(Com de costum, coincideixo plenament amb el plantejament del Carlos González, en aquest cas, pel que fa a l'assumpte aquest de la lletra lligada).
Fa unes setmanes sentíem que les escoles de Finlàndia
deixaran d’ensenyar a escriure als nens amb lletra lligada. Aprendran a
escriure amb teclats o a mà amb lletra de pal. La cal·ligrafia serà
només un aprenentatge opcional.
El ministeri
d’Educació finlandès considera que no cal dedicar tantes hores per
ensenyar una habilitat que es fa servir poc i que resulta especialment
difícil per a un nen petit. La notícia ha generat controvèrsia, sobretot
perquè alguns han entès, erròniament, que els nens no sabran fer servir
un boli. No, ningú no ha dit que no aprenguin a escriure a mà; només
que ho faran amb lletra de pal. Jo mateix escric en una barreja de
lletra de pal (minúscula!) i lligada, a vegades dins la mateixa paraula.
La meva lletra lligada és gairebé il·legible. Comprovo algunes cartes
manuscrites que he rebut al llarg dels anys i veig que molta gent fa
lletra de pal, o una barreja com la meva.
Això prova,
com a mínim, que ensenyar la lletra lligada als nens no resulta gaire
efectiu: em van ensenyar lletra lligada amb quaderns de cal·ligrafia i
interminables exercicis i repeticions, a la mateixa edat que a sumar i
restar; cinquanta anys després puc sumar i restar sense problemes, però
sóc encara incapaç d’escriure amb una cal·ligrafia decent. Aplaudeixo,
doncs, el pragmatisme dels finlandesos. Aquesta actitud contrasta amb el
culte gairebé religiós a la lletra lligada que s’observa en algunes
escoles del nostre país. No tan sols s’ensenya a escriure-hi, sinó també
a llegir, amb lletra lligada (i això no es feia fa cinquanta anys!). La
lletra d’impremta, sembla, pot produir danys irreparables al cervell
dels nens. He conegut pares que han llençat tots els contes del nen
perquè a l’escola els han dit que un nen només pot veure lletra lligada.
És absurd. La lletra més fàcil de llegir es la minúscula d’impremta. És
per això que la direcció d’aquest diari, sempre preocupada pel benestar
dels seus lectors, la fa servir. No es publiquen llibres ni diaris en
lletra lligada, ni en majúscules. Ni tan sols als titulars es fan servir
ja les majúscules, perquè són més difícils. Molesten. Fan mal a la
vista (com la lletra Comic Sans, per cert). Un correu electrònic en
majúscules es considera de mala educació. I la lletra lligada impresa ja
és una aberració moderna, que només es fa servir per a alguns contes
infantils. Per accedir a tot un món de coneixement imprès el que els
nens necessiten és aprendre a llegir lletra d’impremta. La lletra de la
seva àvia (que de totes maneres tampoc serà igual a la lletra lligada
dels contes) ja la desxifraran més tard.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada