"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

diumenge, 5 de gener del 2020

60 anys de l'assassinat del maqui català Quico Sabaté.



El 5 de gener del 1960 moria assassinat a trets pel sometent de Sant Celoni, Quico Sabaté Llopart, un dels darrers maquis catalans, guerriller anarquista antifeixista. Militant de la CNT des dels 17 anys, aquest veí de l'Hospitalet de Llobregat va mostrar la seva personalitat llibertària i antiautoritària des de ben jove. Amb 10 anys ja va deixar d'anar a l'escola de capellans on assistia. A partir de l'adolescència va començar la seva lluita contra les injustícies socials i a favor dels més desfavorits, fent accions com sabotatges i robatoris.

Va participar com a combatent a la Guerra Civil a les ordres de la CNT-FAI, i a la columna Durruti. Va passar per la presó, i l'exili, i finalment es va dedicar a fer de maqui entrant des del Vallespir (Catalunya Nord) on residia. En una de les incursions, en l'intent d'alliberar un pres amic a Barcelona, va ser interceptat, i ferit, per la Guàrdia Civil, juntament amb els seus companys d'acció, i finalment va ser abatut pel sometent de Sant Celoni on s'havia refugiat cercant algun sanitari que pogués curar les seves ferides.

Glòria i honor pels combatents catalans contra el feixisme!!!



4 comentaris:

  1. Els terrassencs "la Carrau" en una cançó, anomenen la localitat de Sant Celoni: Sant Quico Sabaté.
    Visca l'antifeixisme!!

    ResponElimina
  2. Ostres doncs ara no recordo quina és la cançó. Hauré de revisar la discografia de La Carrau. Merci per fer-m'ho saber.

    ResponElimina
  3. Un fragment de "Al cul tinc una flor"

    "Avui estic content, avui estic de sort:
    només sortir del llit vaig farcit de petons.

    Arribo a l'estació, tot ple de revisors
    darrera d'un vailet, faig cua pel bitllet,
    la màquina no entenc, li clavo quatre llets,
    ara se'm torna loca i em regala vint tiquets.

    Sant Quico Sabater! M'agafo al tren corrents,
    em truquen de la feina: l'empresa ha dit amén.
    Alé, alé, aló, vacances per a tothom,
    al cul tinc una flor com un camp de futbol.

    Alé, alé, aló, vacances per a tothom,
    al cul tinc una flor com un camp de futbol...."

    Tot i que després de llegir-la no sé segur si es refereix a Sant Celoni.

    ResponElimina
  4. Oi tant que la coneixia. De les meves preferides. Diria que la va composar l'Armengol, el bateria, que era el més patxanguero del grup. Era de les mes ballables en plan hooligan. ;-)

    ResponElimina