David Bueno, genetista i divulgador sobre neurociència i educació. |
Li enviaré aquesta entrevista al nou Conseller d'Ensenyament, a veure si anem canviant una mica aquest model educatiu desfasat i ancorat en models anacrònics basats en omplir els caps dels infants de coneixements inútils que acaben oblidant-se.
Tothom ha sentit o pronunciat alguna vegada la frase “els nens són
com esponges”, però fins a quin punt és correcta aquesta afirmació? Que
les criatures en la primera infància assimilen millor certs estímuls és
cert, però podem concórrer en el risc de sobreestimular-los? Els nens
més menuts també s’estressen i els adults han de saber adaptar-se al seu
ritme; perquè cada cervell és únic i únic serà també el pas de cadascú
per l’aprenentatge. I del paper -protagònic- del cervell en aquest
periple per l’educació en parlem amb el genetista David Bueno, abans de
la seva xerrada al 28è Forum Local d’Educació: El valor de l’educació 0-3.
Què fa que els nens siguin tan absorbents als coneixements i costums?
En aquestes edats, el que fa el cervell és adaptar-se a l’ambient
extern, sobretot a l’ambient social. És una etapa en la que es fan
connexions que canvien físicament l’estructura del cervell per tal
d’adaptar el comportament a l’ambient en el què es viu. Aquesta és una
de les fites més importants del cervell perquè allà on es viu de petit,
tradicionalment, era on es vivia tota la vida. Ara viatgem i ens
traslladem, però com a espècie, durant centenars de milers d’anys,
moríem on naixíem i, per tant, el que més ràpid s’adaptava al seu
ambient, era el que més possibilitats de sobreviure, biològicament,
tenia.
En aquesta etapa condiciona l’estructura del cervell i, per tant, el
comportament que tindrà la persona durant tota la seva vida. Un infant
que neix en un ambient d’alta conflictivitat serà més impulsiu, ja que
en un ambient en el que hi ha amenaces, s’ha de respondre sense pensar,
perquè si no, no sobrevius. Encara que tot és reconduïble, perquè el
cervell sempre és plàstic, el que s’aprèn instintivament en les primeres
etapes de la vida en una tarda, pot requerir d’anys amb el suport de
psicòlegs per a ser canviat.
I quin paper juga la bressol en aquesta etapa?
La petita infància és el moment en que es basteixen les bases dels
aprenentatges posteriors i, per tant, ens cal generar un ambient
enriquidor. I dic això, perquè tot i que és una etapa en la que
s’aprenen moltes coses importants, mai no seran coneixements que es
podran enumerar en un futur. I és que ningú no recorda res abans dels
tres anys, per tant, no cal atapeir-los d’ensenyances sinó
proporcionar-los un espai en el que puguin explorar lliurement, on
tinguin jocs, accés a la natura, contes…i relacions socials amb els
companys. I aquí ve la gràcia de l’escola bressol.
L’escolarització és clau en aquesta etapa per a posar-los en contacte
amb nens i nenes de la seva edat, en un ambient en el que tinguin
llibres, cançons i art a l’abast. Que puguin explorar què és la pintura,
el fang o la música. Que toquin un instrument o repiquin contra el
terra encara que no segueixin cap ritme perquè encara que ens pugui
semblar un entreteniment, aquestes descobertes estan augmentant les
connexions del cervell. I com més connexions tingui, més adaptables
seran en un futur i més coneixements podran atresorar quan arribi el
moment.
Es pot arribar a una sobreestimulació?
És clar, i s’ha d’evitar perquè porta a l’estrès, que és la resposta
que dóna el cervell quan li demanem més del que pot fer, ja que ho
percep com una amenaça. Si una criatura s’estressa ho manifestarà,
segurament, de manera diferent a la d’un adult: estarà més irascible i
més apàtic, tant que es tancarà en sí mateix.
Per tant, de tant voler ensenyar-los, acabem generant un rebuig: no
és el moment de farcir-los, sinó de donar-los elements per a que siguin
ells mateixos els qui ho explorin. Pensa que quan descobreixes per tu
mateix mai et sobreestimules, perquè quan arribes al teu límit ho deixes
estar.
Com afecta al desenvolupament neuronal la socialització en aquesta primera infància?
Si et quedes tancat tota la infància en una família amb una cultura
concreta després et costarà molt més assimilar la diversitat amb la que,
segur, hauràs de conviure. Si t’eduques amb ella, per contra, la
barreja és completament assumible. Però això no vol dir que calgui estar
vuit hores a la bressol, no hauria de ser un aparcament pels nens. Sé
que de vegades no hi ha massa remei, degut a la feina dels pares i
mares…i és precisament per la manca d’estímuls que hi ha sovint a la
llar (no per falta de voluntat, sinó per qüestions de conciliació), que
la bressol és insubstituïble.
I els qui decideixen escolaritzar els seus fills a casa en aquesta etapa, què haurien de tenir en compte?
Que no deixin mai de banda l’exploració: no cal explicar-los grans
coses ni estar a sobre tota l’estona. Sovint els elements més quotidians
poden ser una gran font d’estímul, ja que per a ells els objectes
mundans ja són nous i especials. També cal donar molta importància a
sortir, perquè estar a casa no vol dir quedar-se a casa. S’ha d’anar un
parell d’hores cada dia a passar una estona amb nens de la seva edat,
encara que no interactuïn massa en aquestes edats estan junts i aprenen
els uns dels altres perquè s’observen.
La bressol i l’educació infantil són etapes molt
manipulatives i lliures. Com és el salt a la Primària en la que, de cop,
ja hi ha uns coneixements estipulats per a aprendre?
El que s’ha de solucionar, clarament, són els canvis d’etapa. Són
massa bruscos i el cervell no fa un canvi tan gran en un estiu com el
que suposa passar de P5 a Primària, sinó que ho fa de manera
progressiva. Estaria bé que els últims mesos d’Infantil i els primers de
Primària comencessin a canviar la dinàmica de paulatinament. Amb calma,
que la vida és molt llarga i hi ha molt de temps per aprendre: el que
no s’aprèn a primer, s’aprendrà a segon. I si no, a tercer.
L’aprenentatge a la infància s’ha de prendre amb calma, perquè
d’altra manera només s’entorpeix el cervell. Adaptar-nos al ritme de
cada infant no suposa perdre temps, al contrari, és guanyar-lo.
Costa respectar aquests ritmes amb currículums que complir…
Som cartesians per naturalesa: ens agrada classificar les coses, però
l’educació hauria de ser més flexible. Tota la llibertat que es té fins
a P5, quan cada alumne avança al seu ritme s’hauria de mantenir fins al
batxillerat. Si no s’aprèn a llegir amb cinc anys, ho faran amb sis i
no passa res. Precisament, fent les transicions més harmòniques donem
temps als alumnes que encara no hagin madurat per a que ho facin. I als
que ja han assolit aquests coneixements, els donem espai per a que els
assentin.
Es considera que l’etapa clau per als aprenentatges com
llegir o començar a entendre conceptes més abstractes és la dels 4 als 7
anys. És així?
Sí, és una etapa clau, però també és àmplia. El currículum preveu
començar a llegir als cinc anys perquè quan s’arribi a Primària ja es
pugui seguir una mica el ritme. Però llegir és molt exigent pel cervell,
perquè necessites tenir les zones lingüístiques prou madures. La major
part d’infants a aquestes edats ja les tenen, però no tots. Hem de tenir
en compte que el cervell madura per imitació i assaig i error. Els qui
venen de famílies on es parla entre els membres i s’escolta la criatura,
ja han madurat. Però hi ha llars en les que la comunicació es fa a
partir de paraules aïllades: “seu”, “menja”, “calla”, “dorm”… En aquests
casos, més que no pas forçar a aprendre a llegir, és molt més útil
dedicar un any a parlar: que els menuts s’expressin, que escoltin els
adults parlar.
A més, per llegir també cal haver madurat les zones d’abstracció,
perquè el llenguatge és abstracte: d’un palet vertical amb tres pals
horitzontals en diem E, però aquesta grafia per si mateixa no vol dir
res. I el 40% de nens de cinc anys no ha començat a madurar això encara
i, fins que això no passi, no val la pena ensenyar a llegir.
No importa l’edat a la que es comenci a llegir -bé, potser si als set
anys encara no n’ha aprés hauríem de controlar-ho. L’important és que
quan comencin ho facin perquè el seu cervell els ho demana, perquè ho
fan per gust. Si no, sentiran que llegir és una obligació i quan siguin
adolescents voldrem que es llegeixin els grans clàssics de la literatura
i que, a més, facin cara de passar-s’ho bé.
A nivell neurològic, què passa quan imposem un coneixement?
Si imposem quelcom, la persona no ho veurà com un coneixement útil i
el més normal és que no ho aprengui. Podrà reproduir-ho durant uns dies,
fins que superi una prova, però després ho oblidarà absolutament. I
això és una llàstima perquè es poden deixar enrere coses que poden ser
útils. Però el pitjor és que s’acaba relacionant l’aprendre a moments
d’incomoditat, de temor. De por a que si no ho aprenc em renyaran, a
suspendre o a, si s’és més petit, que els reis et portin carbó.
Això és molt perillós perquè estem formant persones que associaran el
canvi, la transformació i l’aprenentatge a sensacions incòmodes. I amb
això els estem restant qualitat de vida perquè sempre hauran d’aprendre
coses noves per a poder adaptar-se a la vida i al canvi social.
I doncs, com s’incentiva l’aprenentatge?
A través del plaer. L’incentiu més gran que tenim és sentir plaer:
qualsevol actitud biològicament associada a la supervivència ens és
recompensada pel cervell en forma de plaer, com quan mengem o ens
reproduïm. I quan aprenem coses també podem notar plaer, ja que és un
incentiu pel progrés, que també és necessari per l’espècie humana. Això
no només s’aconsegueix respectant els ritmes del seu aprenentatge, sinó
proposant-los reptes.
Aprendre no ha de ser una imposició, sinó fruit d’una circumstància
interessant en la que s’hagin de buscar elements nous per a resoldre una
situació. Així, deixar de jugar per a posar-se a treballar no serà tan
difícil, no dic que sigui divertit, però…
Així, què en penses dels deures?
Suposant que se n’hagin de posar (no entraré en la disquisició de si
calen o no), han de ser activitats absolutament diferents de les que es
fan a l’escola, perquè d’altra manera seria portar l’escola a casa. Llar
i aula han de ser espais diferents, per tant, les tasques que es manen
fer a casa han de ser absolutament diferents de les de l’escola. I han
de ser lúdiques: si no són jocs, més val no fer-ho. Tornem a
l’aprenentatge per imposició: quan surten del centre volen divertir-se i
és normal. Així que els hem de proposar un esbargiment que, a més, els
enriqueixi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada