Una de
les pitjors xacres que han de patir molts infants des de finals del segle 20 és
la dels diagnosticats del TDAH (Transtorn per Dèficit d'Atenció amb
Hiperactivitat), que segons acabem de conèixer, es tracta d'una invenció del
psicòleg nord-americà ja mort, Leon Eisemberg, que abans de morir va reconèixer
que s'havia inventat aquesta malaltia per tal de vendre el fàrmac que l'havia
de controlar o mitigar.
Malgrat
haver-se conegut aquesta farsa, encara hi ha un munt de psicòlegs i
especialistes en educació que continuen diagnosticant casos de TDAH, i infants
a les escoles més drogats que l'Amy Winehouse i el Michael Jackson junts. Jo
encara em sorprenc tot sovint escoltant a companys de professió quan
diagnostiquen-especulen sense estudi psicològic previ, ni res per l'estil, que
tal o qual alumne poden patir el malauradament famós TDAH.
Acaba
de sortir a la llum un estudi comparatiu dels percentatges d'infants
diagnosticats amb TDAH als Estats Units i a França. Resulta que entre els
menors nord-americans, un 9% dels escolars ha estat diagnosticat amb TDAH,
mentres que a França la xifra no passa del 0'5%. Aquesta important diferència
s'explica segons alguns entesos, pel fet que als Estats Units els psiquiatres
consideren el TDAH com un trastorn biològic amb causes biològiques, i la seva
solució passa per un tractament també biològic (farmacològic), mentres que els
francesos veuen el TDAH des d'una òptica psicosocial i situacional, i busquen
les solucions als problemes de comportament a través de les teràpies familiars
i la psicoteràpia.
Alguns
professionals del ram de l'educació es meravellen dels bons resultats que
provoquen els medicaments en els alumnes dictaminats amb TDAH. A tots ells els
desitjo altes dosis d’estrès i un metge que els recomani algun medicament
d'aquests "heavies" (Prozac, Citalopram, Seroxat...), que els deixi més inútils
del que estan ara.
És
curiós, però en els set anys que porto treballant de mestre d'Educació Física,
mai m'he trobat amb alumnes prou moguts com per creure que una bona dosi de
medicació els ajudaria. És més, sempre he cregut que el que aquests
necessitaven, més que medicació, era activitat física per un "tub".
Però, és clar, si pretenem tenir assegudets i calladets a 30 alumnes durant
cinc hores diàries, el més probable és que comencem a veure TDAHs per totes
bandes. Això abans no passava, ja que tot i que dins d'una aula es podien
arribar a ajuntar fins a 40 alumnes, si n'hi havia algun de
"mogudet", el mestre tenia "mecanismes de control" tan o
més eficaços que les drogues (els coneixeu, oi?). Tanmateix, els pares d'avui
en dia prefereixen drogar als seus fills abans que el mestre li cridi o li
toqui un pèl. I no sé que és pitjor...
Aconseguirem
algun dia adaptar el sistema educatiu als infants, i no que els infants s'hagin
d'adaptar al sistema educatiu?
AIXO SIGNIFICA QUE EL TDAH NO EXISTEIX?¿?
ResponEliminaHas llegit tota l'entrada? Fes-ho de dalt a baix siusplau.
ResponEliminaPots entendre molt en educacio fisica pero com es nota q ignores per complet el q es tenir un fill TDAH, i per parlar desde la ignorancia permete'm dir-te q es millor estar-se calladet i dedicar-se al q un domina. A mi no m'expliquis histories q jo he viscut i visc el q es el dia a dia amb un fill TDAH, siusplau! No saps el q dius!
ResponEliminaEfectivament, no tinc fills, però tinc alumnes i alguns d'aquests que ara s'anomenen hiperactius o amb dèficit d'atenció, i que se'ls droga amb uns medicaments súper forts amb unes conseqüències imprevisibles...
ResponEliminaNo sé l'edat que tens, però quan jo anava a l'escola, aquestes definicions ni existien (se'ls anomenava nens moguts o distrets...).
Reconec que hi ha persones amb característiques diferents en molts sentits, però d'aquí a inventar-se un fàrmac per neutralitzar aquestes particularitats per poder integrar en un sistema educatiu que vol que les persones s'adaptin a ell en comptes d'adaptar-se a les persones... hi estic totalment en contra. Però cadascú és lliure de fer amb els seus fills el que cregui oportú. No seré jo qui li digui a un pare que fer amb el seu fill.
Potser per un TDAH el millor no seria estar 5 hores diàries assegut a una cadira escoltant unes coses que no li interessen de mestres avorrits. Potser, eh!
Ara, si la nostra il·lusió és que el nostre fill sigui enginyer, advocat o director de banc tant sí com no, doncs a medicar-lo toca!
Àngels, t'agrairia que m'il·lustressis des de la teva saviesa de mare d'un fill amb aquest diagnòstic.