"La llibertat no baixarà cap al poble, és el poble que ha de pujar cap a la llibertat" (Emma Goldman)

dissabte, 13 de març del 2021

100 anys de l'escola lliure de Summerhill.

 


Avui l'escola de Summerhill (Suffolk, Anglaterra) fa 100 anys. Una fita que molt probablement, ni el seu ideòleg i fundador, A.S. Neill, podria haver imaginat. Fa 15 anys vaig tenir la gran oportunitat de visitar l'escola, gràcies al contacte que vaig fer amb la directora del centre, filla del fundador, Zoe Redhead, a través del sindicat d'estudiants de l'UAB, que vam conseguir portar-la a Bellaterra a donar una conferència, a l'Auditori de la Facultat d'Humanitats plena a vessar.

L'any 2013 vaig dedicar aquesta entrada al meu bloc a aquella experiència. En aquesta altra, i aquesta, i aquesta, diferents autors ens mostren el pensament d'A.S. Neill des de diferents òptiques i les relacions amb altres grans pensadors que van influir o en qui va influir el pedagog escocès.

He de reconèixer que la meva pràctica docent està molt influenciada per les teories d'A.S. Neill i l'experiència pràctica de Summerhill. Malauradament, el nostre sistema educatiu és pràcticament antagònic pedagògicament parlant a la proposta de Summerhill.

4 comentaris:

  1. No ho coneixia. Sembla molt interessant

    ResponElimina
  2. 100 anys d'experiència l'avalen...

    ResponElimina
  3. El únic Neill que conec es Sam Neill, creus que seran parents?

    ResponElimina
  4. M'estranyaria, però coincidències més inversemblants s'han donat... Un era escocès i l'altre nord-irlandès.

    ResponElimina