Comunicat del Secretariat Nacional del sindicat, EN DEFENSA DE LA LLIBERTAT DE CÀTEDRA, DE LA LLIBERTAT D’EXPRESSIÓ I DE LA LLIURE DISCUSSIÓ ALS CENTRES EDUCATIUS:
En els darrers mesos, i arran de la complexa situació política derivada
de la relació Estat espanyol-Catalunya, l’escola catalana ha estat
col·locada en el punt de mira de determinades formacions polítiques, amb
la inestimable col·laboració de bona part dels mitjans de comunicació
estatals. D’acord amb una obsessió històrica, el PP i Ciutadans volen
atribuir a l’escola catalana a l’escola catalana la responsabilitat de
la creixent distància política i emocional entre l’Estat espanyol i
Catalunya.
Aquests atacs no són nous. Des de fa algunes dècades s’ha anat atacant
un sistema d’immersió lingüística que, pel fet de no separar l’alumnat
per l’idioma familiar, cohesiona la societat, que ha permès magnífics
resultats, que ha esdevingut una referència internacional, i que compta
amb el consens de la comunitat educativa del nostre país.
Precisament és aquest èxit el que fa que l’escola catalana sigui la
diana dels atacs d’aquests sectors polítics que consideren la presència
pública del català com una ofensa que qüestiona la seva visió
uniformista de com hauria d’estructurar-se l’Estat. Quan han tingut
ocasió, han mostrat el seu veritable rostre en intentar minimitzar la
presència de la llengua a les escoles de les Illes i al País Valencià, o
no han dubtat, de manera complementària, a tancar l’emissió de TV3
arreu del territori o a clausurar la Televisió Valenciana. No són
casuals nombrosos episodis de discriminació lingüística, en què s’ha
reprimit alguns catalanoparlants pel fet d’usar públicament el català;
ni tampoc ho és que des de determinats mitjans s’hi mostra hostilitat
habitual i se’n qüestiona la presència institucional.
En aquest profund i creixent distanciament entre la societat catalana i
l’Estat, constatable en els darrers mesos per la tensió política,
l’Estat ha optat per atribuir-lo al paper exercit pels mitjans de
comunicació propis, i molt especialment a l’existència de l’escola
catalana. Les acusacions d’adoctrinament contra el nostre sistema
educatiu són un intent d’explicar a l’opinió pública espanyola aquest
fenomen. Per a l’Estat, i els partits polítics que han atiat el
conflicte, el divorci emocional actualment existent tindria a veure amb
una hipotètica manipulació de les joves generacions formades a les aules
del nostre país per un professorat independentista. Això inclou, a més
de l’hostilitat contra la presència del català com a llengua vehicular,
el qüestionament de continguts curriculars que no es corresponen amb una
visió uniforme sobre la història i el passat, d’acord amb una versió
oficial d’aquest passat segons el qual es tendeix a minimitzar els crims
de la guerra civil o el franquisme, a fer la religió catòlica avaluable
o a mantenir un punt de vista teleològic sobre la unitat i permanència
essencialista d’Espanya com a suposada nació.
Aquesta versió, fidel a la tradició conspiranoide del franquisme
sociològic en bona mesura adherit a les institucions estatals i d’uns
mitjans espanyols d’escassa credibilitat, és una manera d’assumir la
pròpia responsabilitat en el conflicte, quan el més raonable és
reconduir qualsevol conflicte per la via democràtica i el diàleg. Ara
bé, les acusacions insidioses han preparat l’opinió pública per atacar a
fons l’educació catalana, i per això s’ha promogut una campanya de
denúncies sobre un suposat adoctrinament: i en casos encara més greus,
s’ha encausat alguns docents per suposats delictes d’odi arran dels
debats sobre la violència policial exercida durant el referèndum de l’1
d’octubre o actes de protesta contra la repressió desfermada que inclou
l’existència de presos polítics, l’ocupació il·legal de les institucions
catalanes o l’exili forçat de part del govern legítimament escollit per
un Parlament sorgit de les urnes.
Les denúncies, que sovint recorden els mecanismes de la Inquisició
(Societat Civil Catalana ha obert una plana web on s’anima a acusar
docents i direccions) o un estat policial (nombroses denúncies s’han fet
atiades per comandaments policials), tenen com a objectiu atemorir els
docents, coartar la seva llibertat d’expressió i generar un clima de
sospita i terror. Atès que el poder judicial, arran de les seves
actuacions contra el moviment independentista, o gràcies a la Llei
Mordassa), no inspira prou confiança sobre la seva imparcialitat, podem
afirmar que es busca, paradoxalment, acabar amb la llibertat de càtedra,
precisament un dels drets que queda recollit a la Constitució
espanyola. Es pretén així acabar amb la llibertat de pensament i coartar
qualsevol debat necessari per a la conformació de la consciència
crítica dels alumnes.
USTEC·STEs defensa que l’escola no està aïllada ni de l’entorn, ni de la
societat ni del món on viu. L’alumnat pregunta, té les seves
inquietuds, senten a casa les notícies que han colpit al nostre país i
el món sencer. Com sempre ha fet, l’escola ha de continuar educant en
valors crítics i donar eines perquè els futurs ciutadans puguin
formar-se la seva opinió compartint-la amb els seus iguals, amb la
conducció, com no pot ser d’una altra manera, dels i les docents.
Encoratgem, per tant, tots i totes les docents a continuar, com sempre
han fet, parlant, debatent i consensuant posicionaments respectuosos amb
les situacions que passen en la nostra societat des de la pluralitat
dels diferents punts de vista que ens trobem a l’aula. Sempre amb les
premisses inqüestionables: no-violència, democràcia i respecte, com
sempre hem fet. No acceptem imposicions externes, ni insinuacions
internes, de no parlar d’aquestes situacions per formar l’esperit crític
dels i les futures ciutadanes.
Entenem també que el nostre professorat, el conjunt de la comunitat
educativa o el nostre sindicat són espais plurals, fonamentats en la
diversitat, també la ideològica, on conviuen diverses visions sobre com
s’ha d’abordar el conflicte actual.
És responsabilitat de la nostra organització mantenir-nos al costat de
la comunitat educativa, i molt especialment, dels docents que són o
poden ser objecte d’agressions i amenaces jurídiques, administratives o
de tota mena. Animem famílies, docents, treballadors, estudiants a
resistir contra aquesta ofensiva antidemocràtica, a no deixar-se
intimidar. Som un puntal de la societat i no permetrem aquesta deriva
involutiva que pretén tornar-nos a moments històrics foscos. Demanem que
fem sempre el que hem fet: discutir, parlar, intercanviar, dialogar i
construir a cada moment, de manera compartida, els principis, continguts
i cosmovisions que siguin el fruit de la democràcia.
I si bé, com a sindicat, entenem que el futur de Catalunya ha d’estar a
les mans del que decideixin democràticament els catalans i les
catalanes, sí que reclamem un model d’escola que té com a referents els
valors republicans: una escola fonamentada en la llibertat, la igualtat i
la fraternitat.
USTEC·STEs (IAC) defensarà, sense descartar cap tipus d’acció,
mobilització o vaga, el model d’immersió lingüística, que considerem el
principal consens educatiu de tota la comunitat educativa, la societat i
partits polítics catalans.
USTEC·STEs (IAC), 16 de novembre del 17.
Les forces enemigues de la llengua catalana, intentaran guanyar les eleccions del 21 D per perpetrar el genocidi lingüístic.
ResponEliminaSort que no ho aconseguiran.
Tant de bo!!
ResponElimina