"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

diumenge, 13 de setembre del 2020

Fer muntanya s'està convertint en oci de masses.

 

Cim de l'Everest al maig del 2019.

Excursionistes avui a La Pica d'Estats.

 

Entre aquestes dues fotos hi ha un any i escaig de diferència, i uns 10.000 quilòmetres de distància. La primera està presa al cim de l'Everest al maig del 2019, i la segona és d'avui mateix al cim de la Pica d'Estats, el més alt de Catalunya.

És evident que no es pot comparar l'ascensió de la muntanya més alta del món amb l'ascensió a la Pica, però el fet que m'agradaria destacar és que l'activitat física a la natura, com a oci, està patint dels mateixos problemes que altres activitats d'oci com puguin ser el turisme, la música en viu, o algunes festes populars molt conegudes.

La veritat, no em sembla una activitat molt desitjable pujar al cim d'una muntanya amb centenars de persones per avançar o que t'avancen. Un any té molts dies, i segur que es pot trobar un dia amb molta menys gent. Sense gent segurament serà impossible, però tampoc cal fer-ho el dia que saps que hi anirà tanta gent.

Un altre tema és la necessitat que ens creem per tenir el retrat que certifica gràficament que hem assolit un repte. La imatge d'avui a la Pica ens mostrava una filera de gent fent cua per poder-se fotografiar al costat de la creu que hi ha al cim. Reconec que a mi també m'agrada fer-ho, però no sé jo si tindria tanta paciència i ànims com per quedar-me fent cua.

6 comentaris:

  1. Home, si no et fas la foto al cim i la penges a instagram és com si no hi haguessis anar, i el teu esforç t'ha costat!

    Fora conyes, la veritat és que se't treuen les ganes d'anar-hi. Suposo que tota aquesta gent no va imaginar ni per un moment que s'hi trobaria tanta concurrència, ja no és ple estiu i hi ha moltes coses per fer en un pont de tres dies, vull dir que això de 'no hi vas quan saps que hi haurà tanta gent', no sé jo. Tots devien quedar igual de sorpresos.

    Dos afegitons. Tot i que jo també em faig fotos a tots els cims que vaig, t'asseguro que em trobo el cim així i no em quedo a esperar. Probablement faria una foto a la cua per denunciar-ho, i me n'aniria a fer algun altre cim de per allà. De fet, vaig fer la Pica fa un mes i ni de conya hi havia aquesta gent, però n'hi havia. Ara bé, i aquí va el segon comentari, jo sempre m'hi poso molt d'hora a fer muntanya, molt. I com que anem a bon ritme, la pujada la solem fer sols. Un cop dalt, sempre hi ha algú que ha arribat abans que tu, però mira, això rai. Baixant ens solem trobar força gent, vull dir que potser fa un mes la Pica estava igual a certa hora del matí o migdia, però jo ja estava molt lluny d'allà.

    ResponElimina
    Respostes
    1. És probable que tots els caps de setmana d'estiu la Pica hagi estat força concorreguda, i més enguany amb el tema de la pandèmia que molts catalans s'han quedat per aquí. Però jo ja m'hauria imaginat que el pont de l'11 de setembre, sense grans mobilitzacions, molta gent aniria a fer cims emblemàtics.
      I jo faig com tu a la muntanya. Sortir ben d'hora per caminar sense la solana i amb menys gent. Al Canigó, tanmateix, també vaig trobar-me força gent. Però a l'hora de fer la foto només vaig haver d'esperar-me uns segons per una parella que hi havia davant meu. Si hagués hagut de fer deu minuts de cua, no me l'hauria fet a la creu.

      Elimina
  2. Aquest agost he fet muntanya molt a prop de la Pica. Hi ha cims gairebé tan alts com la Pica, a la mateixa Vall Ferrera o a d'altres punts dels Pirineus on no hi ha gent. A la majoria de pics (que no siguin tan "mediàtics") no hi trobes ningú.
    Imagino que a l'Himàlaia, als Alps o als Andes passa igual.Segurament que hi ha pics propers a l'Everest on no s'hi troba tanta penya.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Totalment d'acord Xavier. Acabem fent les coses que fa tothom, perquè les fa tothom. I així, deixem escapar llocs igualment bonics tot i que no tan populars.

      Elimina
  3. Respostes
    1. Ja no ens conformem amb arribar, ara cal registrar-ho i que tothom ho sàpiga. Nihilisme en vena.

      Elimina