Arno Stern (Foto: Inma Sainz de Baranda / La Vanguardia). |
(Interessantíssima entrevista de l'Ima Sanchís per a la Contraportada de La Vanguardia al fundador de l'Institut per a l'Investigació de la Semiologia de l'Expressió, Arno Stern. Paraules sàvies i plenes d'humanitat i sentit comú). Gràcies Albert per fer-me'n coneixedor i per l'interès.
Tinc 92 anys. Vaig néixer a Kassel ( No vaig poder anar a la
universitat. La nostra societat basada en el consum s’ha acabat. Els
polítics busquen solucions pedagògiques, sociològiques, però no en
troben perquè no n’hi ha, a l’interior del sistema. Sóc jueu però no sóc religiós.
El joc de pintar
A la paupèrrima França de postguerra, un
jove Arno Stern, a qui l’ascendència jueva li va costar la persecució,
va començar a treballar amb nens en un orfenat: la seva missió era
entretenir-los, i va utilitzar el paper i pintura. Amb els anys va crear
el seu famós Closlieu, un espai on pintar és una altra cosa i que el
va portar a dur a terme múltiples investigacions que l’han convertit en
una de les grans figures de la investigació pedagògica de l’expressió
graficoplàstica, demostrant que el traç és universal: tots, amb
independència del entorn cultural, representem les mateixes figures
primàries. El 1986 va crear l’ Institut per a Investigació de la
Semiologia de l’ Expressió. Ha ofert
una conferència a CaixaForum.
Té cap idea per a una societat millor?
Fa més
de trenta anys que vaig crear i treballo en un espai, el Closlieu, un
lloc perquè les persones, i en especial els nens, experimentin el joc de
pintar.
I què ha observat?
El que passa quan no hi ha
competència, ni judici, ni objectius, quan es desenvolupa una actitud
creadora en cadascú, sense jerarquies per edat ni classes socials, sense
mestre.
Aleshores, quin és el seu paper?
Soc un
servidor, els faig la vida agradable, i aquesta funció transforma les
actituds. És el contrari d’una societat competitiva, en la qual
s’estableixen objectius i es prepara els nens per a un futur que va en
detriment del seu present.
És un equilibri difícil.
Sempre
els estem empenyent cap endavant. Els allunyem cada vegada més de ser i
els imposem l’esdevenir. La vida al Closlieu transcorre en el moment
present, no es pinta per després mostrar-ho als altres, no hi ha un
després.
Fer pel plaer de fer.
Sí, i aquesta és una
actitud creadora, una experiència extremadament important per als nens,
que es realitzen plenament i viuen la relació amb els altres. Es crea un
equilibri i no una contradicció, i això repercuteix enormement en la
seva vida quotidiana.
Què va viure vostè en la infantesa?
Fins
als nou anys vaig viure a Alemanya, i, quan Hitler va pujar al poder,
vam fugir. El meu pare va ser molt visionari i no es va esperar. Ho
vam abandonar tot i ens en vam anar a França.
Es van convertir en jueus apàtrides.
Sí,
persones tolerades amb drets que eren molt limitats. Quan els alemanys
van envair França, van tornar a fugir durant setmanes fins que es va
declarar una zona lliure a la vall del Roine i ens hi vam instal·lar.
Fins que van canviar les lleis.
Sí,
i van començar a arrestar els estrangers. Ens vam amagar a les
muntanyes i un miracle va fer que poguéssim entrar a Suïssa, on vaig
viure tota la meva adolescència en un camp de treball.
Què va entendre en aquell periple?
Va
ser molt interessant, érem sobrevivents, constantment amenaçats. Mentre
vivíem a França, ens podien arrestar i afusellar en qualsevol moment.
Aquesta amenaça era permanent, i, malgrat tot, jugava.
Vivia amb por?
T’habitues
a la por, és la pulsió vital. El meu pare era un home extraordinari,
era molt creient i se sentia protegit i conduït pel seu àngel de la
guarda. No analitzava les situacions, actuava. Jo no tinc aquella fe,
però crec que, efectivament, a ell el portava el seu àngel, perquè ens
va salvar de la mort moltes vegades.
Vostè va acabar encarregant-se d’un grup de nens orfes de guerra a França.
Se’m
va demanar que els ocupés, era just després de la guerra, a França no
hi havia res. Vaig trobar llapis i uns papers reciclats, els vaig fer
dibuixar i vaig veure que sentien un gran plaer, de manera que vaig
buscar pintura, i això va ser el deliri! Quan l’orfenat es va tancar,
vaig muntar el meu propi taller.
Va recórrer mig món a la recerca de tribus desconnectades de la civilització.
Sí,
perquè vaig observar que tots els nens occidentals dibuixaven les
mateixes coses i em vaig preguntar si era una qüestió cultural. Vaig
constatar que aquells nens, preservats de l’escolarització i la
civilització, fan les mateixes figures que els nens a la nostra
societat, i que aquesta manifestació, aquell traç, és universal.
Quin és llavors l’origen?
No
és el que suposàvem: que els nens miren, enregistren i reprodueixen.
Es tracta de la memòria orgànica, on s’emmagatzemen tots els fets de la
nostra vida prenatal, el naixement i els primers anys de la vida. Es
tracta del programa genètic que compartim i que avui les neurociències
anomenen memòria cel·lular.
I la fa aflorar a través del joc de pintar?
En
dic formulació, un codi universal d’expressió. Considero que no només
hi ha una memòria genètica, sinó un mitjà d’expressió d’aquesta
memòria. Així vaig crear la semiologia de l’expressió, un nou camp
científic. En el traç lliure hi trobem el nostre començament, és una
manera de completar la persona.
A través del traç inconscient?
Es
tracta de deixar-se anar, de deixar aflorar i entendre que no hi ha un
després, però a la nostra societat fa falta un entrenament per a això,
perquè hem estat educats per ser raonables.
Em sembla una qualitat.
Sí,
però sobrevalorada en detriment d’altres capacitats com
l’espontaneïtat, una cosa que es produeix més enllà de la intenció i del
judici dels altres. La formulació expressa una necessitat interior
ignorada. Tenim una cosa dins nostre, un anhel, i està a una profunditat
que se’ns escapa.
Fa més de setanta anys que treballa amb nens. Què n’ha après, d’ells?
Jo
vaig arribar a aquell orfenat sense prejudicis, encara no havia llegit
res sobre el tema, no sabia res, era verge d’idees, i per això vaig
trobar la veritat sobre els traços dels nens.
Abomina l’educació artística.
És
paralitzant. Els omplim d’idees teòriques que no els permeten ser
espontanis. Els joves que han estat arrossegats de petits pels museus no
en volen saber res, de museus. Mentre que els nens que han viscut el
joc de pintar tenen ments creatives i obertes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada