Foto: Diari Ara. |
(Entrevista per al diari Ara del Carles Capdevila a la pedagoga Maria Dolors Bonal).
FA TEMPS QUE EM DEIEN QUE HAVIA D’ENTREVISTAR MARIA
DOLORS BONAL, fundadora de la Coral Esquitx, del Secretariat de Corals,
de l’escola de música L’Arc, de l’entitat del Raval Xamfrà (guanyadora
del primer premi Tatiana Sisquella de l’ARA). És una pedagoga musical en
majúscules, una persona que pot i hauria d’inspirar els mestres joves
de música. És apassionada i crítica. Arriba al plató i em diu que li fa
il·lusió l’entrevista, perquè a l’ARA hi escriu un alumne i un amic, el
Bru Rovira. “És molt maco com a persona”, afegeix. Els bons mestres
recorden els bons alumnes. I viceversa.
Quan descobreixes que la música és tan important?
Diria que no me n’he adonat, és una cosa que m’ha vingut. Durant la
guerra tenia 4 i 5 anys i ens van portar a l’Empordà, a Can Bonal. Allà
hi tenia una tia, germana del papà, que tocava el piano i era una gran
artista. I cada dia ens reunia a tots els cosinets que estàvem refugiats
a la casa gran i ens ensenyava cançons. També el meu avi Bonal era molt
aficionat a la música. Jo sempre buscava la música a la ràdio, quan en
trobava em quedava quieta i no tenia ni ganes de jugar ni de res, només
escoltar. I així em vaig fer. Després vaig estudiar.
I no a qualsevol lloc.
A Salzburg. Però quan hi vaig anar ja sabia una mica de música. Vaig
cantar 37 anys a la Coral Sant Jordi. Vaig entrar a l’Ars Musicae: la va
fundar l’Enric Gispert i allà vaig aprendre’n una barbaritat. Vaig
tocar la flauta, el cromorn, la percussió, també cantar. I la música
antiga, que és la meva enamorada. Sobretot Bach. És el meu preferit.
Escoltes música cada dia?
Sempre. Normalment música clàssica. Em sap greu no entendre bé aquesta
música que en dic del xim-pum. M’agradaria entendre per què a la gent
jove li crida tant l’atenció aquest tipus de música. A mi em molesta més
que altra cosa. Potser hi he arribat tard.
Què té la música, que t’hagi enamorat?
La música és un misteri. És un art que penetra. Fa que la persona
s’emocioni. Si pots provocar emoció a la mainada ja ho tens gairebé tot
guanyat. A l’ensenyament, en la pedagogia, no està de moda això de les
emocions. Cal provocar emocions: si provoques emocions, els nanos
canvien, ja tenen una cosa dins que no la pots mesurar o avaluar.
Aquesta mania que té la gent d’avaluar les coses amb notes... ¿en
l’educació musical com saps el que ha après aquell nen? No saps quin
voraviu li has tocat. No ho pots avaluar. És una cosa que trobo
horrorosa.
I què s’ha de fer, doncs?
Donar tot el possible al nano de les coses que creus que li podran
interessar. Els nanos tenen interès i ganes, normalment. Quan després
d’una classe vénen els pares i et demanen que els apuntis quina música
hi han escoltat perquè el nano de 7 o 8 anys no ho sap dir i li volen
comprar el disc, penses que ho has fet bé. Li has creat l’interès.
Excitar la curiositat i l’interès és l’única cosa que val a la
pedagogia. La resta no val res, per molt que l’hi prediquis.
La feina d’un mestre és aquesta?
Excitar la curiositat, presentar les coses i no les respostes, i que el
nen busqui la resposta. Hi ha aquesta mania que tot estigui ben
fabricat, i això no és pedagogia, és un disbarat. La pedagogia és
profunda, és una passió.
Per transmetre passió l’has de tenir.
Només es pot ensenyar el que s’estima. Si no l’estimes no la pots
ensenyar de cap manera. Tant amb música com amb qualsevol altra cosa.
Però la teva feina no ha sigut només ensenyar música, sinó que la música fos al centre de l’educació.
La música i l’art haurien d’estar al centre. El filòsof José María
Valverde deia sempre, i em va quedar clavat, que en una escola s’han
d’ensenyar les quatre regles -sumar, restar, multiplicar i dividir-
perquè les necessitaran. No necessitaran gaire res més de matemàtiques. I
després tenir una biblioteca immensa, on el nen vagi una mica orientat i
que llegeixi. Fer-li explicar el que ha llegit i per què ho ha llegit. I
música diària. Només hi hauria d’haver això, en una escola. És veritat.
Estic convençuda que si a les escoles hi hagués unes bones professores
de pedagogia musical, que fessin fer música diàriament als nens, els
fessin cantar, picar de mans, ballar i tot el que és la música,
l’educació aquí faria un tomb terrible. Tal com el va fer a l’època de
la República: tant l’Institut-Escola com aquella escola que hi havia a
Madrid del Giner de los Ríos, que era modèlica. Era una escola en què
els nens sortien al carrer, feien horts, coses a l’aire lliure, una
pedagogia diferent de la que es fa ara.
No avancem, amb la música?
Potser anem enrere, en la música i l’art. La plàstica es confon amb
treballs manuals, quan consisteix a organitzar els ulls. Són els que
miren i, de la mateixa manera que la música és l’oïda, els ulls et diuen
com és un arbre. I com és un arbre? Com és una casa? Et diu com són les
coses, no les coses estereotipades. Hem d’ensenyar al nen obres d’art,
on és el centre del quadre, quins colors hi ha. Educar els ulls. I això
no es fa a les escoles. Fixa-t’hi, es fan treballs manuals.
Tornem a la música. Hi ha l’obsessió dels pares que els fills toquin de petits ja un instrument.
Crec que quan són petits s’ha de fer una cosa global. Ficar-los dintre
la música, cantar moltes cançons -cantar és importantíssim-. Fer jocs de
ritmes amb les manetes, amb els peus. Escoltar, sentir. Escoltar tal
cosa a veure què els sembla, quins instruments hi ha, què hi senten
dintre. Fer-los fer coses que els siguin un joc, que sigui divertit.
A quina edat, això?
Als 5, 6 o 7. I als 7 es pot començar a introduir l’ensenyament de
diferents instruments. A l’escola ho fem així. Fer-los audicions de
violí, de violoncel, de travessera, flauta dolça, i ells van triant. A
vegades trien una cosa que no és l’adequada. Si a un nen li costa afinar
val més que no agafi un violí. Pot fer altres coses i, mentrestant,
sempre cantar.
I la flauta de bec?
Jo vaig començar amb la flauta dolça, de molt jove, i no hi havia
professor. Estàvem a les catacumbes, al franquisme. A l’època aquesta,
d’obscuritat, vaig trobar una flauta de canya fastigosa i vaig començar.
Després, com que tenia contacte amb l’escoltisme, vaig conèixer mossèn
Batlle, que tocava la flauta, i me’n va regalar una d’alemanya. I a
partir de llavors vaig començar a tocar la flauta. La flauta dolça és un
instrument de debò, que es feia servir per fer música, no per jugar. A
l’escola L’Arc gairebé tots els nens i nenes toquen la flauta dolça, a
més del piano i altres coses. És molt important tocar duets, trios,
l’harmonia.
També és més accessible a tothom.
És un instrument relativament senzill, però també s’ha de tocar bé.
Defenses molt les corals. Per què?
Per aprendre a cantar i aprendre cançons, però també per l’harmonia,
per cantar bé, escoltar-se els uns als altres, conèixer-se entre ells,
tolerar-se. No hi ha ningú que despunti: en una coral tothom està al
mateix nivell. És una cosa socialitzadora, molt bonica. Les corals
infantils de Catalunya, per exemple, van començar l’any 1962. Jo vaig
fundar L’Esquitx, que la va agrupar la Coral Sant Jordi. A partir de
L’Esquitx en van començar a néixer moltes, a Vic, a Vilafranca, a
Barcelona. I llavors vam fer reunions i vam començar el Secretariat de
Corals Infantils de Catalunya.
I encara dura, i ben actiu. Pots estar satisfeta.
Estic molt contenta i interessada a seguir el moviment. El vam començar
amb molt d’esforç en aquella època. El 1965 es va fundar el Secretariat
perquè hi havia unes quantes corals plantades. I les trobades generals
de nanos són un moviment fenomenal. És un moviment del qual els polítics
no s’han adonat. Fet sempre gratuïtament, i encara continua. Fent
partitures de les cançons, instrumentacions que ens han fet grans
músics. I l’intercanvi entre pobles, ciutats.
I com a pare de nens que van a la coral, notes un progrés concert rere concert.
S’ha d’estar molt atent i als nanos no els costa. Els agrada i, quan
han aconseguit fer un concert ben fet, tenen una satisfacció fantàstica.
I això no s’esborra mai.
Deu fer il·lusió haver fundat L’Esquitx, L’Arc, i veure que tot el que has fet funciona.
Ara farem 50 anys a L’Arc. L’Esquitx ja en fa 55, ara. Saps per què fa goig? Perquè continua sense mi.
Què creus que va aportar L’Arc a l’ensenyament de la música?
Quan vaig anar a Salzburg vaig pensar que quan tornés a Barcelona faria
una escola en què no hi hagués res del que hi ha en un conservatori
normal. Ni exàmens, ni notes, ni cursos, ni partitures artificials. Una
escola de música en què només hi hagi música, i on els nens des del
primer dia tinguin la música com a eina i com a tot, i facin sense
pressions de cap mena. Els pares que venien i demanaven “Què, les
notes?”... Aquí no els examinem, si volen notes que vagin a un altre
lloc i els examinaran. Els nens no tenen per què examinar-se de música
mentre són nens i adolescents. La meva satisfacció és que L’Arc ha
continuat amb aquesta filosofia, i tots els professors se la creuen.
Això va ser revolucionari, i alguns col·legues deien que a L’Arc els
nens hi anaven a entretenir-se. Que no fèiem música seriosament. I això
què volia dir, i vol dir encara? Examinar-se, treure una nota, passar
per l’adreçador. Solfejar tonteries que escriuen uns professors. Llibres
de llenguatge musical, que són aberrants, que no serveixen. No hi ha un
llenguatge millor que la música mateix.
Què vols dir, llibres aberrants?
Partitures de mentida. Que s’escriuen expressament per fer entropessar
els nens. Hi ha maneres, intervals i seccions en aquests llenguatges que
són completament artificials. Se’ls ha inventat un senyor per veure si
els nens s’examinen d’allò. I encara es fa, encara hi ha aquests
llibres. Quin llenguatge hem fet servir a L’Arc? La música, que ja
existeix. Les cançons.
I els nens poden treballar amb la música de veritat.
I amb cançons de veritat. Hi ha cançons facilíssimes. El Gegant del Pi
té cinc notes. I, si l’han cantada, després els costa molt poc posar-hi
la nota i entendre-la. I després passar a partitures d’aquelles que
feien els grans compositors del segle XVIII, que són facilíssimes. Quina
comparació té un senyor que fa un llibre de solfeig per a nens amb
Mozart, Mendelssohn, Schubert o Schumann, Bach?
Ara fan jazz per a nens, amb barrufets, per exemple.
Fora, no m’agrada. Per al meu gust i la meva mentalitat és horrorós, no
és pedagogia. Si els vols posar jazz posa’ls-en. El jazz clàssic, per
exemple, és preciós. Els en pots posar un trosset i s’endevina de
seguida quin ritme hi ha. I amb aquest ritme pots jugar. La culpa que la
música no hagi entrat a la nostra societat com havia entrat a Alemanya o
Suïssa és nostra, dels mestres.
Què no fem bé?
Els exàmens sempre són maniobres sancionadores. Són per veure si aquell
nen no sap una cosa, no per donar-li la possibilitat d’esplaiar-se en
això que sap.
Et veig molt revolucionària, als 83 anys.
I fins que duri. Si Déu vol, i tinc el cap clar, seguiré pensant això.
Ho he pensat sempre i crec que no m’equivoco. Què és el primer de tot?
El nen. I després com a aquell nen el pots fer créixer. La veritat és
que els mestres tenim un ofici fenomenal, perquè és ajudar els altres a
créixer, a adonar-se de les coses, pensar, gaudir, portar-los alegria. I
és fenomenal. Si ets un mestre amargat o fastiguejat planteja-t’ho:
potser és culpa teva que els nens no et facin cas.
¿Has disfrutat igual ensenyant a nens que ensenyant a mestres?
No, més ensenyant a nens. Ensenyar a mestres també m’ha agradat, però
comparat amb nens, nenes i joves no. Sempre dic que mai no he treballat,
perquè sempre he fet el que m’ha agradat, i això no és feina. He tingut
una gran sort, a la vida.
Però n’has fet molta, de feina, també.
L’he feta perquè me l’he cregut. Però ser mestra de música amb nens no
ha sigut cap feina, ha sigut un plaer sempre. I l’he pensat sempre amb
el cap i sentit amb el cor.
Què vas aprendre, a Salzburg?
Aquí estàvem a les beceroles de tot. Feia temps que ja feia classes de
flauta, feia classes particulars. S’ajuntaven quatre o cinc nens i fèiem
classes particulars de flauta dolça. Havíem tocat molt: trios,
quartets. Fèiem música de veritat. Però moltes coses me les havia
d’inventar. El primer cop que vaig ensenyar música en una escola va ser
al Sant Gregori. Era una escola catalana de l’època i el Jordi Galí
n’era el director. Vaig entrar per fer ingrés de batxillerat, i els meus
nens van fer un final de curs musical. L’any següent el Jordi Galí em
va convidar a quedar-me a fer música a tota l’escola. Llavors m’ho havia
d’inventar tot perquè no sabia res. I llavors vaig anar a Salzburg amb
una beca que em van donar del Goethe Institut. I vaig aprendre-ho tot.
Tenia tant afany d’aprendre que em vaig apuntar al Mozarteum, vaig
cantar al cor totes les obres de Mozart, perquè allà anàvem tot el dia a
missa a cantar. Vaig fer tota la pedagogia de l’Orff Institut, que es
basava principalment en l’instrumental de percussió. Per això es va
inspirar en les tribus de l’Àfrica, els xilòfons, i els sons de l’Àsia
en els metal·lòfons. Es van construir aquests instruments que són
genials per als nens.
S’aplica encara, aquest mètode?
Nosaltres sí. I a Xamfrà, l’entitat que tenim al Raval, moltíssim. I a
L’Arc totes les classes tenen instrumental Orff, a part de cantar. Són
instruments immediats, no s’ha d’estudiar res, i la gràcia és que sonin
alhora, que hi hagi harmonia. Són molt afinats i tenen sons bonics, i
als nens això els apassiona. M’he trobat un nen de sis anys entrant a
classe abraçant un xilofon.
Parlem de Xamfrà. Una
persona que et coneix em va dir: “La Maria Dolors Bonal va de L’Arc a
fundar Xamfrà al Raval per una motivació política, perquè l’art ha
d’arribar a tothom, no només a qui s’ho pot pagar”. És la idea?
Sí, completament. No vaig ser pas jo sola, va ser també la meva neboda
Ester. La cosa aquesta social i de justícia social la tinc de sempre. Jo
he sigut molt activista política a l’època franquista. Abans de
jubilar-me ja vam fer un concert amb un grup de nens del Casal dels
Infants. A partir d’aquell concert vaig pensar que quan em jubilés no
voldria dir que m’hagués mort: havia de venir aquí a fer alguna cosa. I
així va ser. I amb una altra senyora, l’Àngels Roger, que s’havia
jubilat d’ensenyar música en un institut, vam començar a crear el
concepte que volíem anar a aquest barri per fer coses per als nens i
nenes. Vam estar un any i mig fent entrevistes i presentant el projecte
cap aquí i cap allà. Finalment el 2005 va sortir una ONG suïssa a qui
els vam caure en gràcia i ens van donar diners. Quan ho van fer vam
començar. Vaig dir que no podíem començar sense diners per pagar el
professorat. Res de voluntaris. Gent professional i bona des del primer
dia. I això s’havia de pagar.
La idea és fora de
classe, a les tardes, al Raval, amb nens de les famílies que siguin que
puguin tenir accés a la música i l’escena.
Música,
teatre, dansa i cant. Tot el que es refereix a les arts. Agafar l’art
com a eina per cohesionar els nanos d’allà. Que vinguin a fer una cosa
que no poden fer en escoles privades perquè són massa cares. I també
relacionar-se amb els altres i fer convivència.
I ara que porteu deu anys has vist transformar alguns d’aquests nens gràcies a la música.
I tant. Tenim nanos adolescents, gairebé passada l’adolescència, que ja
porten 9 i 10 anys amb nosaltres. No ens deixen. Hi ha una nena que diu
que Xamfrà l’ha salvada: tenia un ambient molt desgraciat, i aquí ha
fet amics i és com la seva família. I d’aquí no es mouria. Un altre noi
diu que li ha donat les eines per estudiar i tirar endavant. Tenim una
altra nena d’aquelles illes de per allà baix tocant a Austràlia que diu
que ha descobert la seva vocació. Vol ensenyar música als nens. I
aquesta nena l’hem becat una mica, està fent piano a L’Arc: ve a Xamfrà i
fa piano a L’Arc, i toca l’oboè.
Hi hauria d’haver més Xamfrans.
Hauria d’haver-hi un Xamfrà a cada barri. Ja tenim contactes. Ara hem
fet grans contactes amb Badalona, Santa Coloma i Nou Barris. Hi ha gent
interessada a fer com a Xamfrà. Li donaran un altre nom però vénen a
veure el model. És la manera. Pensa que, com diu l’Ester, és un
calidoscopi. Tenim de tot. Tota mena de nanos, molts catalans i molts
castellans. Curiosament últimament han vingut molts catalans. Pares
aturats que creuen en la música i no poden portar els nens a escoles de
música perquè no tenen diners.
Deu ser dur veure que a Catalunya creix la pobresa infantil, que cada cop calen més beques menjador…
És horrorós. Ara ens han vingut, fa dues setmanes, sis nens palestins.
No hi cabem, tenim un espai que està molt bé però ens resulta
petitíssim. Però els hem agafat. Hi ha molts nens també que no paguen, o
paguen molt poc, 35 euros cada trimestre, i poden venir a tots els
cursos que vulguin.
I tu encara hi vas?
Sí. Però ja no hi faig classe. Fa dos anys encara vaig fer una cosa que
en diem “els experts”. Agafava els nens que volien, de vuit o nou anys,
els proposava uns temes i els tocàvem. I fèiem una setmana cada tema.
Vam fabricar violins de cartró, violoncels, i vam anar al Museu de la
Música a veure-ho. Grups petits, de sis o set nens.
Cantes a la dutxa?
No. Canto per dintre. Per exemple quan escolto una obra que he cantat. L’altre dia vaig escoltar el Rèquiem de Brahms i, com que tinc la partitura, l’escolto i canto.
Quina cançó o quina música t’agrada més, o t’alegra el dia?
La música que m’agrada més és la de Bach. Però n’hi ha moltes que m’agraden. M’agraden les Variacions Goldberg, m’agrada El clavecí ben temprat, m’agrada La Passió, m’agrada tot. De Mozart m’agrada molt el Rèquiem, la missa que hem escoltat últimament amb el Gardiner, que va ser una meravella. M’agrada la Simfonia italiana de Mendelssohn, el Concert de clarinet de Mozart. No pararia.
I et canvia l’humor la música?
Sí, a vegades em posa més contenta. I a vegades em fa plorar, que també
és bo. Sí. Ara que he estat malalta, quan vaig arribar a casa no podia
fer res més que escoltar música, i em va anar molt bé. Cura.
Què més t’agrada?
La muntanya. I també m’agrada el mar. M’agrada molt tot. Pintar,
dibuixar. No en sé gaire però ho intento. Ara tinc una dèria que és
aprendre a fer aquarel·les. És una pintura que m’encanta però sempre
m’ha fet respecte. Els meus néts em van comprar una caixa ben grossa
perquè comenci.
És maco començar una cosa als 83 anys.
I tant. No sé si me’n sortiré: de moment he fet quatre o cinc
esborranys i m’han dit que estan bé. El que faré és copiar d’un bon
aquarel·lista alguna cosa per aprendre’n.
Veig que portes unes fitxes per no oblidar temes importants. Què hi diu que no m’hagis dit?
Que per a mi ha sigut molt important crear un equip cohesionat de
professors que es creguin la filosofia de L’Arc. He trobat un grup de
gent extraordinari. Sobretot la Mireia Hernández, que ara està de
directora, casada amb l’Albert Romaní. D’ell crec que és la persona que
sap més música del món. Veure que el que has plantat perdura és una cosa
bona. I això no es paga amb diners.
Què més diuen les fitxes?
L’educació està en un terreny místic. És on diposites tots els sons
impossibles. Són les utopies que mai pots arreplegar. Quan et sembla que
hi arribes queden més enllà. Voldria una justícia social per a tothom,
voldria igualtat d’oportunitats, que no hi hagués rics i pobres, que
tothom estigui igual, i no ho aconseguiré. Moriré sense veure-ho però ho
vull, i hi treballo i voto pels que diuen que tot això pot ser
possible. L’art és un foc d’esperança, per viure, per encomanar i per
arreglar el món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada