"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

divendres, 9 de novembre del 2012

La Fundació Bofill alerta que a Catalunya no es donen les condicions necessàries per implantar la jornada intensiva escolar amb èxit.


La fundació Bofill ha elaborat un estudi al voltant de la recent posada en marxa de la jornada intensiva a la gran majoria dels instituts catalans (71%), on conclou que aquesta, agreuja les desigualtats educatives i socials dels alumnes. Més enllà que hi pugui estar més o menys d'acord amb les conclusions de l'estudi, sobta que amb tan sols tres mesos de funcionament del nou horari, es pugui extreure conclusions tan categòriques.

La Fundació Bofill es basa en estudis d'organismes internacionals com l'OCDE on s'assenyala que "tot i que la quantitat d'hores lectives no té cap influència en els resultats educatius, ja que el més important és la qualitat de l'ensenyament que es dóna en aquestes hores, sí que està comprovat el beneficis que representa el major temps que l'alumne passa dins un entorn educatiu com el centre escolar". O sigui, que com els pares/mares o bé no en tenen ni puta idea, o bé passen completament dels seus fills, o bé no tenen temps per educar als seus fills, quantes més hores passin a l'escola, millor per la seva educació. 

Amb aquest argument, al final acabaran decidint que el millor pels alumnes és tornar al model "internat", i que només vegin als pares els caps de setmanes i en visites programades. D'aquesta manera s'igualaria tot molt més i tots els alumnes partirien amb les mateixes possibilitats. I de pas, els pares no haurien de patir per anar a recollir els fills a l'escola, banyar-los, fer-los el menjar, ni haver de discutir amb ells cada dos per tres...

O sigui, resulta que ara el problema ja no és tant el fet de si els alumnes aprenen més o menys a l'escola o a l'institut, ni si realment rendeixen durant l'estona que passen entre les parets de l'escola, sinó l'estona que passen fora d'aquesta. Però aquest problema és del sistema educatiu o del sistema laboral i social? Els estudis de rendiment acadèmic demostren que les tardes no són gens productives pel que fa als aprenentatges, degut al cansament acumulat, tant mental com físic. Però ara resulta que el millor és que estiguin a l'escola, encara que no ho aprofitin, a que es passin les hores a casa sense control.

Estic convençut que la millora educativa té molt menys a veure amb el sistema horari que no pas amb molts altres factors que tenen molta més influència en el rendiment acadèmic que no pas els horaris. Per exemple, l'interès i la implicació de les famílies en la formació dels fills, l'interès i la inversió dels poders públics en educació, la percepció social que es dóna al fet educatiu, la situació social, econòmica, i cultural dels alumnes...

1 comentari:

  1. Estic d'acord amb el què dius. Tanmateix, no oblidem que els professors també han fet molta demagògia quan han defensat l'horari intensiu, molt sovint per interessos corporatius que poc tenen a veure amb la qualitat de l'educació que manifesten defensar.

    Sigui com sigui, hi ha tant arguments en contra com a favor, i en aquest joc penso que els pares han tingut massa poc a dir, i s'ha ofert ben poca flexibilitat per part del sistema educatiu.

    A tall d'exemple, jo crec que l'horari partit s'hauria de mantenir en les escoles de barri d'una ciutat com la nostra, donat que la major part de pares treballen en horari partit. Per contra, en l'àmbit rural, on molts desplaçaments s'han de fer en cotxe, tindria més sentit l'horari intensiu.

    En definitiva es tracta d'aplicar el sentit comú. Potser la millor opció seria que, en escoles amb vàries línies, hi hagués certa possibilitat de triar l'horari, depenenent dels interessos de cada nen. Per desgràcia sembla que això és massa complicat per portar-ho a la pràctica -i ara, amb les retallades, encara més-.

    ResponElimina