"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

dimarts, 7 d’abril del 2020

Xavier Oca (I-CSC): "Quatre idees sobre educació i confinament".


(Subscric al 100% les reflexions del representant sindical de l'Intersindical CSC, Xavier Oca, per al Diari de l'Educació, al voltant de l'educació online i aquest caòtic final de curs que ens/els estan imposant).

1/ L’educació on line no existeix!

L’educació és una activitat eminentment social. En tots els mamífers l’adquisició dels coneixements, pautes i hàbits de conducta, i mètodes d’anàlisi i intervenció necessaris per al desenvolupament vital en el medi social i natural es transmeten dels individus adults a les cries, ja sigui directament a través dels pares, o de la manada. La clau d’aquesta transmissió és la interacció.
En la majoria de les societats humanes, la col·lectivitat ha delegat el seu paper en una institució: l’escola. Així, família i escola comparteixen la més important de les responsabilitats per a l’espècie: educar els qui n’hauran de garantir la supervivència, és a dir, capacitar-los per a construir-se un futur, empoderar-los tan individual com col·lectivament, a partir d’uns determinats valors.
L’escola és el lloc on es produeixen les interaccions tant entre adults (docents) i cries (alumnes) com, i sobretot, entre alumnes de característiques ben diferents, que són el mecanisme a través del qual d’una banda es pot facilitar l’adquisició col·lectiva i generalitzada de coneixements i, de l’altra, es poden interioritzar conceptes com la cooperació, l’empatia, la solidaritat i el sentit de comunitat.
Ens imaginem mares i pares on line? Podem concebre els processos de formació integral, de la construcció de personalitats, d’empoderament i socialització prescindint de les emocions i de les relacions amb els altres? Potser sí, a Màtrix, o a una fàbrica de Terminators, però aleshores no ens enganyem: no estem parlant de persones!

2/ La formació on line agreuja les desigualtats

A partir d’un determinat nivell de desenvolupament personal que permeti una certa autonomia i capacitat d’autogestió de l’individu (és a dir, quan s’és adult o madur), la tecnologia permet l’adquisició de coneixements a distància. Ara a través d’ordinadors, i uns segles enrere a través d’uns estris sinistres anomenats llibres i uns llocs inquietants anomenats biblioteques. En l’edat adulta, la intensitat d’interaccions necessàries per fer possible l’aprenentatge es redueix, i aquestes poden produir-se ara a través del correu electrònic o el telèfon, i abans a través de relacions epistolars i coloms missatgers.
Ara bé, què passa quan apliquem aquest mètode a persones dependents, com són tots els nens, nenes i adolescents? Què passa quan l’apliquem a persones amb dificultats afegides de comprensió lingüística? Què passa quan l’apliquem a persones amb necessitats educatives o socials especials? Doncs és ben clar: aquelles que disposen d’un entorn familiar i social procliu se’n surten, i la resta fracassen.

 3/ Ergo, el curs, en làmbit acadèmic, s’ha acabat!

 Assumim-ho i deixem de marejar la perdiu, les famílies, els estudiants i els docents: si realment creiem en els valors i principis en què diu inspirar-se el nostre sistema educatiu, en l’àmbit estrictament acadèmic i curricular, el curs s’ha acabat! I no passa res, ans el contrari, com abans ho assumim, abans podrem entrar a mirar qüestions com:
  • Quins són els criteris d’avaluació i promoció a partir de la feina feta durant els dos primers trimestres i els mecanismes de recuperació que es puguin habilitar.
  • Com caldrà adaptar les programacions dels cursos següents.
  • Quina solució puntual trobem amb els alumnes de primer de batxillerat (sembla clar que per als de segon passarà per adaptar les PAU a les circumstàncies, però cal tenir en compte que la curta durada del batxillerat provoca una intensificació de continguts curriculars que afectarà també durant el curs vinent als que ara fan primer).
  • Quins criteris objectius i universals establim pel que fa a les pràctiques inacabades en el cas d’alumnes de Formació Professional.

4/ Els docents han d’orientar i donar suport a alumnes i famílies

Així doncs, els docents han de gratar-se la panxa? En absolut! Els docents han de fer feines útils, no pas carregar les famílies amb la responsabilitat de realitzar dotzenes d’exercicis presumptament avaluables amb ridícules pautes adreçades tan sols a inventar-se una nota per al tercer trimestre.
I ara és el moment de posar en valor una d’aquestes feines: la tutoria; és a dir, l’acompanyament, el suport, i l’orientació als alumnes i a les famílies. Els docents han d’aconsellar aquell conte, lectura, cançó, pel·lícula o activitat que ajudi els estudiants a descobrir, a imaginar, a crear, a dominar la llengua… Han de proposar aquells reptes que estimulin el raonament, l’estratègia, l’anàlisi.
Els i les mestres poden i han d’orientar les famílies a l’hora de triar activitats lúdiques per als seus fills a partir del coneixement que tenen de cada alumne. Poden proposar i coordinar activitats en equip vetllant perquè tothom hi participi.
I el més important: tenen unes setmanes pel davant per preguntar-se què és el millor per als seus alumnes, per aquelles petites persones amb les quals normalment conviuen cinc dies per setmana, sense la pressió d’haver-los de posar una nota.

4 comentaris:

  1. Potser és per deformació professional, però no estic en absolut d'acord amb que l'educació online agreugi les diferències. De fet, no donar educació online el que farà és agreujar-les encara més. L'educació online pot ser un component molt interessant -especialment a partir de la ESO- i crec que s'hi ha de treballar més i millor. Una de les seves grans avantatges és que és barata i pot orientar-se de manera molt específica a les necessitats de cada nen, amb horaris i dedicació molt més flexible que el clàssic ensenyament presencial. En algunes assignatures, per exemple els idiomes, pot ajudar moltíssim.

    Val a dir que el darrer paràgraf del punt 1 em fa bastanta ràbia. És pura reducció a l'absurd i no m'agrada en absolut. És com si la formació online eliminés la resta del món, quan ningú està parlant d'això. No és digne de la resta de l'article i crec que se l'hauria hagut d'estalviar.

    Centrant-nos en la situació actual, els nens amb pares, diguem-ne, més cultes, tindran molta més capacitat formativa i orientativa que els altres, molts dels quals sense el contacte amb el mestre, encara que sigui per internet, no rebran cap mena d'ajut. I penso que això enllaça amb el punt 4, amb el que estic totalment d'acord. És important que els nens segueixin en contacte amb la comunitat educativa, tant amb el tutor com amb part dels companys de classe, i crec que estaria bé que part de contacte fos online, i no a través de missatges a les plataformes educatives.

    I també estic d'acord amb el punt tres. És vital començar a planificar el curs vinent, potser és hora de recuperar la sisena hora -o potser no-, però del que estic segur, és que s'haurà d'ampliar les plantilles i els mitjans de les escoles, o tot plegat serà un desastre.

    ResponElimina
  2. Lluís, em sembla que no tens en compte el punt de partida de l'autor del text. A l'escola, les oportunitats s'igualen. Tots parteixen amb les mateixes possibilitats i recursos (més enllà del bagatge que porten de casa i del que puguin aprendre fora de l'escola). En canvi, en l'educació online, de moment, l'equitat no existeix. No aprendrà al mateix ritme un alumne que tingui un ordinador personal per a ell, que un que l'hagi de compartir amb cinc germans. No aprendra igual un alumne amb accés ràpid a internet, que un que no tingui accés.

    Per altra banda, l'aprenentatge sense el suport, l'estímul, l'afecte, les correccions, etc. d'un adult amb coneixements, mai serà tan bo, a banda que aprendre no és tan sols adquirir coneixements. És un procés que es fa en cooperació amb els altres, i implica una socialització. Que es poden fer moltes coses online? No et dic que no. Però l'educació presencial i en comunitat és imprescindible.

    I fins que no es garanteixi l'equitat en l'accés a l'educació online, la trobaré injusta i generadora de desigualtat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Comets els mateixos errors que qui escriu l'article. Ningú diu que l'educació online t'hagi de deixar sol ni impliqui deixar de socialitzar, ningú; no es tracta d'això. L'educació online amb seguiment és una opció boníssima, barata, i a l'abast del 90% dels nens a partir de certa edat -i pel què fa a la resta, s'han de buscar solucions, que n'hi ha, sempre basades en el programari i els standards lliures (un altre dels grans suspensos de la comunitat educativa, propensa a deixar-se portar pel mercat i les modes)-. Només cal dotar-la de mitjans i dedicar-li temps, recursos i formació (però sobretot cal que hi hagi voluntat).

      I com ja dic, resulta molt més barata l'educació online (amb suport) que l'educació presencial. El què fa és escurçar la bretxa. És ben fotut que siguin les escoles privades -precisament, i això em sap molt greu, perquè no hi crec- les que més coses estan fent durant el confinament -també ho sé de primera mà-. La bretxa s'eixampla, cada vegada més. Mentre l'escola pública repeteix el fals i còmode mantra que l'educació online no serveix i s'escuda en la famosa bretxa, els nens de les escoles privades segueixen avançant i adquirint coneixements, i segueixen molt més connectats als seus tutors i companys de classe. És un error garrafal. Admeto que és us tema que em preocupa, per això sóc tant pesat i us foto canya, perquè és una qüestió de futur, perquè cal que us adoneu d'una puta vegada de fins a quin punt esteu equivocats i que cal una reflexió més profunda i menys maniqueista.

      I afegir que, des de la meva experiència, la comunitat educativa, tot i no apostar per l'educació online, està educant els nens condemnant-los a ser esclaus de les grans corporacions tecnològiques. Faríeu bé, de llegir més a Richard Stallman, el fundador de la Free Software Foundation i d'aplicar els seus savis consells; quan he parlat del tema amb educadors, m'han demostrat un desconeixement esfereïdor de la qüestió. No es tracta només de començar a treballar en l'ensenyament online, si no de treballar en termes de llibertat d'elecció, vitals per fer créixer una generació que faci respectar la seva llibertat en un món en el que entraran, els agradi o no.

      Un exemple molt clar és l'ensenyament d'idiomes. N'he parlat amb algun conegut comú que ensenya anglès -sense massa èxit val a dir- amb ensenyament tradicional. Si tens pasta, pagues una acadèmia privada, i després envies als crios uns mesos a viure a un país de parla anglesa i solucionat. Si no, tens les plataformes online, que puc assegurar per experiència pròpia que funcionen molt millor que qualsevol classe presencial -per molt que els filòlegs no en vulguin saber res-. Serà que els que creen les plataformes online no són filòlegs si no informàtics? Per cert, no és casualitat que qui va impulsar la normalització lingüística al nostre país fos enginyer i no filòleg.

      Tots els professors progressistes hauríeu de llegir això:
      https://www.gnu.org/education/edu-why.html

      I per cert, jo sóc capaç de llegir-ho gràcies a la formació online.

      Elimina
    2. Lluís, em sembla que no ens estem entenent. O potser parlem de coses diferents...

      Oi tant que la "formació" online té molt de futur i obre nous horitzons als estudiants. Però no podem confondre formació amb "educació". L'educació que es rep a l'escola no és tan sols una transmissió de coneixements, com sembla que tu penses. A l'escola eduquem competències que no es poden aprendre a través d'una pantalla. Com aprens a treballar en equip? Com aprens a socialitzar-te? a tenir una conversa ordenada? a afrontar la frustració? a tenir cura d'unes instal·lacions, d'un material? etc., etc.

      Per altra banda, dius que l'educació online iguala els estudiants, i és tot el contrari. Mentre hi hagi desigualtat social, l'educació online encara farà créixer més la bretxa educativa. A l'escola s'igualen els recursos i tothom disposa de les mateixes eines. Online, pot passar que a una llar disposin d'ordinador personal per a cada estudiant, o potser no en tinguin... o una bona connexió a internet, o que tampoc en tinguin... el dia que tots els alumnes disposin de les mateixes eines per treballar online, potser et compri l'argument.

      Però tanmateix, sempre pensré que l'aprenentatge requereix d'acompanyament. Sobretot en les etapes "obligatòries", és a dir, dels 6 als 16. O realment penses que les escoles no són en absolut necessàries?

      I el que comentes del desconeixement de les eines educatives online per part del col·lectiu docent, doncs hi ha de tot. N'hi ha que ja els ha agafat tard això de la revolució digital; n'hi ha que fan formacions constantment; n'hi ha que ja utilitzen les TAC des de fa anys, tot i que, efectivament, encara hi ha molt desconeixement de totes les possibilitats que tenim a l'abast. Per+o, com et deia, cada etapa té unes necessitats educatives, hi ha moltes competències que no es desenvolupen mirant una pantalla.

      Elimina