Foto: ElNacional.cat |
(Molt interessant les reflexions sobre l'àmbit educatiu d'aquest professor i escriptor mallorquí molt crític amb el sistema).
Joan Buades va donar la sorpresa, el 2017, en ser premiat amb el premi Crexells amb Crui. Els portadors de la torxa,
una novel·la sobre un nazi refugiat a Mallorca que havia aparegut en
una petita editorial eivissenca gràcies a un Verkami (més tard reeditat a
Més Llibres). Ara torna a publicar un llibre: Educar, per a què?
(Més Llibres). Es tracta d’un petit assaig molt crític, amb un
llenguatge contundent, en què explica les seves experiències com a
docent i qüestiona el sistema educatiu i el mateix concepte d'ensenyament que està en vigor avui en dia.
L’educació està en crisi?
És clar. El mestre o el professor ja no són considerats un passaport a
una millor vida. El somni de que amb més estudis tindràs una bona vida
s’ha acabat, fins i tot per a la gent que té un màster.
Vostè assegura que la meritocràcia és un conte de fades. Avui en dia, l’educació no garanteix un futur pròsper?
Gens. Això és un fet. Un terç de la gent aturada a l’Estat
espanyol té una FP, o més. Pots tenir estudis superiors i això no et
garanteix un nivell de vida mínim. Hi ha molts joves pobres
sobrequalificats, i molts d’ells han de marxar del país. Molta gent amb
màster està guanyant mil euros amb feines precàries. Al segle XIX hi
havia un somni que deia que l’educació era una garantia de futur. Però
aquest somni s’ha acabat.
Ja no importa l’educació?
No de la mateixa forma. Les empreses intenten crear capacitacions que
ja no dona el sistema reglat. S’està creant una formació a la carta
segons els interessos de les grans empreses. Pots aconseguir a vegades
més feines amb formacions fora del sistema reglat que amb l’educació
general... I això passa arreu. Les universitats perden alumnes perquè
cada cop les taxes són més altes, hi ha una barrera econòmica per
accedir-hi, però també perquè hi ha un desànim: els estudis
universitaris no et garanteixen una feina per sobreviure. Una part d'Educar, per a què? la dedico al no-lloc de l’educació per als joves.
La crisi de l’educació, com afecta a la professió de mestre?
El que s’espera dels mestres és que aguantem els joves fins als 16
anys, i que després siguin bon tècnics, que ajudin a funcionar el
capitalisme, però no volen que de les escoles en surti gent jove amb un
projecte propi de vida. Els mestres deixen de ser persones que obren
finestres perquè d’adult tinguis una concepció del món. Ara s’espera del
mestre que sigui un tècnic, com un lampista. Ara a les oposicions se’ls
demanarà que tinguin més capacitat oral. El que volen és que els
mestres siguin bons comercials.
I quina és la reacció dels mestres davant d’aquesta situació?
Molts mestres pensen en deixar la feina. Els falten incentius i
acaben gestionant problemes socials i psicològics de la gent, sense cap
eina per fer-ho. Fins i tot a Alemanya no es troben mestres formats. El
resultat final és que hi ha molts mestres (i i quan parlo de mestres
parlo de docents de tots els nivells) que acaben cremats. Això passa
fins i tot en persones molt joves.
I això no preocupa ningú?
No gaire. No hi ha un debat educatiu. Cap enquesta ens diu que
l’educació a Catalunya ni a l’Estat sigui una prioritat. I això per a mi
és una catàstrofe social: una societat que no cuida als seus nens i
joves, no té cap futur.
Ens estan estafant quan ens venen el sistema educatiu?
Sí. Mai no ens han estafat com ara. Als anys setanta i vuitanta, al
principi de la democràcia, hi havia millores evidents en l'ensenyament:
l’extensió de l’educació obligatòria, l’entrada de cada cop més gent a
la universitat... Però el projecte progressista de la LOGSE s’ha mort,
perquè el món ha canviat. No podem deixar que decideixi el nostre
sistema educatiu el Banc de Santander o la Caixa. Hem de tornar-lo a les
comunitats educatives per dissenyar una educació amb sentit que ajudi
als nostres joves a tenir una vida digna. Però no hi ha cap voluntat de
crear un debat educatiu en profunditat amb els mestres, amb les
famílies... Només ens bombardegen amb idees abstractes com
capacitacions, projectes, màsters...
La solució és ampliar els nivells d’educació?
És una barbaritat dir que la gent s’ha de formar tota la vida. La
veritat és que és ple de joves que s’han de treure línies del CV perquè
estan massa formats per a les feines que els ofereixen, i amb tot això
cobren una porqueria. A més a més, s’orienta professionalment molt
malament als joves: hi ha massa la gent que abandona la universitat a
primer de carrera. Només s’entén això perquè hi ha gent que dissenya els
seus estudis al marge de la realitat laboral i de la realitat del món.
Hi ha gent que estudia molt, i fa màsters i va a l’estranger, i això no
li serveix de res...
Catalunya ha tingut grans pedagogs. Això ajuda a dissenyar el nou model educatiu?
Catalunya té una tradició de renovació pedagògica impressionant, com
la dels anarquistes durant la guerra civil, o la de Rosa Sensat... Però
sembla que ara tot això no interessa. Estem arribant a un límit en què
podem perdre mestres. Fa uns anys les universitats catalanes van haver
de fixar una nota mínima de 5 en català, castellà i anglès per entrar a
Magisteri, perquè només s’interessava per entrar a la carrera la gent
que no tenia plaça a altres llocs. Això no pot funcionar així. Hem de
fer com a Finlàndia, on la millor gent va per a mestre. Estem fent un
sistema de fast-food educatiu. No hi haurà república si no som
capaços de tenir gent culta i formada, però el sistema educatiu actual
deixa en molt mal lloc el país.
Què és el que l’escola no ensenya i hauria d’ensenyar?
Hi ha dimensions de la realitat que l’educació no tracta per a res.
Hi ha tres tipus de temàtiques que no toca i que són essencials per
estar al món: tres forats negres. Hi ha el tema de la població: estem
davant un increment demogràfic continu, i la majoria de la població del
futur viurà a Àsia i a Àfrica. Però a les escoles no hi ha cap interès
per l’Àfrica o per Àsia, i això que els nostres alumnes són molt
interculturals, molt més que els mestres, perquè molts venen de famílies
mixtes o de famílies amb orígens forans. Si no en sabem res d’altres
realitats, no podem explicar als alumnes el món on viuen. I estem
fallant en un moment de màxim racisme i xenofòbia, amb fenòmens com Vox.
Quins altres temes no s’expliquen a l’escola?
Tampoc es parla de desigualtat social. Hi ha 26 persones al món que
tenen tanta riquesa com mitja humanitat. Espanya, amb Bulgària, amb
Lituània i amb Letònia, és un dels països més desiguals d’Europa. Molts
dels nostres alumnes viuen en famílies que no saben si els desnonaran. I
en canvi a segon de batxillerat han de fer un projecte d’empresa. Del
repartiment de la riquesa no se’n parla, i d’això se n’aprofiten els
populismes. I el tercer element del que no es parla és la crisi
climàtica. Les nostres societats continuen usant el cotxe, i com a molt a
les escoles tenen contenidors de reciclatge i un hort escolar. És
escandalós que a les escoles no s’aprofiti la crisi climàtica per fer
front a aquest problema amb iniciatives amb els joves. Hi ha
indiferència respecte a la emergència climàtica.
Tan important és la qüestió de l’emergència climàtica?
L’escola no se n’ha assabentat que hem entrat a una nova fase de la
humanitat, l’Antropocè, en què les activitats humanes són les que
condicionen en profunditat la natura. Mai com ara, la humanitat ha
alterat el planeta. Estem en una situació d’emergència absoluta. La
nostra casa està cremant i no ens hem assabentat.
Quines conseqüències té el no ensenyament de la diversitat, la desigualtat i l’emergència climàtica a les escoles?
Els nostres joves no saben els reptes que tenim com a espècie. Estem
criant tècnics de tercera categoria que no podran resistir a la
desigualtat, a la globalització, a la gran apocalipsi climàtica... Això
indica que a desgrat del que diguin el nostre conseller o la ministra
d’Educació, no en tenen ni idea...
Perquè passa això?
El sistema no es planteja usar les humanitats o les ciències amb
factors humanístics. En una societat on tot es converteix en mercaderia,
l’escola també hi participa. Una empresa busca que la gent sàpiga picar
l’ordinador i fer de comercials, però no que tinguin capacitats per ser
més lliures. Hi ha un massiu adoctrinament des del capitalisme. De fet,
el projecte Escola 21 , que s’encarrega de bona part de la formació de
mestres al nostre país, ha estat privatitzat. A les administracions els
encanta introduir l’economia a les escoles, la mateixa economia
capitalista que ha provocat grans crisis amb el món. I tot això ho
impulsa la Caixa, el Banc de Santander... També passa a les
universitats...
Les escoles, funcionen de forma democràtica?
No. Les escoles públiques s’han buidat de democràcia. Els directius
poden triar bona part de la plantilla i això fa que els mestres es
limitin a voler acontentar la direcció i evitin dissentir amb les
decisions d’aquesta. En l’actualitat, hi ha pocs mestres: la majoria són
funcionaris o aspirants a funcionaris. Els estudiants a les escoles no
hi pinten res. Els mestres tampoc: els claustres només tracten coses
burocràtiques i els directius són gent que està a bones amb
l’administració. L’escola s’ha buidat de contingut democràtic i les
jornades de portes obertes només són una mena de fira per trobar
clients.
El sistema escolar pot impulsar una societat democràtica quan ell mateix és molt poc democràtic?
El sistema educatiu, hauria de tornar a la democràcia. Els grecs parlen de la parresia,
la capacitat de dissentir. I l’escola hauria de ser un viver de
democràcia i reconstruir el vincle humà. Els joves haurien de participar
a la presa de decisions. Els mestres treballem per als joves, no per a
la Conselleria, ni per al Ministeri, ni per a Brussel·les. Els directius
haurien de respondre davant la seva comunitat educativa: mestres,
alumnes i pares. Si la democràcia existís a les escoles, els joves
aprendrien que la solució no és Vox, és la democràcia.
Els mestres pateixen censura?
Com que les administracions només fan feines burocràtiques i hi ha
moltes plantilles que no són fixes, i com que les direccions poden triar
les plantilles, d’una forma que no supervisa democràticament ni
pedagògicament ningú, no hi ha ningú que gosi parlar als claustres. Hi
ha molt mestre acoquinat, perquè no té plaça fixa (els fixos som una
minoria). La majoria dels docents han d’evitar els temes tabú... Del
feixisme, per exemple, no se’n parla... I això ho paguen els nostres
fills i les nostres filles. Necessitem que els mestres se sentin lliures
d’explicar els temes importants. Hi ha joves que no saben que va
haver-hi una guerra civil, o que el canvi climàtic amenaça també
Catalunya. No saben això; fan uns experiments al·lucinants de química,
però no se’ls parla en absolut del seu entorn.
Així doncs, no hi ha adoctrinament?
Quan es parla d’adoctrinament, la gent s’equivoca de direcció.
L’adoctrinament l’estan fent només els feixistes i els capitalistes, els
que no volen que els joves coneguin la seva història, i els que no
volen que els joves sàpiguen que hi ha un altre futur possible. S’ha de
reivindicar a les escoles la idea de futur. S’ha de veure el món d’una
altra manera. Sense això, guanyen el feixisme i el capitalisme, que ho
converteixen tot, fins i tot la gent i la natura, en mercaderia.
Com perceben els joves això?
Els joves es queixen que els preparen per a un món que ja no
existeix. I hi ha joves, com els de Extinction Rebellion o els de
Fridays for Future, que diuen que no cal anar a l’escola quan el clima
se’n va en orris i el món pot desaparèixer.
Creu que la integració en la societat de la informació millorarà la situació dels joves?
No. A la Xina hi ha una expressió per a la relació dels joves amb les
noves tecnologies: “Heroïna electrònica”. Amb més tecnologia, la gent
no es tornarà més intel·ligent ni més crítica. Pensar això és una
barbaritat. Els alumnes haurien d’anar a veure una família que està sent
desnonada o analitzar les famílies pobres que pateixen obesitat perquè
consumeixen aliments de baixa qualitat. En canvi, al batxillerat fan
treballs d’investigació sobre l’alimentació dels astronautes. Els
menjadors escolars haurien de tenir oferta bio o vegana, com ja passa a
França. La tecnologia sola, no és la solució. La base de l’educació no
hauria de ser això. Per tornar a tenir una escola útil per a la
societat, hauríem d’usar la tecnologia per posar al dia als nostres
alumnes, donar-los més eines per poder tirar endavant. És al revés del
que passa ara, els tornem tecnodependents, però això no els fa més
intel·ligents.
Perquè publicar aquest llibre?
Educar, per a què? és un pamflet per sacsejar consciencies,
per generar debat educatiu. Per què dimonis educar si el que ensenyem no
serveix per a res? El silenci sobre el sistema educatiu actual només
fomenta la progressió de l’extrema dreta.
El titular m'ha agradat i convençut. És cert que l'adoctrinament el fan sempre els poderosos que anomena, (tal com repeteix cap al final de l'article) d'aquells que sempre ens n'hem de malfiar.
ResponEliminaAquest poderosos són els què controlen el sistema educatiu i dicten què han i què no han d'aprendre els nostres infants. I així ens va, malauradament...
Elimina