Foto: Elisabeth Magre. El Punt-Avui. |
(Article de Raul Garcia i Aranzueque per al diari El Punt-Avui).
Doncs ho tenim clar amb la paranoia i l'alarma social que s'està creant amb el tema de la pederàstia... I això que el 80% dels abusos a menors es produeixen dins de l'àmbit familiar.
Doncs ho tenim clar amb la paranoia i l'alarma social que s'està creant amb el tema de la pederàstia... I això que el 80% dels abusos a menors es produeixen dins de l'àmbit familiar.
Que l'educació és un àmbit majoritàriament femení ho pot comprovar
qualsevol que tingui contacte amb les escoles, els instituts i, fins i
tot, les universitats. La novetat és que, en lloc de revertir, la
desproporció entre homes i dones augmenta, i els experts en el món de
l'educació hi veuen un problema.
El darrer avís el va llançar la
Comissió Europea (CE), en l'informe Eurydice sobre educació del juny
passat, en què s'alerta que “els homes representen menys d'una tercera
part” de la quantitat de mestres. “Aquesta desproporció de gènere
–explica l'estudi– és motiu de preocupació dels responsables polítics, i
l'actual distribució de mestres per edat suggereix que el nombre
d'homes a l'ensenyament encara baixarà més [...] tret que es prenguin
mesures per atraure més homes a la professió”, ja que la desproporció de
gènere és més alta entre els joves.
Les dades de Catalunya
mostren l'aclaparadora majoria de dones en tots els àmbits de
l'educació, més accentuada en les edats primerenques, tal com es pot
observar en el gràfic. Les xifres assenyalen també la tendència
descendent en el nombre de nois en els graus d'educació i en els màsters
de formació de professorat. Només en l'àmbit de la formació
professional el percentatge d'homes és superior al de dones, a causa de
la tradició, majoritàriament masculina, de moltes de les especialitats
que s'hi imparteixen.
Per què és un problema la feminització de la
professió docent? Per Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume
Bofill, la desproporció entre gèneres és un “empobriment dels referents
educatius” dels estudiants i un factor que restringeix l'accés dels
millors professionals a l'ofici. “Com menys diversitat de candidats,
menys per triar”, avisa.
Enric Prats, secretari del consell de
coordinació del Programa de Millora i Innovació de la Formació de
Mestres (MIF), insisteix en l'argument dels referents. “Convé que hi
hagi equilibri de gènere perquè els docents són un model per als alumnes
i reflecteixen rols socials”.
La desproporció del nombre de dones
docents té també conseqüències en la consideració social i les
condicions laborals de la professió. “Quan una feina s'associa a la cura
de les persones, hi ha més feminització, els salaris són més baixos i
les condicions laborals, pitjors. En canvi, quan es relaciona amb el
coneixement, hi ha més homes”, exposa Montserrat Rifà, experta en gènere
i educació i professora de Ciències de l'Educació de la Universitat
Autònoma de Barcelona (UAB) que fins al juny en dirigia l'Observatori de
la Igualtat.
Aquest fet explicaria que a mesura que els
estudiants creixen hi hagi més proporció d'homes i passi el mateix en
els càrrecs de responsabilitat. Tot plegat és un “exemple del valor
social que es dóna a la professió”, diu Rifà, que lamenta que no es doni
prou importància a l'educació infantil, “una etapa que repercuteix tota
la vida”.
L'estudi Com participen mares i pares a l'escola? Diversitat familiar i d'implicació en educació,
publicat per la Fundació Jaume Bofill l'any 2014, incloïa una dada
reveladora sobre els rols d'homes i dones en l'educació, en aquest cas,
des del punt de vista de les famílies: només el 5,9% dels pares van
sols, sense la mare, a la reunió amb el tutor del fill a les escoles
públiques de primària, mentre que a secundària, el percentatge s'enfila
fins al 14,1%. Els autors de l'estudi atribuïen el decalatge al rol del
pare com a “figura d'autoritat” en la “resolució de conflictes” quan els
fills són adolescents.
De fet, hi ha professores de secundària
que es queixen que hi ha alumnes i famílies que les menystenen en
relació amb els seus companys homes i, fins i tot, alguns docents
expliquen que hi ha centres privats que busquen contractar homes per fer
front a alguns actes greus d'indisciplina o violència.
Eva Salvà,
gerent de l'associació Agrupació Escolar Catalana, coincideix amb els
experts consultats pel diari que associar homes amb disciplina és un
prejudici i que si “s'intenta que hi hagi una certa paritat a les
escoles” és perquè “és bo que els alumnes tinguin models masculins i
femenins”. El problema –explica– és que “a les facultats d'educació la
majoria d'estudiants són dones”.
I què es pot fer perquè aquesta
situació reverteixi? Prats proposa actuar en l'orientació dels
estudiants al batxillerat. “Els estudiants de magisteri solen venir del
batxillerat social, on hi ha més proporció femenina. Caldria potenciar
les vocacions científiques entre les noies”. Rifà coincideix en la
proposta. “Cal promoure, més que no pas regular. Als EUA es promou la
presència de minories a l'administració, però aquí es podria veure com a
negatiu.” En tot cas –afegeix– cal actuar contra la “segregació
vertical”, en què els homes ocupen els càrrecs alts, i l'“horitzontal o
per coneixements”, que fa que les noies estudiïn magisteri i els nois
enginyeria.
LES FRASES
"La manca d'homes mestres és un empobriment dels referents educatius"
Ismael Palacín, director de la fundació Jaume Bofill.
"Cal incidir en l'orientació dels estudiants en el batxillerat"
Enric Prats
Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (MIF).
"Hi ha segregació entre homes i dones per càrrec i per àrees de coneixement"
Montserrat Rifà, experta en gènere i educació de la UAB.
“Els homes de les llars d'infants hem de ser visibles”
David Castillo és
un home en perill d'extinció. Treballa en una llar d'infants, el centre
públic Sant Nicolau de Sant Andreu de Llavaneres, del qual és el
director. Fa vint anys que es dedica a l'ofici i s'hi va posar tot i
l'estranyesa de part del seu entorn. “La gent no ho entenia gaire, però
l'etapa dels zero als tres anys em va fascinar. És on hi ha l'essència
dels nens. Més endavant, ja es veuen les imposicions de la societat”,
explica Castillo, que assegura que molts mestres “quan proven això de
treballar amb nens d'aquesta edat tiren cap aquí”. Ell és l'únic home a
la llar d'infants, però hi tenen un estudiant de la Universitat de Vic,
que hi està fent les pràctiques i n'està molt satisfet. De fet, havia
fet pràctiques també en una escola de primària, però la feina que fa a
la llar d'infants la troba “més gratificant”. El cert, però, és que es
tracta d'un cas excepcional. “Hi hauria d'haver més homes en aquesta
feina. L'ideal seria la paritat perquè el model que es dóna és que és la
dona qui s'encarrega de l'educació, i cal trencar aquests tòpics”,
comenta Castillo, que afirma que “és bo que els homes que ocupem aquests
llocs siguem visibles i es vegi que podem fer aquesta feina”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada