(Article de MARÍA JESÚS IBÁÑEZ per a El Periodico. Interessants i reveladores dades sobre la relació "hores dedicades/nivell d'èxit acadèmic" del nostre sistema educatiu).
Els alumnes d’ESO tenen 1.061 hores lectives davant les 882 de mitjana a la UE.
Estar més hores a l’aula no evita que Espanya encapçali el fracàs escolar.
Al capdavant en el nombre d’hores passades a classe i, tot i així,
líders també en fracàs escolar. Les 1.061 hores anuals que els
estudiants espanyols d’ESO inverteixen dins de l’aula no es tradueixen
en millors resultats acadèmics, segons es dedueix de l’últim informe
sobre indicadors educatius fet públic per l’Organització per a la
Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). Una vegada més, el
debat sobre la qualitat de la docència, sobre la necessària renovació
metodològica dels professors –especialment a secundària– i sobre la
falta d’estímuls dels estudiants, salta a la palestra.
Entre les moltes estadístiques que, amb motiu del final d’any, està
fent públiques el Ministeri d’Educació, aquesta setmana s’ha posat de
manifest que en la primera etapa de l’educació secundària (ESO), «a
Espanya s’imparteixen més hores de classe obligatòries que a la mitjana
de l’OCDE i de la Unió Europea». Tan sols Colòmbia, Mèxic i Xile, on els
alumnes tenen una càrrega lectiva anual de 1.200, 1.167 i 1.062 hores,
respectivament, superen la mitjana espanyola.
D’entre els països comunitaris, el més pròxim a Espanya (en termes
d’horari escolar) és Holanda. Allà, la permanència a classe a secundària
és de mil hores, però, en el seu cas, la inversió en temps lectiu es
tradueix en una taxa del 9,2% d’abandonament escolar prematur, davant
del 23,5% de mitjana dels espanyols, segons recull l’informe ministerial
sobre el Sistema Estatal d’Indicadors de l’Educació, que inclou dades
de l’any 2013.
EL MODEL SUEC / A l’extrem oposat s’hi situen els suecs, que tenen el
sistema educatiu amb el nombre d’hores d’instrucció obligatòria més
baix de l’OCDE –només 754 hores– i que tenen una taxa de fracàs escolar
de tan sols el 7,1%, una de les millors, d’altra banda, de la Unió
Europea. El país escandinau és, a més a més, un dels que més diners
destina a educació, amb una inversió del 29,8% del seu PIB per habitant.
Aquesta xifra és molt similar a l’espanyola (un 29,4%), amb la
diferència que aquí tots els experts coincideixen a lamentar que la
inversió és fallida, vist l’alt percentatge d’abandonament dels estudis.
«És cert que a Espanya no hi ha una correlació entre la càrrega
lectiva i l’èxit escolar com sí que passa en altres països, però això és
degut, entre altresraons, al fet que aquí, tal com està estructurat
l’horari, hi ha una pèrdua important de temps entre classe i classe. A
més a més, al ser la jornada més llarga, també hi ha més cansament per
part dels alumnes», objecta Francesc Imbernón, professor de Didàctica i
Organització Educativa a la Universitat de Barcelona (UB). «I amb la
LOMCE, possiblement aquesta situació empitjorarà, en lloc de
corregir-se», vaticina Imbernón.
LA ‘LLEI WERT’ / La reforma educativa del ministre José Ignacio Wert,
que el setembre vinent entrarà en funcionament a primer i tercer d’ESO
(a més de primària i primer de batxillerat), «no garanteix el canvi
metodològic que tant necessita l’educació secundària a Espanya», lamenta
aquest investigador. «Al contrari, amb uns temaris tan plens com els
que es van aprovar la setmana passada, els estudiants es veuran abocats a
la memorització i a les pràctiques rutinàries i els professors tindran
molt poc marge per a la innovació». La LOMCE, afegeix Imbernón, hauria
d’haver apostat per esponjar els currículums, per donar a les
assignatures un enfocament més reflexiu o competencial i lamentablement
no ho ha fet.
Això sense oblidar que la llei amb la qual el PP pretén millorar la
qualitat de l’ensenyament a Espanya no preveu cap mena d’acció en
matèria de formació o reciclatge professional del professorat. «És una
norma que parteix d’una profunda desconfiança en la tasca que porten a
terme els professors», assenyala l’expert. «A més a més, la secundària
és, tradicionalment, l’etapa més abandonada. Durant massa temps, s’ha
aplicat a l’ESO una cultura docent més pròpia del batxillerat», afegeix
Imbernón, que destaca que, encara que amb anys de retard, la situació ha
començat a canviar des de la implantació del màster obligatori per als
llicenciats i graduats universitaris que aspiren a donar classes en
instituts públics (encara que no en centres privats).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada