(Malgrat que, normlament, no comparteixo les opinions de l'autor d'aquest article, aquest d'ahir al diari Ara em sembla força encertat)
El pati de la nostra escola és un espai sentimental que per sempre portarem adherit a l’ànima.
Sense la presència immediata de la tutela del mestre, les diferències entre els alumnes es mostren més descarnades al pati i, allà on hi ha diferències individuals, es despleguen immediatament relacions de poder. Ser adult és dominar una personalitat de diplomàtic. Ser nen és tenir molta més energia que seny diplomàtic per controlar la nostra personalitat. Però, en tots dos casos, la convivència efectiva amb els altres posa de manifest que per poder ser diferent s’ha d’estar disposat a defensar la nostra diferència i, a vegades, cal pagar-ne un preu molt alt.
Una de les experiències més inquietants de la
meva vida docent va ser descobrir que hi ha alumnes que s’estimen més
ser humiliats que ser invisibles davant aquells que admiren. Necessiten
ser reconeguts i, si no poden ser-ho afirmativament, proven de ser-ho
patològicament. Així es creen relacions tòxiques, d’absoluta dependència
emocional... però que es troben, amb intensitats molt variables, a tots
els espais escolars. Cal acceptar que la veritat de l’escola no es
mostra en els valors que formula, sinó en la conducta dels alumnes.
Les ferides dels menyspreus
Sergio Vila-Sanjuán ha escrit una obra de teatre de rellevància pedagògica, El Club de la Escalera.
Hi tracta, de manera decidida i fins i tot militant, les ferides que
els menyspreus, les humiliacions i els abusos patits al pati de l’escola
deixen en els adults, perquè sempre portarem amb nosaltres els llocs on
vam ser humiliats. Per això, determinats llocs de la nostra escola
ocupen un lloc destacat al nostre currículum sentimental -i el
currículum sentimental futur del nostres fills i dels nostres alumnes-. A
vegades l’angoixa pren la forma del racó d’un pati.
Els partidaris d’educar a casa asseguren que el bullying
és inseparable de l’escola. Vull creure que no, però al voltant del 3%
de la població infantil nord-americana s’educa a casa i les famílies que
en són partidàries asseguren que les escoles són insegures per a la
integritat física dels seus fills. I que ser educats a casa els permet
ser més feliços, sociables, sans i predisposats a l’aprenentatge.
Potser podrem acabar eradicant el bullying de les escoles, però em temo que no podrem eradicar mai les dinàmiques inherents a les relacions de poder.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada