(Sempre va bé llegir l'historiador i professor gironí Xavier Díez, portaveu del sindicat USTEC a Girona, per entendre com funciona el sistema educatiu català. Ara, amb l'anunci del Conseller Bargalló de l'obertura dels centres amb l'entrada a la Fase 2, cal saber quines són les causes reals de les presses i la improvisació per la reobertura. Escrit extret del diari digital Vilaweb.)
Dijous, 12 de març de 2020. Una data per a recordar. A principi
d’aquella setmana, la pandèmia encara ressonava lluny, confinada a les
seccions periodístiques d’internacional de ressonàncies xineses i
italianes. Certament, la preocupació entre aquells que disposàvem d’un
nivell d’informació lleugerament superior a la resta anava pujant
graons. El dia anterior, quan el drama s’acostava, s’havia fet una
reunió amb el Departament d’Educació en què es negociava la mesura de
subministrar sabó i gels desinfectants a unes escoles amb mancances
cròniques de paper higiènic i on hi podia haver una pica per cada
cinquanta alumnes. Al vespre, el tancament decretat de la Conca d’Òdena
va canviar radicalment el panorama. El pànic es va estendre més de
pressa que el virus. El matí del 12, vaig baixar a una reunió a
Barcelona on hi havia convocades unes cinquanta persones. Només ens hi
vam presentar una dotzena.
En
l’improvisat gabinet de crisi vam provar de gestionar aquella situació
excepcional. Als mòbils s’anaven filtrant notícies que deien que es
tancarien els centres educatius el dilluns, dia 16. Vaig ser testimoni,
aleshores, d’una dinàmica de trucades nervioses en què es pressionava
alts responsables d’Educació per avançar-ho aquella mateixa tarda.
Sorprenentment, al cap d’una hora i mitja, el president Torra decretava
el tancament dels centres educatius l’endemà. Potser va ser una decisió
improvisada, fruit de la situació caòtica del moment. Tanmateix, vist en
perspectiva, va ser encertada. Sens dubte, les presses van ajudar a
trencar cadenes de contagi. M’agradaria pensar que aquella feliç
improvisació, i veient com van evolucionar les coses, va salvar vides.
Els
polítics professionals tenen por dels periodistes. Al meu entendre,
haurien de tenir-ne més dels historiadors. Al cap i a la fi, qui escriu
això prefereix la mirada llarga en base a l’anàlisi dels fets concrets i
les seves conseqüències que no la mirada curta del fum efímer de
declaracions. I, efectivament, i tot manllevant el títol a Stefan Zweig,
aquell podria haver estat un dels episodis considerats ‘moments
estel·lars de la humanitat’. El Departament d’Educació i la Presidència
de la Generalitat, malgrat les circumstàncies urgents, la por
d’equivocar-se i l’abisme de la incertesa, van prendre la decisió
correcta. L’alternativa britànica, nord-americana o brasilera hauria
estat encara més terrible del drama viscut aquest temps.
Tancar
escoles és una decisió extremadament difícil, inèdita per a totes les
generacions vives del país. És un gest que convida a confinar-se, a
protegir-se, a minimitzar els danys d’una amenaça terrible. A partir
d’aquí, ens vam endinsar en un terreny desconegut que probablement ens
marcarà com a societat. Les primeres setmanes, el món educatiu es va
haver de reinventar. El teletreball, allò que havíem plantejat en el
terreny de les hipòtesis i en articles especulatius llunyans, es va
imposar com a una nova realitat que vam haver d’aprendre a fer servir a
marxes forçades. Vam posar fi al mite de la suposada ineficàcia de les
videoconferències. Alumnes i mestres van mostrar la seva intimitat
domiciliària, en un acte de proximitat inèdit que, potser en molts
casos, va estrènyer els llaços entre la comunitat educativa. Les
relacions interpersonals van entrar en dimensions desconegudes. Malgrat
això, i si em permeteu abusar de Tolstoi, ‘tots els confinaments feliços
s’assemblen; els dissortats ho són cadascun a la seva manera’. Les
misèries materials, més o menys conegudes, més o menys dissimulades, es
van fer més evidents que mai. Com a resum, l’escola telemàtica ha
mostrat algunes (poques) potencialitats i ha manifestat les (moltes)
carències.
Ara bé, la decisió encertada de tancar no va ser prou
per a ocultar les mancances d’un sistema educatiu que fa almenys una
dècada i mitja que acumula aigua a les bodegues, amb uns professionals
que proven de bombejar-la a còpia de sobreesforç personal per a evitar
el naufragi. En poc temps, els responsables polítics del departament van
demostrar que no hi havia ningú al timó. El dogma gairebé religiós de
l’autonomia educativa –una bona idea teòrica de lamentable execució
pràctica– deixava en mans de cada centre la gestió general de la crisi.
Això, traduït, vol dir que alguns centres van optar per posar-se a fer
videoconferències com si no hi hagués demà, tot tractant de replicar
l’escola presencial de manera virtual i aclaparant amb feina alumnes i
famílies que passaven per una situació difícil. Ens vam trobar amb
situacions estranyes, amb docents pressionats per algunes direccions,
treballant de matinada, fent reunions en dies festius, impartint classes
a distància amb una desena part d’alumnes connectats o perdent el temps
en activitats poc útils. Altres, per contra, probablement la majoria,
van cenyir-se a les instruccions raonades que, en termes generals,
compartia el departament i alhora es veia incapaç d’imposar-les. Altres,
poques, no seguien cap criteri uniforme. En aquell moment, el
departament va desaparèixer, perquè entenem que una mínima coherència i
cohesió hauria posat ordre a una dinàmica, impulsada ja fa anys,
competitiva entre centres, especialment en període de pre-matriculació
en què alguns establiments educatius proven de reclutar les famílies amb
més capital cultural, i per a qui l’activitat telemàtica responia més a
un criteri de propaganda que no a cap efectivitat pedagògica. És cert
que, passades algunes setmanes, la majoria d’escoles hi va posar certa
racionalitat, sobretot a partir del tradicional instint heurístic
(assaig-error) del professorat. Tanmateix, el dogma de l’autonomia ha
portat el sistema a una atomització que s’ha revelat perillosa amb
normalitat o sense.
Una de les coses que més ens va sorprendre van
ser els criteris i missatges contradictoris dels responsables
d’Educació. Cada vegada és més evident que assistim a una progressiva
disputa interna pel control del departament. Veiem un sector sensible
als postulats més neoliberals (a partir de la Fundació Bofill, l’Escola
Nova 21 i el Centre UNESCO), partidari de desregular el sistema tant com
es pugui i trasplantar a casa nostra el model nord-americà de centres
independents que a la pràctica funcionen com a empreses que es disputen
el mercat educatiu. Eduard Vallory, educat als Estats Units, guru de
l’Escola Nova 21, antic cap de gabinet d’Andreu Mas Colell (el mateix
que va triplicar les taxes universitàries, expulsant dels estudis
superiors tota una generació de joves de classes treballadores), es
proposava de conseller d’Educació. Tanmateix, unes revelacions
periodístiques extretes de les famoses Moleskine de Josep Maria Jové
dibuixaven uns plans per a desfuncionaritzar els docents i convertir el
sistema educatiu a imatge i semblança de les escoles privades. Això –una
bomba de rellotgeria que hauria comportat una conflictivitat terrible
per a un govern fràgil– va limitar les seves possibilitats polítiques,
la qual cosa no vol dir que el seu entorn, especialment amb la cobertura
intel·lectual d’uns mitjans periodístics afins –molt especialment el
diari Ara–, no intenti pressionar el conseller actual, que aquest sector
el deu veure massa tou o moderat respecte a les seves aspiracions de
desregulació educativa total. Al principi, tanmateix, sembla que hi va
haver un ànim de col·laboració amb l’actual conselleria. El projecte
d’escoles innovadores (l’Escola Nova 21, un confús projecte d’innovació
patrocinat per conegudes empreses privades amb interessos en el mercat
educatiu) pretenia ser la doctrina oficial pedagògica del departament.
Tanmateix, fa poc més d’un any, el conseller va abocar una gerra d’aigua
freda sobre aquesta aspiració i va desestimar-ne la possibilitat.
Probablement, els informes d’inspecció sobre l’absència de beneficis
pedagògics tangibles i els problemes derivats devien orientar, amb
encert, la decisió de Bargalló. Ara bé, això va precipitar una certa
ofensiva, potser interna, potser mediàtica, contra el departament.
Certament,
les pressions per l’obertura dels centres durant el juliol amb
presència dels docents sacrificats, primer (especialment a càrrec del
diari Ara i de la Fundació Bofill), i les que comminen a l’obertura
precipitada, ara, tenen força a veure amb aquest moviment de fons,
aquesta tensió interna dins la conselleria, de la mateixa manera que,
des de fora, sectors empresarials i els seus think tanks pressionen
per a l’obertura total de les escoles. De la mateixa manera que el
tancament va precipitar el confinament –i la paralització econòmica–, el
retorn podria implicar la represa de la normalitat (sense considerar-ne
els riscos) anhelada per l’empresariat del país. En bona mesura, això
podria ser com l’error de la patronal de la Llombardia quan es va
resistir a tancar les fàbriques al març, amb resultats tràgics.
Certament, aquestes aspiracions profundes no s’expressen en aquests
termes. Es construeix un discurs que apel·laria a ‘l’emergència
educativa’ en què ‘les famílies més vulnerables’ i sobretot els infants i
adolescents provinents dels sectors més desafavorits patirien uns
dèficits educatius terribles. És curiós que aquests mateixos sectors no
protestin pel fet que les taxes universitàries catalanes siguin les
quartes més elevades d’Europa, o que les seves opcions pedagògiques, en
base a una ‘innovació’ que va generant cert caos, no redueixin les
desigualtats, ans al contrari. Tanmateix, la proposta concreta de
desconfinament, incidint en la necessitat d’obrir les escoles,
especialment en els cursos inferiors, pot resultar terrible, perquè els
riscos possibles, objectivament, superen els beneficis probables.
Crec
que tot aquest complex panorama i les pressions creuades expliquen la
confusió de les instruccions del suposat retorn progressiu a la
normalitat dissenyat per la conselleria. Un dels mals del nostre sistema
educatiu té a veure amb l’escassa confiança mútua entre diversos
agents, cosa que fa molt difícil un diàleg i un retorn mínimament
consensuat. Les disputes internes dins el departament mateix de ben
segur que contribueixen a aquest clima enrarit. Tanmateix, el pitjor de
tot és que el departament (i això va més enllà de l’actual
administració) ha anat dibuixant tota una geografia del desastre. La
llei d’educació de Catalunya, i les seves derivades de privatització,
d’autonomia creixent dels centres, del pes més gran de les direccions,
de la precarització dels docents (entre el 35%-40%) i de les retallades
han deixat inerme el sistema educatiu a nivells similars als que va
deixar la sanitat al peu dels cavalls (o de la pandèmia). És utòpic
creure que es poden doblar els espais o fer ràtios de quinze alumnes en
menys de quatre mesos. Si als Serveis Territorials de Girona una escola
de cada tres té un barracot és perquè no tenen espai. Amb grups classe
de trenta-tres alumnes a l’ESO o per sobre dels trenta-cinc a la
postobligatòria, adaptar-se als criteris sanitaris és infinitament més
difícil que si tinguéssim ràtios més racionals, de vint-i-dos o
vint-i-tres, com és habitual als països del nostre entorn.
Tornar-hi
ara és precipitat. Entenc les angoixes de les famílies. Amics personals
em truquen aclaparats per la situació preguntant-me quan podran
tornar-hi, els seus fills. Tanmateix, els riscos són terribles. Podria
no passar res, i moltes famílies podrien recuperar certa normalitat.
Tanmateix, i si passa res? I si l’infant agafa la malaltia? I si
l’encomana? I si acabem lamentant, en poques setmanes, drames terribles i
irreparables? Aquests són dilemes morals terribles als quals ningú no
voldria ésser sotmès. Potser per això la conselleria ha actuat de manera
escassament valenta. Entenc que el conseller està molt pressionat dins i
fora del departament. Tanmateix, traspassar als centres la
responsabilitat d’obrir i com obrir és subcontractar aquesta
responsabilitat moral (i probablement, legal) terrible.
Qui escriu
això és de lletres i té escassos coneixements sobre epidemiologia, i
per tant, prefereix abstenir-se d’emetre opinions científiques.
Tanmateix, sap una mica d’història. Una de les lliçons de l’anomenada
‘grip espanyola del 1918’ (que es va emportar una germana de la meva
àvia paterna, que aleshores tenia setze anys) és que va tenir un segon
brot, fruit d’una estranya mutació. El primer, com a grip convencional,
va causar morts entre les persones més grans o de salut afeblida, com fa
la grip convencional. Tanmateix, el segon va saber enganyar el sistema
immunològic provocant que les pròpies defenses ataquessin el malalt.
Això va fer que fos terriblement letal en les persones més joves i de
més bona salut. El perill d’haver-nos d’enfrontar a una situació com
aquesta no el sabria valorar, tot i que voldria creure que és reduït.
Tanmateix, tornar precipitadament a les escoles sense prou garanties
podria implicar un segon brot que, evidentment, tindria conseqüències
tràgiques per a infinitud de famílies, i que seria un fort cop moral
col·lectiu del qual seria difícil recuperar-se.
La Generalitat va encertar al principi de la crisi. Que no s’equivoqui ara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada