(Interessant article extret del bloc (www.conektio.com) del formador i coach educatiu Raúl González).
Cinc mites de l’educació tradicional que
han estat superats per la investigació educativa actual, però que es
resisteixen a abandonar la pràctica educativa. Si ets pecador,
converteix-te i purifica les teves classes amb la penitència inclosa
després de cada pecat:
- Pecat 1: A la gent no li agrada aprendre.
La principal premissa de què parteix
l’educació tradicional és que a les persones no els agrada aprendre, per
això cal obligar, controlar, vigilar i avaluar perquè ho facin.
Penitència: a
les persones els encanta aprendre, de fet totes ho fan contínuament,
dins o fora d’una universitat o escola. El que no els agrada és estar
assegudes sis hores sense poder moure i escoltant a algú parlar de forma
monòtona sobre un tema que no els interessa. L’única manera de
solucionar això és fent les classes més participatives, apoderant els
alumnes sobre el seu propi procés educatiu i deixant-los que decideixin,
en la mesura del possible, el contingut de l’assignatura i la manera en
què volen aprendre-la.
- Pecat 2: “Si no entens ara per què has que has d’aprendre això, algun dia ho entendràs”.
Aquesta era la resposta habitual dels
meus professors quan m’ensenyaven una cosa que per a mi no tenia sentit
aprendre. La majoria d’aquestes coses, per no dir totes, mai les vaig
necessitar i ni tan sols les hauria recordat en el cas d’haver
necessitat. Si molts professors fossin realistes, reconeixerien que els
seus alumnes obliden una setmana després de l’examen qualsevol contingut
que no tingui rellevància o sentit per a ells. El protagonista de
l’aprenentatge hauria de ser l’alumne , però són altres els que
decideixen per ell què ha d’estudiar i com.
Penitència: l’únic
aprenentatge real és l’aprenentatge significatiu, és a dir, el que té
sentit per a l’alumne, el que li aporta valor d’alguna manera.En comptes
d’esperar ingènuament que la motivació de l’alumne s’adapti a un
contingut imposat externament, s’adapta teves classes (material,
mètodes, canals de comunicació …) als interessos dels teus alumnes. Per
quins canals es comuniquen i aprenen habitualment teus alumnes?¿Telèfon
mòbil, xarxes socials, fòrums d’internet? Adapta’t a això. Quins
materials els resulten més interessants? Si tota la societat va a passos
de gegant cap a una cultura més audiovisual, no té sentit que
l’educació prioritzi sistemàticament el textual entre els seus
materials. Escoltar o llegir paraules és només una forma d’aprenentatge
entre moltes.
- Pecat 3. ”Ens ha de donar temps a veure tot el temari”.
Molts professors consideren (molt
ingènuament) que el futur laboral i el desenvolupament humà dels seus
alumnes estan en risc si no aconsegueixen ficar amb calçador tot el
temari de la seva assignatura. No es pot anar per la vida sense saber
fer derivades, conèixer l’autor de Temps de silenci o comprendre què és
l’imperatiu categòric kantià.
Penitència: fomenta
l’autoaprenentatge. L’educació tradicional és una educació orientada a
continguts, que ja estan tancats, determinats i estàtics, però en
l’època de Google … Els nostres alumnes necessiten una educació
orientada a habilitats, per exemple aprendre a buscar, seleccionar,
avaluar, comunicar i compartir informació rellevant dins d’una
assignatura. És més important ensenyar a aprendre, ensenyar un contingut
concret, del que moltes vegades s’obliden una setmana després de
l’examen.
- Pecat 4. ”Aquí es ve a aprendre, no a divertir-se”.
El cervell és un òrgan dissenyat
evolutivament per aprendre intencional o espontàniament en tota situació
i context. Només hi ha dues formes d’evitar que un cervell aprengui:
estresant-lo o avorrint-lo. L’educació tradicional s’ha especialitzat
en construir l’entorn més efectiu per avorrir a un cervell.
Penitència: assumeix
d’una vegada que és impossible aprendre si un s’està avorrint. Com es
diverteix un cervell? Experimentant, equivocant, consumint contingut del
seu interès, participant activament en la creació d’alguna cosa,
interaccionant amb altres cervells, sentint-se part d’un grup … Ja que
un educador treballa amb cervells, estàs utilitzant l’abundant
investigació recent sobre el cervell per enriquir les teves classes?
- Pecat 5: Un examen escrit mesura el teu coneixement.
Un examen escrit mesura exclusivament
coneixement teòric o conceptual, la capacitat memorística i les
habilitats lingüístiques (expressió verbal, argumentar, redactar …), és a
dir, habilitats antany importants que han perdut molt pes tant en el
mercat laboral com en la societat, i en gairebé tots els àmbits de la
vida en general.
Penitència: dissenya
les teves classes perquè els alumnes entrenin i desenvolupin habilitats
pràctiques que necessitaran en un món laboral en permanent canvi, on
els coneixements es queden obsolets de seguida i cal un aprenentatge
permanent. No es tracta d’abandonar definitivament l’examen escrit, sinó
de combinar-amb altres mètodes per a desenvolupar i avaluar habilitats
pràctiques, com ara treballar en equip, aprendre per un mateix de manera
permanent, ser creatiu o comunicar una idea de manera efectiva. No es
tracta de “ser creatiu” en abstracte, o d’ensenyar a treballar en equip
sense més. No deixaràs la teva assignatura de costat per
ensenyar competencies suaus (soft skills), sinó que vas a integrar-les en i
al servei de la teva assignatura.
L’educació tradicional té moltes coses útils i moltes obsoletes. Els
sistemes educatius patiran molts canvis en els propers anys, però els
educadors no podem esperar per generar aquest canvi en nosaltres
mateixos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada