Alumnes d'una escola del Perú cantant l'himne nacional a l'entrada al centre. |
(Sóc dels mestres que considera que malgrat tots els inconvenients que pugui tenir la pèrdua de control/disciplina amb els alumnes, mai serà justificable el què molts docents feien en el passat a moltes escoles, i el què molts mestres continuen fent arreu del món encara ara, on les tècniques de control/disciplina són encara inhumanes i van contra la dignitat dels menors.)
Article del professor de secundària Xavier Gual per al Criatures del diari Ara.
Treballar a l’aula d’acollida
em permet conèixer moltes cultures i altres maneres de fer i
d’analitzar la realitat. L’altre dia va sortir un tema que em va semblar
molt interessant. Feia referència a la disciplina dels alumnes. En
general els sorprenia la poca exigència que els aplicàvem els professors
d’aquí. D’alguna manera venien a dir que als seus països se seguien
unes normes de comportament escrupoloses i exemplars.
Tant la noia de Colòmbia com la de l’Índia, o el noi marroquí, em van
explicar que a primària anaven tots amb uniforme, un uniforme que no es
podia embrutar el més mínim si no volies ser castigat. Els alumnes
esperaven l’entrada del mestre tots drets, en silenci, i li desitjaven
bon dia a l’uníson. Només després podien asseure’s a les cadires
aixecant-les una mica per no fer soroll. El noi del Marroc fins i tot va
confessar que un dia van estar a punt de castigar-lo a uns assots
perquè el professor va considerar que no cantava amb prou entusiasme
l’himne nacional i que això podia ser una ofensa per al rei, la cara del
qual duien cosida a la jaqueta de l’uniforme.
Era
tanta la meva perplexitat sentint-los com la seva amb el caos de les
nostres aules i passadissos, on tothom corre i crida com si el món
s’acabés. Jo els vaig dir que durant molts anys les escoles, al nostre
país, també uniformitzaven els alumnes i hi imperava la dictadura de la
por als docents, que moltes vegades eren monges i capellans. Però que
ara, sortosament, tot allò havia passat a la història, almenys als
centres públics. Curiosament, els meus alumnes em defensaven l’ús dels
uniformes, perquè deien que al seu país qualsevol diferència, sobretot
en la manera de vestir, era utilitzada per classificar i criticar
l’estatus social de l’alumne.
Quan en el nostre
entorn veus que alguns companys s’agafen la baixa perquè no poden
suportar la tensió que suposa la feina, i tots estem cansats de la
nul·la educació que tenen els adolescents, penses que potser caldria
recuperar en part una mica d’aquella disciplina fèrria. Però després
t’adones que falla alguna cosa més profunda. La paradoxa és que, per més
repressió i control que hi hagi a les aules, els països que l’apliquen
no funcionen pas millor en termes generals que el nostre, ni tampoc el
nostre quan tot era més fosc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada