc., com és que en aquestes proves avaluatives que ara es passen als alumnes, només es fixen en les mates i les llengües. Potser creuen els caps pensants educatius que els ben educats són els que treuen millors qualificacions en aquest tipus de proves?

Estic convençut que països com la Xina, el Japó, Corea del Sud, Singapur o Finlàndia, obtenen resultats molt millors en aquest tipus de proves que no pas Catalunya, però dubto si aquestes societats són molt millors que la nostra... Al cap i a la fi, amb l'educació hem d'aconseguir, o com a mínim hem de pretendre, a banda del desenvolupament integral dels infants i la seva capacitació per la vida adulta, la millora de la societat on es desenvoluparan aquests infants.

Malauradament, des que de cinc cursos ençà es van començar a passar aquestes proves als estudiants, la principal preocupació de la majoria dels centres educatius ha passat a centrar-se en els resultats d'aquestes avaluacions. I per tal de quedar bé davant de les famílies (presents i futures), i del Departament d'Ensenyament, es focalitza el tipus d'ensenyament en la direcció que marquen aquestes proves. No importa si els alumnes no són autònoms, ni solidaris, ni responsables, ni creatius, ni res més, si al final el resultat d'aquests exàmens és positiu.

Cal destacar també que els resultats d'aquesta avaluació s'utilitzen habitualment per promoure la comptetitivitat entre centres, i se'n deriva un rànquing d'escoles, de les més "bones" a les més "dolentes" (casualment entre les bones sempre acostuma a haver-hi les privades i les concertades, i entre les dolentes, les públiques de barris més deprimits... sempre he tingut ganes de fer un experiment i enviar durant tot un curs als alumnes d'un grup del Viaró, per posar un exemple, a qualsevol escola de la perifèria de Terrassa, i a l'inrevés, els alumnes d'aquesta escola al Viaró. A veure si són capaços al Viaró de mantenir l'excel·lència amb els nous alumnes...). Fins i tot hi ha escoles que fan maniobres poc "ètiques" per aconseguir que la nota mitjana del centre sigui el més alta possible (per exemple fent que els pitjors alumnes no vagin a escola el dia de les proves, o amagant-los a una altra classe), i poder així destacar entre la resta d'escoles.

Ah, per cert. Aposto que enguany els resultats de les proves seran millors que els del curs passat. És curiós com aquest govern de les retallades aconsegueix millorar resultats tot i que els pressupostos educatius baixen any rere any... No serà que per pujar notes es baixa el nivell de les proves? Mira si n'és de fàcil.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada