(Article de Jaume Cela i Juli Palou pel suplement Criatures del diari Ara).
Proposem moure’ns en direcció contrària. Què succeiria
si, en comptes de pensar què hem d’ensenyar perquè siguin més savis,
penséssim com podem actuar per evitar l’estupidesa? Ens sembla que pot
ser una proposta estimulant i sabem de quina manera es pot promoure.
S’anomena punt de vista. En aquest sentit no estem sols, perquè avui
molts estudiosos de les coses de l’aula apunten la necessitat de crear
espais discursius que ajudin a posar en joc els diferents punts de
vista.
Des de fa molts segles que la vista està
íntimament lligada al coneixement. Plotí ja ens va aclarir que l’ull ens
permet veure el sol, perquè ell mateix és un petit sol que ens
il·lumina pel que fa a les idees que tenim sobre el món. El problema
sorgeix quan aquestes idees són limitades o ens limiten. Són limitades
si només ens deixen veure el món pel forat del pany. Ens limiten quan no
ens deixen mirar cap a altres direccions, com exemplifica aquella
anècdota dels dos amics que anaven d’excursió; a un li va caure una
pedra grossa al cap, i el seu amic, gran afeccionat a la mineralogia, se
li va acostar proferint una gran exclamació: “Granit!”
Foragitem l’estupidesa
L’estupidesa consisteix a portar-ho tot cap al punt de vista propi.
L’única manera de sortir-ne és multiplicar els punts de vista; això no
vol dir veure-ho tot com ho veuen els altres, sinó tenir la capacitat de
considerar noves perspectives i valorar fins a quin punt modifiquen la
pròpia. L’estúpid és aquell que és incapaç de fer aquesta operació i, en
conseqüència, es converteix en l’únic centre de referència de tots els
judicis que emet. Les persones estretes de judici són les que més
acostumen a criticar els altres, perquè només els veuen pel seu forat
del pany.
Un currículum capgirat, més atent a evitar
l’estupidesa que a precisar què s’ha d’aprendre, estem segurs que
incomodaria molts docents, sobretot per dues raons. La primera: exigiria
obrir finestres i portes per conduir la mirada més enllà del forat del
pany que sovint representen els llibres de text i les programacions
massa tancades. La segona: haurien d’avaluar tenint en compte el context
en el qual viu i creix cada alumne, perquè en cas contrari farien com
aquell excursionista que només va exclamar “granit” davant la clepsa
migpartida del seu company.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada